آیا دولتی‌ها چالشی در برابر استارت‌آپ‌ها هستند؟

آیا دولتی‌ها چالشی در برابر استارت‌آپ‌ها هستند؟

ساختار قدیمی و ناهمگون بدنه دستگاه‌های دولتی ازجمله حوزه انرژی و ناآشنایی مدیران دولتی با ادبیات جدید کسب‌وکارهای نو(استارت‌آپ‌ها)، ایجاد هرگونه تحول و نوآوری و افزایش بهره‌وری در این بخش را دشوار کرده، استارت‌آپ‌هایی که ارزانی انرژی در بخش خانگی نیز کسادی کسب‌وکارشان را تشدید کرده است.

امروزه یکی از بخش‌های تاثیرگذار در اقتصاد جهانی مباحث مربوط به انرژی و منابع طبیعی و چگونگی تامین آن است به‌طوری‌که مباحث علمی آن در قالب برخی حوزه‌های میان‌رشته‌ای و واحدهای دانشگاهی نیز در مراکز آموزشی تعریف و راه‌اندازی شده است.

مباحثی که البته به نظر می‌رسد در ادبیات اقتصادی برخی کشورهای دنیا ازجمله کشورهای صاحب منابع فراوان انرژی قابل توجه نیست چراکه در این کشورها بیشتر به حوزه اقتصاد کلان پرداخته می‌شود، به‌عنوان مثال در کشورهای صاحب انرژی آنچه مورد توجه تصمیم گیران حوزه اقتصادی است استحصال و فروش نفت، گاز و همچنین راه‌اندازی پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز و بنزین است و هنگام ورود به اقتصاد خرد و حوزه مصارف خانگی با یکسری کمبودها و نگرانی‌ها مواجه می‌شویم که نیازمند توجه جدی است.

حوزه‌های به‌ظاهر خرد که مهدی قانع، مدیرعامل نخستین شتاب‌دهنده حوزه انرژی در کشور معتقد است: کار بسیار عظیمی برای درآمدزایی هر دو طرف وجود دارد یعنی هم دولت و هم فعالان بخش خصوصی شامل شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌توانند ذینفع باشند.

قانع که با بیان اینکه، مباحث مربوط به تبدیل، انتقال، توزیع و مصرف انرژی ازجمله مباحث اصلی مهندسی انرژی محسوب می‌شود، افزود: بهینه‌سازی مصرف انرژی و حامل‌های آن ازجمله نفت، گاز، بنزین، برق در بخش خانگی که در جای خود نیز بسیار درآمدزاست، کاری نیست که دستگاه‌های دولتی همچون وزارت نفت یا وزارت نیرو بتوانند به‌خوبی از عهده آن برآیند، بلکه باید شرکت‌های کوچک و منعطف آن را انجام دهند.

این مهندس انرژی ادامه داد: هنگامی که از اقتصاد خرد در کشور صحبت می‌شود باید بتوان مبالغ خرد یک هزار یا دو هزارتومانی موجود در بخش انرژی را مدیریت کرد به‌طوری‌که این در مقیاس ۱۰‌ها میلیون مشتری رقم سنگینی را به خود اختصاص خواهد داد.

او با ذکر مثالی در این خصوص با بیان اینکه، امروز بحث‌های مربوط به در دسترس بودن و جابجایی انرژی در دنیا بسیار مورد توجه قرارگرفته است و بسیاری از مردم حاضرند برای دسترسی به انرژی در یک‌زمان و مکان خاص پول زیادی بدهند، گفت: شاید شما نیز با مشکل کمبود شارژ لب تاپ، موبایل و یا تبلت در مکانی یا در مسافرت مواجه شده باشید و حاضر باشید برای دریافت برق هزینه هم کنید اما امکان آن وجود ندارد.

قانع گفت: معمولا دولت‌ها در کشورهای صاحب منابع انرژی در دنیا به‌اندازه زیادی درگیر رقم‌های کلان بزرگ صادرات نفت و گاز و سایر ذخایر شده‌اند که آن‌ها را از درآمدهای خرد موجود در این بخش غافل کرده است. این در حالی است که باید انرژی را در اقتصاد خرد نگاه کرد و تمرکزمان روی امنیت انرژی باشد.

