استقرار پنجره واحد صدور مجوزهای کشور
ابلاغ و اعلام جزییات ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت

استقرار پنجره واحد صدور مجوزهای کشور

رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی که پیش‌تر در هیات وزیران به تصویب رسیده بود، ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه، دستگاه‌های اجرایی متولی پروژه‌های اولویت‌دار، مکلف‌اند ظرف مدت یک ماه، برنامه‌های اجرایی پروژه‌های مذکور را به کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی اعلام کنند.

رسول سراییان افزود: بر اساس این مصوبه، دستگاه‌های اجرایی متولی پروژه‌های اولویت‌دار، مکلف‌اند ظرف مدت یک ماه، برنامه‌های اجرایی پروژه‌های مذکور را به کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی اعلام کنند.

او افزود: برنامه‌های موردنظر باید شامل اقدام‌های اجرایی، اهداف و شاخص‌های ماهانه به همراه کاربرگ تکمیل‌شده شناسنامه پروژه‌های ملی توسعه دولت الکترونیکی باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص فهرست پروژه‌های ابلاغ‌شده گفت: استقرار سامانه آدرس منحصربه‌فرد مکان محور، استقرار هویت هوشمند، استقرار و کاربردی شدن امضای الکترونیک در کلیه تبادلات و اسناد و ساماندهی دفاتر پیشخوان، ازجمله پروژه‌های مصوب محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: از دیگر پروژه‌های مصوب شده می‌توان به بهره‌برداری کامل سامانه ستاد، توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیکی، بهره‌برداری از سیستم مالیات الکترونیکی، ایجاد نظام بیمه الکترونیکی، بهره‌برداری از سامانه اعتبار سنجی مدارک آموزش رسمی کشور و استقرار نظام خزانه‌داری الکترونیکی کشور پرداخت.

معاون وزیر ارتباطات بابیان این مطلب که استقرار پنجره واحد در حوزه‌های مختلف ازجمله موضوعاتی است که مورد توجه دولت‌مردان قرارگرفته است، افزود: استقرار پنجره واحد داده‌ها و اطلاعات کشور و نظام دسترسی به آن‌ها، پنجره واحد صدور مجوزهای کشور، پنجره واحد سامانه مدیریت زمین و پنجره واحد تجاری کشور ازجمله موارد مورد توجه اعضای هیات دولت محسوب می‌شود.

او گفت: ایجاد سامانه جامع مدیریت نظام اداری و خدمات کشور، ایجاد سامانه یکپارچه خدمات دستگاه‌های اجرایی به کارکنان، ایجاد و استقرار سامانه یکپارچه حسابداری و مالی دستگاه‌های اجرایی و ایجاد و استقرار سامانه جامع دولت همراه ازجمله سامانه‌های پایه‌ای و زیرساختی است که دولتمردان وظیفه پیاده‌سازی آن را به دستگاه‌های ذی‌ربط واگذار کرده‌اند.

دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات کشور بابیان این مطلب که این پروژه‌ها در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های پایه برای اجرایی شدن دولت هوشمند تعریف‌شده گفت: فراگیرسازی نظام الکترونیکی تبادل اطلاعات و استعلامات، استقرار کارپوشه ملی ایرانیان، استقرار و بهره‌برداری از نظام جامع بانک داری الکترونیکی، استقرار و بهره‌برداری از سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق و سامانه جامع حمل‌ونقل، نیز موردتوجه اعضای هیات دولت بوده، تصویب و ابلاغ‌شده است.

او بابیان ابلاغ مصوبات یازدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: بر اساس دستورالعمل مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (خصوصی و تعاونی) در ارایه خدمات الکترونیکی دولت، سازمان فناوری اطلاعات ایران، از حضور تمامی بازیگران حوزه فناوری اطلاعات جهت مشارکت حداکثری و سرمایه‌گذاری در اجرای این پروژه‌ها، از طریق دبیرخانه کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی مستقر در سازمان استقبال می‌کند.

۲۳پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیکی کدم‌اند؟
۱- پروژه استقرار سامانه آدرس منحصربه‌فرد مکان محور اشخاص حقیقی و حقوقی: در این پروژه شرکت پست موظف به ارایه کد پستی و نشانی است و سازمان ثبت‌احوال به استعلام‌های هویت پاسخ می‌دهد. سازمان فناوری اطلاعات نیز وظیفه مدیریت فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی، مدیریت و راهبری فنی تبادل اطلاعات و استعمالات بین دستگاه‌های اجرایی و فراهم کردن زیرساخت دسترسی به خدمات دولت الکترونیکی و همراه را دارد.

۲- استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی و حقوقی: در این پروژه تغییر مشخصات هویتی، صدور کارت هوشمند ملی و پاسخ به استعلام‌ها بر عهده سازمان ثبت‌احوال است و سازمان IT هم زیرساخت‌ها را آماده می‌کند.

۳- استقرار و کاربردی شدن امضای الکترونیکی در کلیه تبادلات و اسناد: در قالب این پروژه صدور و ابطال انواع گواهی‌های الکترونیکی، ارایه تاییدیه مهر زمانی، صدور مجوز فعالیت مراکز صدور گواهی، صدور مجوز نماد اعتماد الکترونیکی، مجوز دفتر ثبت‌نام گواهی و ارزیابی تجهیزات زیرساخت کلید عمومی بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار داده‌شده است.

۴- ساماندهی دفاتر پیشخوان: کلیه موضوعات مرتبط با دفاتر پیشخوان از صدور پروانه و تدوین آیین‌نامه‌ها تا نظارت بر خدمات بر عهده سازمان تنظیم مقررات قرار داده‌شده است.

