سی‌وهشتمین همفکر خراسان جنوبی برگزار شد

سی‌وهشتمین همفکر خراسان جنوبی برگزار شد

مربی رویدادهای استارت‌آپی و هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ یواسپیس در سی‌وهشتمین همفکر خرسان جنوبی که ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ در محل پارک علم و فناوری استان برگزار شد درباره این‌که بعد از استارت‌آپ ویکند چه باید کرد، سخن گفت.

محمد نصرالهی عنوان کرد: در کشور بیش از ۸ هزار نفر در استارت‌آپ ویکندها شرکت کرده‌اند که در ادامه کار خود شکست خوردند.

او بیان کرد: از دلایلی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد ذوق و شور کاذبی است که در ابتدا داشته‌اند و بعد از رویداد آن ذوق هم از بین رفته است، همچنین خیلی از این افراد چون در استارت‌آپ ویکند مقام نیاورده‌اند ناامید شده و کار خود را ادامه نداده‌اند.

مربی رویدادهای استارت‌آپی با اشاره به این‌که استارت‌آپ ویکند تجربیات مختلف را در اختیار شرکت‌کنندگان می‌گذارد، گفت: یکی دیگر از فواید این نوع رویدادها شبکه‌سازی است که می‌توانید با افراد مختلف و مربیان متعدد لینک شوید.

اهمیت راهکار و تیم در استارت‌آپ‌ها

نصرالهی گفت: مشکل اصلی بیشتر افراد شروع از «راه‌حل» است و بیشتر دانشجویان از همان ابتدا راه‌حل می‌دهند و بعد کار را شروع می‌کنند، در حالی‌که باید از مساله و نیاز مشتری شروع کرد.

او با بیان این‌که بعد از مساله تازه به این موضوع باید بپردازیم که ویژگی‌ها و شرایط مشتری ما چیست، عنوان کرد: باید باور کنیم که نمی‌توانیم چند نوع مشتری داشته باشیم چرا که اگر این‌گونه بود باید چندین کسب‌وکار مختلف هم برای انواع مشتری‌ها داشته باشیم.

مربی رویدادهای استارت‌آپی افزود: هر چه تعداد مشتریان محدودتر باشد بهتر می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد و با سنجش و شناخت آنها به شکل حرفه‌ای در آینده تعداد مشتریان را گسترش داد.

نصرالهی تصریح کرد: همیشه راهکار مهم‌تر از ایده است و برای ارایه بیزینس پلن خود باید به این نکته توجه کنید؛ چرا که برای سرمایه‌گذار تیم و نوع راهکارتان اهمیت دارد.

چرخش در استارت‌آپ‌ها
مربی رویدادهای استارت‌آپی اضافه کرد: مهم این است که در این چنین رویدادهایی شکست را یاد بگیرید. شکست خوردن جزو جدایی‌ناپذیر استارت‌آپ‌ها است چرا که همواره مشتریان، بازار، محصول و تقاضا در حال تغییر است.

نصرالهی عنوان کرد: برای این‌که متوجه شویم ایده ما نیاز واقعی جامعه است باید اعتبارسنجی انجام دهیم و برای این کار نحوه درست سوال پرسیدن از مشتری را باید یاد بگیریم که نتوانند به ما دروغ بگوید.

او ادامه داد: هرگز بر ایده خود تعصب نداشته باشید. چرا که با توجه به نیاز مشتری یا باید تغییر دهید یا کاملا حذف کنید و به دنبال ایده دیگری بروید.

به گفته مربی رویدادهای استارت‌آپی چرخش در استارت‎‌‌آپ‌ها خیلی مهم است و باید یاد بگیرید با تغییر نیازها شما هم محصول خود را تغییر دهید و همواره چرخش داشته باشید.

مراحل ساخت استارت‌آپ

نصرالهی در زمینه اینکه چگونه یک کسب‌و‌کار راه بیندازیم، گفت: در ابتدا محصولی ساختگی درست کنید که نقاشی و طرح اولیه شما در ابعاد خیلی کوچک است که با آن می‌توانید نیازها را بسنجید.

او ادامه داد: بعد از این که ۱ تا ۴ هفته از آن گذشت نمونه اولیه را تولید کنید که تا حدود ۴ ماه ادامه دارد و می‌توانید به درستی کار خود پی ببرید و اگر اشتباه بود تغییر دهید. بعد از این موارد محصول نهایی خود را ارایه کنید.

نصرالهی بیان کرد: با این روش می‌توانید تقاضاها، نیازها و تجربه‌های مشتری را ثبت کنید و در محصول نهایی خود آنها را اعمال کنید.

او با بیان این‌که باید توجه شود که در استارت‌آپ‌ها محصول نهایی نداریم و همواره باید در حال به‌روزرسانی باشد، عنوان کرد: هرگز زمان و هزینه خود را بیشتر از این زمان هدر ندهید و ایده خود را سریع عملی کنید و برای کار خود خط زمانی تعیین کنید تا بیشتر از آن وقت نگذارید.

مربی رویدادهای استارت‌آپی تاکید کرد: نکته مهم این است که هیچ‌گاه تمرکز خود را از دست ندهید. در همان ابتدای کار اصلا وام نگیرید. بوم مدل کسب‌و‌کار را فراموش نکنید و با علاقه کار خود را شروع کنید.