او در خصوص کار شتاب‌دهنده تحت مدیریتش اظهار کرد: ما به‌عنوان یک مرکز اقتصادی و شتاب‌دهنده که اولویت ما شتاب‌دهی و ایجاد ثروت و کسب است، نقاط کور و فراموش‌شده در بخش انرژی را لیست کرده‌ایم و آن‌ها را بر اساس فرصت‌های عالی موجود جمع‌بندی و خوشه‌های کمبود را تدوین کرده‌ایم.

مدیرعامل نخستین شتاب‌دهنده انرژی در کشور افزود: خوشه‌های کمبود درواقع آیتم‌هایی هستند که یک شتاب‌دهنده می‌تواند براساس آن، یک استارت‌آپ را راهنمایی کند، فرض کنید یک جوان با ایده بهینه‌سازی مصرف سوخت از دانشگاه بیرون می‌آید اما این ایده به‌خودی‌خود و نداشتن یک شرکت نمی‌تواند تبدیل به عمل شود چراکه چند خوشه کم دار.

او بحث‌های مربوط به تامین مالی طرح و خبرگی در صنعت را از دیگر نیازهای استارت‌آپ‌ها عنوان کرد و گفت: یک استارت‌آپ باید بداند که چه محصولی در جای‌جای دنیا با چه قیمتی تولید می‌شود که البته این خوشه‌های کمبود را ما در شتاب‌دهنده خودمان تدوین کرده‌ایم و سرمایه خودمان را صرف این کار می‌کنیم.

این کارشناس انرژی افزود: هنگامی که یک شرکت یا استارت‌آپ کاری را شروع می‌کند ما به‌سرعت کمبودهای اولیه آن‌ها را برای ساخت یک پروتوتایپ و نمونه اولیه که قابلیت حضور در بازار را داشته باشد تامین می‌کنیم.

تغییر برنامه‌ها و مدیران دولتی بزرگ‌ترین مشکل استارت‌آپ‌ها
اما مدیرعامل نخستین شتاب‌دهنده انرژی در کشور در خصوص مهم‌ترین مشکلات و موانع شتاب‌دهنده‌ها در کشورمان اظهار کرد: مردم به‌عنوان مصرف‌کننده‌ها به تکنولوژی‌های جدید علاقه‌مند هستند چراکه جدا از افزایش کیفیت هزینه‌های آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد و مردم با تزریق فناوری برای بهینه‌سازی مصرف مشکلی ندارند.

قانع گفت: در حقیقت بزرگ‌ترین معضل شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها در حوزه انرژی به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو در کشور، تغییر مداوم برنامه‌ها و مدیران دولتی است.

«این صحبت‌ها در حالی عنوان می‌شود که بر اساس گزارش‌ها سقوط دو پله‌ای ایران در شاخص‌های سهولت محیط کسب‌وکار در سال ۲۰۱۷ نشان داد این کسب‌وکار در کشورمان، نیاز به توجه و برنامه‌ریزی بیشتری از سوی دولتمردان و متولیان اقتصادی کشور دارد».

او افزود: این، به‌گونه‌ای است که هنگامی که یک طرح تدوین می‌شود قبل از اجرایی شدن، طراح و ارکان طرح جابجا می‌شوند و بیشتر طرح‌ها بدون اینکه اجرا و اثرات آن‌ها پدیدار شود به بایگانی سپرده می‌شود.

بدنه دولت، مشکل اصلی حوزه شتاب‌دهی در بخش انرژی
اما شهروز زرگریان نیز که اخیرا به همراه گروهش یک شتاب‌دهنده در حوزه انرژی ثبت کرده‌اند و قصد دارند شتاب‌دهی در این حوزه را دنبال کنند، می‌گوید: معمولا تولیدات استارت‌آپی و کسانی که ایده استارت‌آپی دارند به دنبال رفع مشکلی از جامعه می‌روند اما در حوزه انرژی معمولا مشکل مربوط به مردم نیست که کسی بخواهد به آن رسیدگی کند بلکه مشکل اصلی در بدنه دولت است.

او با تاکید بر این‌که ایجاد نوآوری و تحول در بخش انرژی کشور که بخش عمده‌ای از آن در دست دولت است، نیازمند حرکت و اعلام نیاز از سوی بدنه دولت به سمت شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌هاست به این نکته اشاره کرد که ساختارهای قدیمی موجود در بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی مرتبط با بسیاری از بخش‌های کشور ازجمله انرژی در راستای ظهور ادبیات روز نوآوری و استارت‌آپ‌ها نیازمند به‌روزرسانی است.

