استفاده نابرابر از ICT سبب ایجاد شکاف دیجیتال در کشور می‌شود
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی

استفاده نابرابر از ICT سبب ایجاد شکاف دیجیتال در کشور می‌شود

فقیهی با تأکید بر اهمیت موضوع شکاف دیجیتال در کشور گفت: عدم دسترسی عمومی به زیرساخت‌های مرتبط در حوزه ICT یکی از دلایل اصلی، معضل شکاف دیجیتال در کشور است.

مهدی فقیهی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی با اشاره به وجود شکاف دیجیتال  بین جوامع شهری و روستایی بیان کرد: از آنجا که در کشورهای در حال‌توسعه امکانات در بین شهرها و روستاها به‌صورت برابر توزیع نشده است، متأسفانه شکاف دیجیتال میان  جوامع و نسل‌ها مشهود است. 

فقیهی با اشاره به یکی دیگر از تبعات این معضل اجتماعی بیان کرد: از دیگر مشکلاتی که در راستای  نابرابری دسترسی در حوزه  ICT با آن روبه‌رو می‌شویم، موضوع  اشتغال بین جوامع شهری و روستایی است، به این منظور که به دلیل سطح سواد  نامتوازن در شهرها و روستاها، سواد دیجیتالی برای دسترسی به خدمات و زیرساخت‌های حوزه ICT وجود ندارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی گفت: با توجه به آمارهای موجود در دنیا،  وضعیت اشتغال در حوزه ICT به‌ویژه در بخش بانوان رو به افزایش است.

وی در ادامه با استناد بر اساس استانداردهای ICT در جهان ادامه داد: با نگاهی موشکافانه درمی‌یابیم، که  مبنای استاندارد ISIC بر اشتغال در شرکت‌های ICT استوار است، ممکن است یک شرکت ICT وجود داشته باشد که در آن زنان در بخش‌های مرتبط با حوزه‌هایی نظیر مالی، فروش، حسابرسی و یا حتی خدمات دیگر مشغول باشند پس مبنای اشتغال آن‌ها بر پایه تخصصشان صورت نمی‌گیرد. 

فقیهی بابیان اینکه اشتغال زنان در سطح تخصصی حوزه ICT در کل دنیا روند نزولی داشته است گفت: از سال  ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶  در بخش اشتغال زنان در حوزه ICT شاهد روند نزولی بوده‌ایم، به‌طوری‌که فرصت اشتغال زنان در سال ۲۰۰۶ در عرصه ICT از ۲۲.۵ درصد به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است؛ انتظار این است که فرصت‌های شغلی برای زنان در کشورهای اروپایی بیشتر باشد، که در بخش فناوری این فرصت‌ها کمتر شده است.

وی افزود: در حال حاضر، شمار زنان متخصص در شاخه‌های تحلیل‌گر سیستم، برنامه‌نویس، وب دیزاینر و طراح وب بسیار کاهش‌یافته است که از پیامدهای همین موضوع است.

فقیهی با اشاره به اینکه آموزش‌ها، زنان را در این کشورها کمتر به‌سوی کد نویسی و تخصص‌های فناوری اطلاعات سوق می‌دهد، افزود: یکی دیگر از دلایل بخش آموزش‌های غیررسمی است، که افراد را برای ورود به بازارهای کاری دیگری توانمند می‌کند و در این بخش خلأهایی ایجاد شده است.

دبیر ستاد توسعه ICT و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه باید متناسب با توسعه کشور به نیازمندی‌های زنان توجه کنیم، اظهار کرد: باید برای توانمندسازی زنان و ارایه آموزش صرفاً از کاراکترهای مردانه استفاده نکنیم و مسائل فرهنگی را نیز با همدلی سازمان‌های مرتبط مانند وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، ارشاد و ارتباطات و فناوری اطلاعات با راهکارهای اساسی این حوزه برطرف کنیم.

فقیهی با تأکید بر اینکه موضوع شکاف دیجیتال دلایل متعددی دارد گفت: اولاً در حوزه آموزش فناوری اطلاعات در سطح دانشگاه به دلیل اینکه دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه تازه می‌بایست دوره‌های تخصصی حوزه ICT را بگذرانند تا بتوانند وارد بازار کار شوند لذا خیلی عقب هستیم، درس‌ها و سرفصل‌های درون دانشگاه‌ها نیازمندی‌های بازار را به‌طورقطع فراهم نمی‌کنند و تقویت آموزشگاه‌های خارج دانشگاهی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.