کارگاه «اصول بازاریابی و فروش ویژه استارت‌آپ‌ها» برگزار شد

کارگاه «اصول بازاریابی و فروش ویژه استارت‌آپ‌ها» برگزار شد

کارگاه تخصصی «اصول بازاریابی و فروش ویژه استارت‌آپ‌ها» از مجموعه کارگاه‌های تخصصی مرکز توانمندسازی‌ و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور ۳۵ نفر از فعالان استارت‌آپی و نمایندگان واحدهای فناور مستقر در سالن چند منظوره پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد.

در بخش نخست کارگاه، مهدی زاهدی، مدرس و متخصص حوزه بازاریابی و فروش به تدریس مفاهیم حوزه بازار و بازاریابی با تمرکز بر تفاوت‌ها و نقاط مشترک و تکنیک‌ها و ابزارهای کاربردی در فرآیند تحقیقات بازاریابی پرداخت.

او با تاکید بر تفاوت‌ مفاهیم فروش و بازاریابی گفت: مفهوم فروش بر اساس سودآوری از طریق فروش استوار است در حالی‌که مفهوم بازاریابی بر نیازسنجی مشتری و سودآوری از طریق رضایت مشتری تمرکز دارد.

در ادامه زاهدی بازاریابی و مدیریت بازار را شناسایی (مشتریان، رقبا و کل بازار)، شناساندن (کالاها و خدمات به مشتریان) و ایجاد رضایت برای مشتریان و خود تعریف کرد و تاکید کرد عدم توجه به هر یک از این بخش‌ها فرآیند بازاریابی علمی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

او سپس به تشریح مدل بازاریابی مختلط 4P شامل محصول، قیمت، مکان و ترویج (Product, Price, Place, Promotion) پرداخت و اظهار کرد: هر یک از این مفاهیم دارای فاکتورهایی است که با مطالعه و توجه به آنها می‌توان بازاریابی موفقی برای محصول داشت.

زاهدی با بیان مثال‌هایی به دیدگاه‌های مختلف جهت‌گیری نسبت به بازار اشاره کرد و گفت: دیدگاه‌های سنتی بازار مانند دیدگاه مبتنی بر تولید، کیفیت و فروش امروزه جای خود را به دیدگاه‌های مبتنی بر بازاریابی و بازاریابی اجتماعی داده‌اند که در این رویکردهای نوین تاکید بر مولفه‌های جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی نقش اصلی را ایفا می‌کند.

روز دوم کارگاه، به استراتژی‌های بازاریابی اختصاص داشت که در آن زاهدی به تحلیل استراتژی مختلف بازار از قبیل «ادغام عمودی رو به جلو»، «اقدام عمودی رو به عقب» و «ادغام افقی» پرداخت و گفت: این استراتژی‌ها خطرهای کیفیت نامطلوب توزیع، قیمت بالای توزیع، ظرفیت پایین توزیع‌کنندگان و امکان ایجاد ارزش‌های جدید برای مشتریان را کاهش خواهد داد و باعث به وجود آوردن ظرفیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد شد.

بخش پایانی کارگاه «اصول بازاریابی و فروش ویژه استارت‌آپ‌ها » به کار عملی اختصاص داشت که در آن شرکت کنندگان به صورت عملی مدل بازاریابی مختلط 4P را برای محصولات خود اجرا کردند.

پارک علم و فناوری کردستان به عنوان مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا در استان کردستان، در راستای رسالت خود، کارگاه‌های تخصصی متعددی را به منظور توانمندسازی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان به این حوزه، با هدف ایجاد کسب‌وکارهای نوپا برگزار کرده است.