چگونه سه شرکت، مزیت رقابتی خود را دوباره ایجاد کردند

چگونه سه شرکت، مزیت رقابتی خود را دوباره ایجاد کردند

بحث درباره تغییر و تحول، بدون استفاده از واژه «چابکی» کار ساده‌ای نیست. امروزه دستیابی به مزیت رقابتی در دنیای کسب‌وکار، حول محور ساختار IT انجام می‌شود، ساختاری که از تعاملات بلادرنگ و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده پشتیبانی می‌کند. این مسئله به‌نوبه خود، سطوح جدیدی از نوآوری و توانایی بر هم زدن صنعت و حتی دنیا را به همراه دارد.

بنگاه‌های دیجیتال امروز، بر فضای ابر یا Cloud تکیه‌دارند. به نقل از IDC، استفاده از رایانش ابری در شرکت‌ها به ۷۰ درصد رسیده است و ۵۶ درصد سازمان‌ها به دنبال فرصت‌هایی برای استفاده از ابر هستند. در گزارش ۲۰۱۵ مک کینسی و شرکا، با عنوان From Box to Cloud آمده است: «رایانش ابری به‌تدریج به محور اصلی بحث‌های استراتژیک مدیران تبدیل می‌شود.» بااین‌حال، علی‌رغم پیشرفت‌های صورت گرفته، متاسفانه برخی سازمان‌ها هنوز در توسعه طرحی که بتواند آن‌ها را از داده محور بودن نجات دهد، دچار مشکل هستند. درحالی‌که اگر در این راه موفق شوند، IT می‌تواند وارد عمل شده و به دنبال خود، ارزش بیشتری را برای کسب‌وکار آن‌ها به ارمغان آورد.

 

استارت‌آپ‌های ابری چه آموزه‌هایی برای بنگاه‌ها دارند؟

بسیاری از صنایع (به‌عنوان یک مثال خوب می‌توان به صنعت روزنامه اشاره کرد)، مدت‌ها قبل از آنکه ابر و اپلیکیشن‌های موبایلی وارد عرصه شوند، به فنا و نیستی فکر می‌کردند. درحالی‌که طبق گزارش اخیر نیویورک‌تایمز، این روزنامه سومین فصل خود را با عملکردی بهتر از رشد اقتصادی می‌گذراند. درآمد این روزنامه ۶/۸ درصد افزایش پیدا کرده است که دلیل اصلی آن، کنار گذشتن مدل درآمدی سنتی (درآمد تبلیغاتی) و گرایش به مدل فریمیم (freemium) است که باعث موفقیت بسیاری از استارت‌آپ‌ها شده است. این روزنامه، از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده است تا مطالب باکیفیتی را به نسل جدیدی از خوانندگان ارایه دهد و در کنار آن، طوری برنامه‌ریزی کرده است که کاربران، در هرماه، به بیشتر از پنج مقاله دسترسی نداشته باشند. اگرچه بسیاری از مصرف‌کنندگان خبر از آن بی‌نصیب می‌مانند، ولی نیویورک‌تایمز با این رویکرد نوین هم‌اکنون توانسته بیش از ۲/۵میلیون مشترک دیجیتال داشته باشد و موفق شده این رقم را بیش از یک سال ثابت نگه دارد.

یکی از مواردی که کسب‌وکارهای باسابقه در آن مهارت دارند، سازگاری با شرایط متغیر بازار است. چراکه اگر با تغییرات تطبیق پیدا نکنند، از بین می‌روند. اما سازمان‌های باسابقه و قدیمی چه طور می‌توانند مدل کسب‌وکار چابک‌تری را در پیش بگیرند؟ چه طور می‌توانند از فناوری‌های نوین برای دستیابی به مزیت رقابتی استفاده کنند؟ رویکرد موفق چه رویکردی است؟ درس‌های بسیار مهمی وجود دارند که می‌توانیم از رهبران صنعت و آن‌هایی که فناوری‌های برهم زننده را با آغوش گرم پذیرفته‌اند و از فناوری‌های ابری به‌طور موثر استفاده کرده‌اند، یاد بگیریم.

 

۳ شرکتی که زیرساخت ابری چابک را برای پاسخ به تقاضای جدید بازار، به کار گرفته‌اند

خطوط هوایی نیپون را در نظر بگیرید. این شرکت، با ناوگانی مشتمل بر ۲۴۰ هواپیما و بیش از ۴۹ میلیون مسافر در سال که به ۷۲ مقصد پرواز می‌کنند، ناچار بود راهی برای متمایز ساختن خود از سایر شرکت‌های ارزان و تازه به دوران رسیده پیدا کند. مدیران این شرکت متوجه شدند که نمی‌توانند صرفاً بر اساس قیمت رقابت کنند و اگر هم بتوانند، به قیمت تضعیف یا کنار گذاشتن کامل مدل کسب‌وکار فعلی‌شان تمام می‌شود.