زرگریان ادامه داد: با ظهور شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها امروز مزایده و مناقصه دیگر تعریف گذشته خود را ازدست‌داده است و ساختارهای سازمانی نیز باید با پیدایش این ادبیات نو دستخوش تغییر شوند.

او با ذکر مثالی با بیان اینکه، شرکت مایکروسافت اخیرا برای رفع مشکل حوزه داده شرکت حفاری هالی‌برتون که در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کند به‌عنوان یک شتاب‌دهنده عمل کرد گفت: درواقع شرکت مایکروسافت از طریق همان برنامه‌نویسان قوی که داخل شرکت‌هالی‌برتون بودند و تنها احتیاج به یک شوک داشتند، مشکل را رفع و یک شتاب‌دهی ایجاد کرد.

این فعال حوزه کسب‌وکارهای نوین افزود:حالا همان ماجرا را ما در بدنه صنعت خودمان شاهد هستیم به‌طوری‌که اگر بخش‌های مختلف همچون نفت، گاز و برق را در نظر بگیرید این ایده‌ها وجود دارد و درواقع شتاب‌دهنده‌ها کارشان می‌تواند این باشد که بروند داخل شرکت نفت یا گاز مشکل را رفع کنند.

او با اشاره به اینکه، کار شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها صرفا نمی‌تواند ساخت برخی تجهیزات مانند۱۰ قلم کالاهای بسیار اساسی مورد استفاده در صنعت نفت باشد، افزود: به‌عنوان مثال تولید لوله ضد اسید نمی‌تواند کار یک استارت‌آپ باشد بلکه کار شرکت تولیدی است که سال‌های سال در کار تولید فعال است و سابقه دارد اما اگر با مشکلی در روند کاری خود مواجه باشد می‌تواند از ظرفیت شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها استفاده کند.

زرگریان اظهار کرد: درواقع کار استارت‌آپ و شرکت‌های شتاب‌دهنده از اسم آن‌ها معلوم است، این‌ها گروه‌های کوچک هستند و بیشتر مشکلات آی‌تی حوزه صنعت و انرژی را می‌توانند رفع کنند، آن‌ها می‌توانند بین انرژی و IT و داده‌ها ارتباط ایجاد کنند و این کار بسیار اثربخش و زیبایی است.

او با تاکید بر اینکه باید گوش صنعتی‌ها و دولتی‌ها را باز کرد که کار اصلی شتاب‌دهنده و استارت‌آپ‌ها چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها بهره برد، گفت: استارت‌آپ‌ها در زمان کوتاه سه یا ۶ ماه مشکلی را که مهروموم‌ها یک بخش را فلج کرده است، رفع می‌کنند البته به شرطی که شرکت‌های دولتی با ساختار این شتاب‌دهنده‌ها پیش بروند.

این مدیر شتاب‌دهنده حوزه انرژی در کشورمان گفت: درواقع استارت‌آپ‌ها ساختار می‌شکنند و ساختار نو ایجاد می‌کنند، همین اتفاق نیز در حوزه انرژی می‌تواند رخ دهد.

ناآشنایی دولتی‌ها با ادبیات جدید کسب‌وکارهای نوین
اما زرگریان در خصوص اینکه شرکت‌های استارت‌آپی و شتاب‌دهنده برای ورود به بخش‌های نفت و گاز با چه مشکلاتی مواجه‌اند نیز چنین اظهار کرد: درواقع ناآشنایی مسئولان و مدیران دولتی با ادبیات استارت‌آپی و شتاب‌دهنده‌ها از معضلات جدی این حوزه است به‌طوری‌که حتی برخی تاکنون این مباحث را نشنیده‌اند.

او افزود: برخی هم که با ادبیات کسب‌وکارهای استارت‌آپی آشنا هستند، نمی‌دانند که سازوکار باید چطور باشد چراکه هر جا قصد حضور داشته باشند، بحث قرارداد و پول وجود دارد و پرداخت باید صورت گیرد، به‌عنوان مثال شرکت ملی گاز می‌گوید همه مراودات ما باید بر اساس ساختار خودمان و از طریق فهرست و طبق مزایده و مناقصه انجام شود که این با محیط شتاب‌دهی و محیط استارت‌آپی سازگار نیست.

