نخستین همایش «بهار کارآفرینان استارت‌آپی» آذربایجان‌شرقی
با حضور و سخنرانی مدیران استارت‌آپ‌های برتر کشور برگزار شد

نخستین همایش «بهار کارآفرینان استارت‌آپی» آذربایجان‌شرقی

نخستین رویداد «بهار کارآفرینان استارت‌آپی تبریز» به عنوان یک رویداد کارآفرینی و فناوری، با حضور بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های موفق و کارآفرینان برجسته کشور و آذربایجان‌شرقی همراه با «پنل کارآفرینان جوان تبریز» چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ برگزار شد.

در این رویداد بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های موفق ایران و تبریز مانند سعید محمدی (هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا)، حمیدرضا محمودی (بنیان‌گذار نی‌نی‌سایت، تی‌وی‌پلاس، نوا و کلیک)، حسن اطاعت (مشاور تجارت الکترونیک و مربی کسب‌وکارهای نوپا)، علیرضا غضنفری (مدیرعامل شرکت تسهیل‌گستر)، امیر کریم‌زاد شریفی (بنیان‌گذار اولین رسانه دیجیتال شمال‌غرب کشور) در بخش سخنرانی‌ها، و شهرام اشرف‌نیا (هم‌بنیان‌گذار قونقا)، محمد آذری (بنیان گذار ای‌بلیت)، آرش یزدانیان (بنیان گذار لوکوبوک)، و مجتبی محمودزاده (هم‌بنیان‌گذار رایچت) در بخش پنل کارآفرینان جوان برگزار شد.

خوش‌آمدگویی و ارایه توضیحاتی درباره این رویداد توسط رامین اکبری ریاست رویداد انجام گرفت. طبق اعلام اکبری، برای برگزاری این رویداد تیم اجرایی حدود ۵ ماه مشغول برنامه‌ریزی و تلاش بوده‌اند که به دلیل اولین حضور دیجی‌کالا و بزرگان استارت‌آپی کشور و تبریز، و همچنین ارایه محتوای غنی با سطح کیفی بالا حضور پرشور و پرتعداد علاقه‌مندان را سبب شده است. برای پیشرفت زیست‌بوم استارت‌آپی تبریز و افزایش تعداد استارت‌‌آپ‌های موفق شهر برگزاری چنین رویدادهایی به عنوان روش‌هایی موثر شناخته می‌شود که نیاز بیشتری به حمایت از طرف بخش دولتی و خصوصی دارد.

اولین سخنران این رویداد امیر کریم‌زاد شریفی بنیان‌گذار نخستین رسانه دیجیتال شمال‌غرب کشور «نصر» بود که با بیان این‌که استارت‌آپ‌ها با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید سبب توزیع بهتر ثروت در جامعه می‌شوند، گفت: توسعه استارت‌آپ‌ها در رشد اشتغال‌زایی، تامین نیازهای بازار با اتکا به توانمندی‌های داخلی، افزایش خلاقیت و نوآوری، و توسعه پایدار اقتصادی نقش موثری دارند.

کریم‌زاد شریفی ضمن اشاره به نقش استارت‌آپ‌ها در اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده، اضافه کرد: جنس کسب‌وکارهای نوپا طوری است که می‌توان به مدد آن‌ها بسیاری از مشکلات بیکاری را حل کرد و با ایجاد اشتغال پایدار که مبتنی بر طرح‌های توسعه‌ای در آینده است، به میزان زیادی شغل ایجاد کرد.

این فعال رسانه‌ای در ادامه به مقوله «زیست‌بوم استارت‌آپ‌ها» اشاره کرده و چنین توضیح داد: زیست‌بوم استارت‌آپ‌ها متشکل از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، مربیان و فرشتگان سرمایه‌دار است. او در تبیین فرق سرمایه‌گذاران و فرشتگان سرمایه‌دار گفت: فرشتگان سرمایه‌گذار که در واقع سرمایه‌داران غیررسمی هستند، با کمک مالی به استارت‌آپ‌ها سعی دارند آنها را در مراحل سخت اولیه کمک کنند و ویژگی آنها این است که به فکر سود حاصل از کسب‌وکار نوپا در سال‌های آتی نیستند که این موضوع این سرمایه‌گذاران را در نقطه مقابل دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذار رسمی قرار می‌دهد.