محور اصلی استراتژی دیجیتال این شرکت، تعاملات نزدیک‌تر با مشتریان بود. این شرکت به یک سیستم ایمیلی بسیار کارآمد و مقیاس‌پذیر نیاز داشت تا بتواند اطلاعیه‌های بلادرنگی برای مسافران بفرستد. مدیران دریافتند این قابلیت، میزان فشاری را که مراکز پاسخ‌گویی تلفنی و حضوری تحمل می‌کنند تا اطلاعات به‌روزی را درباره کنسل شدن پروازها، تغییرات و سایر موضوعات مهم در اختیار مسافران قرار دهند، کاهش می‌دهد. صرف‌نظر از منافع این کار از دیدگاه هزینه، این اقدام ارزش بیشتری را به مشتریان ارایه داد. چرا که می‌توانستند اطلاعیه‌های مهم را روی تلفن‌های همراه خود ببینند و بدون نیاز به تماس با شرکت، به‌روز باشند.

این شرکت برای ایجاد چارچوب داده بلادرنگ، به Oracle Exadata Database Machine و GoldenGate و Oracle Enterprise Manager مراجعه کرد. محیط مبتنی بر فضای ابری به مسافران اجازه می‌دهد تا وقایع را به‌محض وقوع مشاهده کنند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که مسافران می‌توانند اطلاعیه‌ها را سفارشی کنند، یعنی مشخص کنند که چه اطلاعاتی به آن‌ها داده شود و در چه فاصله زمانی صورت گیرد. انتقال به پلتفرم جدید IT برای این شرکت فقط هشت ماه طول کشید، درحالی‌که تغییراتی ازاین‌دست معمولاً ۱۳ ماه طول می‌کشند.

شرکت‌های دیگر هم با استفاده از چارچوب IT چابک و انعطاف‌پذیر برای پشتیبانی از کسب‌وکار، به منافع مشابهی دست پیدا کردند. Macy یکی دیگر از این شرکت‌هاست که سابقه دیرینه‌ای دارد. در سال ۲۰۱۶ که این شرکت قصد داشت اپلیکیشن تجاری هوشمند جدیدی را معرفی کند، به Oracle Database Exadata Cloud Service مراجعه کرد. این اقدام باعث درک وسیع‌تر و عمیق‌تر ترجیحات متغیر مشتریان شد و امکان عملکرد منسجم و قابل پیش‌بینی را فراهم نمود.

شرکت ۱۳۶ ساله Nippon Paint Holdings، از طریق Oracle Engineered Systems استراتژی توسعه جهانی را در پیش گرفت. Oracle SuperCluster M7 پلتفرمی مقیاس‌پذیر و کارآمد را ارایه کرد تا شرکت بتواند جایگاه رقابتی‌اش را ارتقا داده و به رشد جهانی دست پیدا کند. این شرکت با یکپارچه‌سازی پنج سرور پایگاه داده در قالب یک سیستم ذخیره واحد توانست زمان لود شدن داده‌هایش را پنج برابر کند، یعنی از ۲ گیگابایت در ثانیه به ۱۰ گیگابایت در ثانیه.

 

آماده‌اید نفس تازه‌ای در جان کسب‌وکارتان بدمید؟

آماده شدن برای استفاده از فضای ابری، گام مهمی برای رفع چالش‌های کسب‌وکار دیجیتال است. استفاده از ابر، به‌طور بالقوه، مزایایی ازنظر مقیاس‌پذیری، انعطاف‌پذیری و صرفه‌جویی از هزینه برای کسب‌وکارها دارد. ابر، چارچوبی را برای فرایندها و جریان‌های کاری بی‌وقفه ایجاد می‌کند و هم‌زمان، فرصت‌هایی را برای خلق کالاها و خدمات کاملاً جدید فراهم می‌سازد.

در سال‌های آتی، بنگاه‌هایی که بتوانند از فناوری ابری استفاده کرده و آن را در سطح عمیق و گسترده در سرتاسر سازمان توسعه دهند، بسیار بیشتر از سایرین احتمال دارد که جزو رهبرهای دیجیتال شناخته شوند. کسب‌وکار دیجیتال نیازمند چارچوبی سریع، انعطاف‌پذیر و پویاست و امروزه، ابرها محور اصلی تحولات IT و تجارت هستند.