زرگریان ضمن تاکید بر اینکه ساختارهای قدیمی موجود در بدنه دستگاه‌های دولتی باید مطابق با کارکردهای استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها تغییر کند همچنین گفت: جایی مانند معاونت علمی و ستاد حوزه انرژی به‌عنوان سیاست‌گذار برای باز شدن درهای بخش‌های انرژی در کشور، روی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های شتاب‌دهنده بایستی اقدامات آموزشی لازم در خصوص آشنایی آنان با ادبیات و فضاهای استارت‌آپی را انجام دهند و به‌صورت جدی پیگیری کنند.

او ادامه داد: در حقیقت ابتدای قضیه باید از اینجا شروع شود که بخش‌های دولتی در حوزه انرژی باید ساختار جدید ایجاد و از طرفی قوانین خود را منعطف کنند تا استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها بتوانند ورود یابند و مشکلات آن‌ها را مرتفع کنند.

این مدیرعامل شتاب‌دهنده حوزه انرژی، شبکه‌سازی را یکی از نیازهای اصلی حوزه انرژی دانست و گفت: اینکه آزمایشگاه‌ها را چه کسی باید در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهد و آیا این وظیفه شتاب‌دهنده است یا معاونت علمی، بایستی مشخص شود.

او در ادامه تاکید کرد: مشکل بخش‌های انرژی باید از طرف حوزه‌های بالادستی و هلدینگ‌های بزرگ کشور مطرح شود اما اینکه چقدر آن‌ها با ادبیات کسب‌وکارهای نوین و استارت‌آپ‌های آشنایی دارند جای تردید وجود دارد، لذا در درجه نخست این بخش نیازمند فرهنگ‌سازی است.

پایین بودن قیمت انرژی مهم‌ترین عامل عدم استقبال از استارت‌آپ‌ها
در راستای تحقق اسناد بالادستی و ماموریت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با توجه به‌ضرورت چابک سازی و نگاه کلان نسبت به حوزه‌های فناوری مطابق اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور و به‌منظور افزایش هم‌راستایی محتوایی و یکپارچه‌سازی ستادهای حوزه انرژی، در شهریور سال ۹۶ با ادغام ستاد نفت، گاز و زغال‌سنگ، ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر و ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست، ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی تشکیل شد.

ستادی که درواقع ماموریت آن توسعه زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری در حوزه انرژی است و با توجه به ویژگی‌های حوزه انرژی در کشور، توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیاز کشور در حوزه انرژی از اولویت اقدامات و فعالیت‌های آن است. حوزه فعالیت ستاد شامل نفت، گاز و زغال‌سنگ، بهره‌وری انرژی و محیط زیست، انرژی‌های تجدید پذیر و پاک و برق و نیروست.

اما دبیر این ستاد معتقد است: پایین بودن قیمت انرژی در کشورمان تلفات در این بخش را به‌صورت چشمگیری افزایش داده است و اگر قیمت انرژی به‌صورت واقعی اصلاح نشود، ورود کسب‌وکارهای نو (استارت‌آپ‌ها) برای بهینه‌سازی مصرف خانگی بی‌معنا خواهد بود.

سیروس وطنخواه مقدم با اشاره به شرایط و تفاوت کسب‌وکارهای نو در حوزه انرژی با سایر بخش‌ها اظهار کرد: هرچند کسب‌وکارهای حوزه انرژی متاثر از فضای عمومی کسب‌وکار در کشور هستند اما برخی پارامترهای خاص این کسب‌وکارها در ایجاد و بقای آن‌ها نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد.

او ادامه داد: اقتصاد انرژی در کشورمان اصولا از یک فضای کاملا دولتی و حاکمیتی برخوردار و عموما بازیگر اساسی این اقتصاد و بازار آن نیز دولتی و در اختیار دستگاه‌هاست.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در عین حال گفت: البته در تعدادی از حوزه‌های مربوط به انرژی که از بازار کوچکی برخوردار هستند، بازار، غیردولتی است اما حوزه‌هایی که بازار بزرگ دارند، بخش قابل توجهی از آن در اختیار دولت است. وی با اشاره به وضعیت و شرایط منحصربه‌فرد اقتصاد انرژی در ایران، تصریح کرد: قیمت‌گذاری در این حوزه بر اساس ویژگی خاصی تعیین و همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که ایجاد و توسعه شرکت‌های جدید و کارآفرین در این حوزه با مسائل خاص خود مواجه است.

وطنخواه افزود: البته این موضوع کاملا روشن است اما بدان معنی نیست که فضا و بازار برای رشد کارآفرینی در کسب‌وکارهای نوین در حوزه انرژی به‌طور کامل بسته باشد.