او در انتهای سخنان خود، استارت‌آپ‌ها را نوش داروی رفع معضل بیکاری دانست و به معرفی اجمالی فعالیت‌های آژانس خبری تحلیل نصر در دهه اول آن پرداخت.

سخنران دوم رویداد بهار کارآفرینان استارت‌آپی تبریز، علی غضنفری مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی تسهیل‌گستر و یکی از کارآفرینان موفق تبریز بود که سخنان خود را با اشاره به سهم یک‌درصدی استارت‌آپ‌ها در موفقیت پایدار آغاز کرد و گفت: استارت‌آپی که بخواهد کارآفرین باشد بایدها و نبایدهای بسیاری دارد و باید ماموریتی فراتر از کسب درآمد داشته باشند.

او با بیان اینکه برخی کسب‌وکارها در تفکر اولیه تصور می‌کنند می تواند معضل بزرگی را حل کنند اما ممکن است این مساله راهکارهای بسیار ساده‌تری برای حل داشته باشد، افزود: برخی کسب‌وکارها خود را درگیر حل مسایلی از جامعه می‌کنند که شاید با راهکارهای ساده حل می‌شود.

او با بیان تجربیات طولانی‌مدت خود در این عرصه ، ادامه داد: موفقیت پس از مرحله‌ای است که همه دست از تلاش می‌کشند و آن زمان است که یک راند دیگر باید مبارزه کرد، پس به کاری که شروع کردید و انجام می‌دهید عشق بورزید.

این کارآفرینان موفق در انتها با یادآوری حکایت قورباغه‌های تبریز که یکی از پای دیگری می‌گیرد که مبادا پرش کند، گفت: از همه کسانی که در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنند درخواست دارم همانند قورباغه‌های تبریز نباشند و به جای گرفتن پای هم دست یکدیگر را بگیرند.

در ادامه برگزاری این رویداد، حسن اطاعت مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان و یکی از منتورهای برجسته تبریز که به راهنمایی و مشاوره بسیاری از استارت‌آپ‌ها در رویدادهای مختلف می‌پردازد، در خصوص فرهنگ کارآفرینی نوپا در ایران و جهان، فضای کسب‌وکار استارت‌آپی ایران برای کارآفرینان و شناسایی فرصت‌های کارآفرینی استارت‌آپی سخن گفت. اطاعت با بیان اینکه لازمه موفقیت استعداد خوب، فضای کسب‌و‌کار مناسب و کار بلد بودن است، گفت: کار در بخش خصوصی همان‌قدر که مقدس است، سخت هم است.

او با اشاره به اینکه زیست‌بوم استارت آپی تبریز در دو سه سال اخیر شکل گرفته اما هنوز به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است، گفت: موفقیت یک زیست‌بوم نیازمند عملکرد مناسب نسبت به فضای شهر و کشور است و از طرفی باید سیاست‌های حمایتی دولت و بخش خصوصی نیز تغییر کند.

او در ادامه به استارت‌آپ‌های موفقی که در خارج از کشور توسط جوانان ایرانی بنیان‌گذاری شده است اشاره کرد و گفت: کنترل مصرف آب «اپتی‌شاور» که با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و توجه به نیازهای زیست‌محیطی طراحی شده است یکی از کسب‌وکارهای موفق است که توانسته توجه بازار را در خارج از کشور به خود جلب کند.

اطاعت در انتها به اهمیت توجه بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها به راهکارهای حل مسائل در بازار کشور اشاره کرد و گفت: بازارسازی، راه‌اندازی خرید و فروش آنلاین، شبکه‌های اجتماعی مختلف و حوزه اینترنت اشیا، اکنون حوزه‌هایی هستند که نیازمند تمرکز بیشتری هستند.