۵- بهره‌برداری کامل سامانه سناد: مدیریت نظام تدارکات الکترونیکی شامل مزایده‌ها، مناقصات و معاملات جزیی به‌صورت الکترونیکی بر عهده سازمان توسعه  تجارت الکترونیکی است.

۶- توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیکی: وزارت بهداشت موظف به صدور کارت بهداشت، تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت و سرویس‌های کدگذاری سلامت است و وزارت کار هم باید پایگاه اطلاعات بیمه‌ای ایرانیان را ایجاد و به استعلامات مربوطه پاسخ دهد.

۷- بهره‌برداری از سیستم مالیات الکترونیکی: سازمان امور مالیاتی کشور خدمات گوناگون خود مانند دریافت مالیات، صدور گواهی، دریافت اظهارنامه و ارایه خلاصه پرونده را به‌صورت الکترونیکی عرضه کند. وزارت اقتصاد هم باید به‌صورت الکترونیکی امکان شکایت مؤدیان را به وجود بیاورد.

۸- ایجاد نظام بیمه الکترونیکی: بیمه مرکزی موظف به راه‌اندازی و به‌روزرسانی سامانه استعلام بیمه خودرو، صدور الکترونیکی انواع مجوزها و پروانه‌ها و تایید صلاحیت موسسات آموزش بیمه‌شده است.

۹- سامانه اعتبار سنجی مدارک آموزش رسمی کشور: وزارت علوم و وزارت بهداشت باید عملیات ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان خارج از کشور و همچنین ارایه مدارک آموزشی و دانش‌آموختگی را به‌صورت الکترونیکی انجام دهند.

۱۰- استقرار پنجره واحد داده‌ها و اطلاعات کشور و نظام دسترسی به آن‌ها: در قالب این پروژه فراهم کردن و توسعه زیرساخت‌های دسترسی آزاد به اطلاعات بر عهده سازمان فناوری اطلاعات و صیانت از آثار پدیدآورندگان فرهنگی بر عهده وزارت ارشاد گذاشته‌شده است.

۱۱- استقرار پنجره واحد صدور مجوزهای کشور: در این پروژه زیرساخت‌ها و مدیریت فنی و اجرایی کاربر عهده سازمان فناوری اطلاعات و تسهیل و ساماندهی فرایند صدور مجوز کسب‌وکار بر عهده وزارت اقتصاد قرار داده‌شده است.

۱۲- پنجره واحد سامانه مدیریت زمین: سازمان ملی زمین و مسکن موظف است صدور انواع پروانه‌ها، تامین نصاب مالکانه، واگذاری زمین‌ها، پروانه‌های مربوط به معدن و... را باید به‌صورت الکترونیکی انجام دهد. وزارت راه و شهرسازی هم تهیه طرح‌های شهری و عکس و نقشه پایه و به‌روزرسانی پایگاه اطلاعات مکانی طرح‌های توسعه و عمران را بر عهده دارد.

۱۳- پنجره واحد تجاری کشور: انجام تشریفات گمرکی صادرات، واردات و ترانزیت داخلی و خارجی بر عهده گمرک است. همچنین وزارت صنعت از طریق این سامانه باید به ارایه خدمات کارت بازرگانی، کارت مرزنشینی و واردات ماشین‌آلات مستعمل بپردازد.

۱۴- خزانه‌داری الکترونیکی کشور: وزارت اقتصاد از طریق این سامانه ضمن کنترل و نظارت قانونی اعتبارات مصوب و تخصیص‌یافته و ورود اطلاعات نگهداری و ابلاغ تخصیص اعتبار، دریافت و پرداخت اعتبارات اختصاصی دستگاه‌ها و حقوق کارکنان دولت را انجام خواهد داد.

۱۵- سامانه جامع مدیریت نظام اداری و خدمات کشور: کلیه دستگاه‌های اجرایی را شامل می‌شود و تاکنون خدمات مربوط به ۱۰۸ دستگاه مشتمل بر ۷۷۹ خدمت و ۲۰۴۹ زیر خدمت احصا شده است.

۱۶- سامانه یکپارچه خدمات دستگاه‌های اجرایی به کارکنان آن شامل همه دستگاه‌های اجرایی.

۱۷- سامانه یکپارچه حسابداری و مالی دستگاه‌های اجرایی: وزارت اقتصاد موظف است از طریق این سامانه به بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها، حسابرسی نهادهای عمومی غیردولتی، نظارت مالی به ذی‌حسابان و... بپردازد.

۱۸- استقرار سامانه جامع دولت همراه: فراهم کردن زیرساخت دسترسی به خدمات دولت الکترونیکی و همراه.

۱۹- پروژه فراگیرسازی نظام الکترونیکی تبادل اطلاعات و استعلامان: مدیریت راهبری بر عهده سازمان فناوری اطلاعات است.

۲۰- استقرار کارپوشه ملی ایرانیان: تامین خدمات کارپوشه بر عهده سازمان فناوری اطلاعات است.

۲۱- نظام جامع بانکداری الکترونیکی: در این مصوبه به پست‌بانک تکلیف شده است نسبت به انجام کلیه خدمات الکترونیکی بانکداری الکترونیکی اقدام کند.

۲۲- استقرار و بهره‌برداری از سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق: خدمات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکنون احصا نشده است!

۲۳- سامانه جامع حمل‌ونقل: سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به صدور انواع مجوزها ازجمله مجوز راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم حمل‌ونقل هوشمند (دریافت عوارض الکترونیکی راه‌ها) اقدام می‌کند.