کارگاه آموزشی راهکارهای جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا
در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد

کارگاه آموزشی راهکارهای جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا

کارگاه آموزشی «راهکارهای جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا» ۲۰ اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ در سالن همایش‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد.

در این کارگاه ۴ ساعته که با حضور جمعی از مدیران کسب‌وکارها، صاحبان ایده و دانشجویان علاقه‌مند و فعال در زمینه کسب‌وکارهای نوپا و فناورانه برگزار شد، محمد سریر افراز مدرس دوره‌های آموزشی اقتصاد و مشاور تجاری‌سازی فناوری، در خصوص انواع روش‌های جذب سرمایه در ایران و شرایط بهره‌مندی از هر یک را تشریح کرد.

سریرافراز در ابتدای کارگاه، زمینه فعالیت شرکت‌کنندگان را جویا شد و شرکت‌کنندگان به معرفی فعالیت‌ها و کسب‌وکار خود اشاره کردند و سپس مطابق با نیاز و فعالیت شرکت‌کنندگان، به موضوع کارگاه پرداخته شد.

سریرافراز به تعریف مفهوم استارت‌آپ اشاره کرد و گفت: استارت‌آپ‌ها در قالب شرکت نیستند بلکه متشکل از تیم‌های چند نفره‌ای هستند که رشد چند برابری دارند و در محصول، روش ارایه و یا ابزار تولید بسیار خلاق و نوآور هستند. او گفت: بسیاری از افراد زمانی که واژه استارت‌آپ به میان می‌آید تصور می‌کنند که استارت‌آپ فقط در زمینه ICT اتفاق می‌افتد اما این‌گونه نیست و ICT در استارت‌آپ‌هایی با زمینه‌های مختلف کاری، می‌تواند یک ابزار باشد.

سریرافراز ادامه داد: مشکل اصلی تیم‌ها و استارت‌آپ‌ها مشکل مالی و سرمایه نیست و اغلب این تیم‌ها شامل افراد توانمند در حوزه فعالیت خود هستند اما مشکل اصلی عدم شناخت از بازار است. انتخاب بازار برای محصول مهم است و کسب‌وکارها باید یک مدل درآمدی برای محصول خود در نظر بگیرند.

سریرافراز در ادامه به تفاوت تسهیلات و حمایت‌های مالی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها اعم از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اشاره کرد و به ترتیب این تسهیلات را برای هر یک تشریح کرد.

ضمانت‌نامه‌ها، انواع وام و شرایط اعطا آن به کسب‌وکارها، شتاب‌دهنده‌های استارت‌آپ‌ها و انواع شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انواع آن، صندوق‌های نوآوری و شکوفایی، مشارکت‌های حقوقی و مدنی و ... از جمله موضوعات مهمی بود که مدرس کارگاه به ترتیب هرکدام را برای شرکت‌کنندگان توضیح داد. 

سریرافراز اشاره کرد: جذب سرمایه، اخذ وام یا تسهیلات و ضمانت‌نامه‌ها در بحث تامین مالی مطرح هستند که توصیه می‌شود کسب‌و‌کارها برای تامین مالی خود از وام استفاده نکنند، مگر در صورتی که در شرایط خاصی باشند و وامی که می‌خواهند اخذ کنند، یک وام کم‌بهره باشد که قادر به بازپرداخت آن هستند.

او درباره ضمانت‌نامه‌ها نیز توضیح داد و گفت: کسب‌و‌کارها برای انجام پروژه‌های بزرگ، به منظور فروش محصول یا خدمت خود به کارفرما، برای ایجاد اطمینان و اعتماد در کارفرما، از ضمانت‌نامه‌ها استفاده می‌کنند. این ضمانت‌نامه‌ها معمولا توسط بانک ارایه می‌شوند و شامل ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه، حسن انجام تعهدات، پیش‌پرداخت، اعتباری و گمرک هستند.

او در ادامه به انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها از استارت‌آپ‌ها که در قالب شرکت نیستند حمایت مالی ندارند اما از شرکت‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنند. زمانی که یک استارت‌آپ اصطلاحا از دره مرگ خارج می شود و ثبات می‌یابد، می‌تواند تبدیل به شرکت شود و از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده نماید.

همچنین اضافه کرد: به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خود به دو بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری عادی و پرخطر دسته‌بندی می‌شوند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرخطر در کسب‌و‌کارهای پرریسک سرمایه‌گذاری می‌کنند و سودآوری در آن نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: خوشبختانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جمعی نیز در ایران شکل گرفته است که افراد عادی نیز می‌توانند سرمایه‌های خرد خود را در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند و ضمن حمایت از استارت‌آپ‌ها، از سود فروش محصولات و ارایه خدمات استارت‌آپ‌ها بهره ببرند.

سریرافراز شتاب‌دهنده‌ها را راهی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها عنوان کرد و گفت: شتاب‌د‌هنده‌ها همانند بانک‌ها و صندوق‌ها به صورت مستقیم از کسب‌و‌کارهای نوپا حمایت نمی‌کنند، اما با ارایه خدماتی همچون مشاوره، اختصاص فضا برای استقرار استارت‌آپ‌ها و ... به طور غیرمستقیم از آن‌ها حمایت می‌کنند تا میزان شکست در استارت‌آپ‌ها کمتر شود.

صندوق‌های نوآوری و شکوفایی از دیگر موضوعات مطرح شده در کارگاه بود و سریرافراز توضیح داد: صندوق‌های نوآوری و شکوفایی به منظور حمایت‌های مالی و غیرمالی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که می‌توانند از تسهیلات متعدد این صندوق‌ها بهره‌مند شوند.

سوالات متعددی از سوی شرکت‌کنندگان در هر یک از موضوعات مطرح‌شده در کارگاه بیان می‌شد و سریرافراز به‌طور شفاف و دقیق به این سوالات پاسخ می‌داد. این کارگاه با وجود این‌که به مدت ۴ ساعت بود، به مدت نیم ساعت نیز برای جمع‌بندی موضوعات و پرسش و پاسخ ادامه یافت و در پایان نیز شرکت‌کنندگان ضمن قدردانی از کارگاه‌های مرکز توانمندسازی و ابراز علاقه‌مندی به شرکت در این کارگاه‌ها، خواستار ادامه‌دار شدن این کارگاه‌ها بودند.