در کنار بخش سخنرانی ، زمانی به بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های موفق تبریز با عنوان پنل کارآفرینان جوان اختصاص یافت. اعضای این پنل، بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های ای‌بلیت (رویدادهای فرهنگی و هنری تبریز)، قونقا (تاکسی آنلاین تبریز)، رایچت (پلت‌فرم گفتگوی آنلاین و ارتباط با مشتری)، و لوکوبوک (شبکه اجتماعی نویسندگی و کتاب‌خوانی) بود که به اشتراک‌گذاری تجربیات خود پرداخته و چالش‌های مسیر موفقیت خود را با شرکت‌کنندگان در میان گذاشتند.

یکی از سخنرانی‌های پرطرفدار در رویداد، سخنرانی سعید محمدی هم‌بنیانگذار برند دیجی‌کالا بود که برای اولین بار در تبریز حضور پیدا کرده بود. وی در خصوص شکل‌گیری ایده دیجی کالا چنین توضیح داد: همراه برادر دو قلوی خود حمید محمدی در سال ۱۳۸۴ بعد از جست‌وجو در اینترنت درباره دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از بازار خیابان جمهوری تهران خریداری کردیم اما بعد از چند روز پی بردیم، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است و این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، جرقه اولیه تاسیس شرکت دیجی‌کالا بود.

محمدی با اشاره به این‌که کار خود را تنها دو محصول تلفن‌همراه و دوربین آغاز کردیم، گفت: اکنون زنجیره تامین کالا در دیجی کالا به حدود نیم‌میلیون قلم کالا رسیده است  و به یک‌میلیون نیز خواهد رسید، زیرا هر کالایی که امکان عرضه اینترتی آن وجود داشته باشد را اضافه خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه هر زمان که احساس کردیم توانایی اضافه کردن گروه محصولی جدید را داریم اقدام به این کار کردیم، گفت: با توجه به بالا بودن انواع کالا، پردازش سفارشات و تحویل کار سختی است اما موفق شدیم یکی از بزرگ‌ترین انبارهای خاورمیانه را در یک سال گذشته تاسیس کنیم که طول ریل تنظیم سفارش آن دو کیلومتر است.

او با بیان اینکه در ایران مشتریان بالاترین انتظارات را از این مجموعه دارند، گفت: این انتظارات را خود ما  با ارایه سرویس‌های خاص ایجاد کردیم که البته تبدیل به یکی از موانع ورود رقبای جدید شده است و کار را برای رقبای خود سخت کردیم.

هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا به کم بودن بازار رقابتی در ایران اشاره کرد و افزود: این به این معنا نیست که این بازار شکل نخواهد گرفت، اما خوشبختانه برند دیجی کالا تبدیل به یک برند قابل اعتماد در کشور شده است. اگربازدید دیجی‌کالا را با رقبای دیگر خود در سطح جهان مقایسه کنیم، به غیر از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک در هند، چین و امریکا، دیجی‌کالا در جایگاه خوبی قرار گرفته است و تولید محتوا و ارایه اطلاعات رایگان در این امر بسیار موثر بوده است.

او با بیان اینکه دیجی کالا با ۲۵۰۰ پرسنل مستقیم، ۹۰ درصد سهم بازار فروش اینترنتی کشور را در اختیار دارد، ادامه داد: این وب‌سایت روزانه ۲ و نیم میلیون بازدیدکننده دارد و ۵میلیون عضو ثبت‌نام کرده در آن هستند.

محمدی در انتها اظهار کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم به بزرگ‌ترین کسب‌وکار تجارت الکترونیک در منطقه خاورمیانه تبدیل شویم که دارای یک زیست‌بوم کامل باشد.

 آخرین سخنران رویداد حمیدرضا محمودی مدیر عامل مجموعه فست‌کلیک بود. که برندهای همچون نوا، تی‌وی‌پلاس، کلیلک و نی‌نی‌سایت را در اختیار دارند و در حوزه تجارت الکترونیک متخصص هستند. محمودی هم اطلاعاتی در حوزه برندهای خود و تجارت الکترونیک به مخاطبان رویداد ارایه کرد.