او با اشاره به این‌که در بحث مصرف انرژی، آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد تلفات انرژی در کشورمان در بخش خانگی اتفاق می‌افتد و این حوزه ارتباطی با حوزه دولت ندارد گفت: این سهم در سبد انرژی و مصرف کشورمان بسیار قابل تامل است.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه، عواملی همچون نحوه زندگی عامه مردم، الگوی مصرف و نحوه استفاده آن‌ها از انرژی را در کنار برخی دیگر از فاکتورها ازجمله قیمت پایین انرژی در کشور در بروز این حجم تلفات انرژی اثرگذار دانست.

او گفت: اگر بتوان اثرگذاری مناسبی در جلوگیری از این میزان تلفات انرژی در کشور داشته باشیم و حتی درصدی از این میزان تلفات انرژی را کاهش دهیم، سالانه رقم قابل توجهی خواهد شد.

وطنخواه با تاکید بر این‌که بسیاری از کسب‌وکارهای جدید و استارت‌آپی می‌توانند در بهبود این شرایط یعنی در راستای بهبود مصرف در حوزه‌های خانگی شکل نو به مردم کمک کنند، افزود: تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها می‌توانند در این بخش شروع به کار کنند و خدمات ارائه دهند و نیازهای بخش خانگی را مرتفع کنند.

او ادامه داد: این امر می‌تواند با استفاده از ابزارهای جدید فناوری و هوشمند کردن ابزار مورد استفاده در حوزه انرژی و برخی دیگر از راهکارهای که امروز در دنیا شاهد آن هستیم، اتفاق بیافتد و البته در داخل کشور نیز پتانسیل‌ها و توانایی‌هایی درزمینه اصلاح مصرف انرژی ایجادشده است که می‌تواند این وضعیت را بهبود دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دلایل عدم ورود جدی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های شتاب‌دهنده به حوزه انرژی گفت: به‌طور حتم بحث قیمت انرژی در این بین نقش بسیار زیادی دارد به‌طوری‌که این خود عامل بسیار مهمی در توجه هرچه بیشتر به بحث صرفه‌جویی در بخش انرژی است.

وطنخواه بحث ارزان بودن قیمت انرژی در کشورمان را مورد تاکید قرارداد و گفت: مادامی‌که قیمت انرژی در کشورمان به‌صورت واقعی اصلاح نشود صرفه‌جویی در این بخش بی‌معنا خواهد بود.

او با اشاره به این‌که افزایش قیمت انرژی در کشورمان در اصل یک تصمیم راهبردی محسوب می‌شود، گفت: واقعی کردن قیمت انرژی ضمن بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری در حوزه انرژی، انگیز کافی برای ورود به این بخش به شرکت‌های شتاب‌دهنده و استارت‌آپی می‌بخشد و ایجاد استارت‌آپ‌ها را توجیه‌پذیر می‌کند.

وطنخواه یکی دیگر از عوامل وارد نشدن استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های شتاب‌دهنده به بخش‌های انرژی را ساختار سنتی این بخش‌ها دانست و گفت: متاسفانه سازمان و شرکت‌ها انرژی در کشورمان هنوز مطابق عادات گذشته و با سبک و سیاق پیشین ازجمله انعقاد قرارداد با پیمانکاران امور خود را پیش می‌برند و خیلی با فضا و فرهنگ کسب‌وکارهای جدید آشنا نشده‌اند.

او خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند ماه اخیر ستادهای مرتبط با حوزه انرژی خود را یکپارچه کرد و با ایجاد ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی، گفتمان و سیاست ترویج فرهنگ کسب‌وکارهای نوین و توسعه شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها، تحول و شتاب بخشی در این بخش را در دستور کار خود قرارداد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نخستین شتاب‌دهنده حوزه انرژی راه‌اندازی شده است که با تمام توان و اراده در این حوزه کار می‌کند و حاصل آن حمایت از چند استارت‌آپ بوده است.

او یادآور شد: ستاد اقتصاد مقاومتی نیز آیین‌نامه‌ای را مصوب کرده است که طبق آن بایستی بازار مشخص برای شرکت‌های دانش‌بنیان در همه حوزه‌ها ایجاد شود و همه بخش‌های دولتی نیز موظف شدند که بودجه خاص و سهم مشخصی از بازار خود را برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهند که این مهم به دستگاه‌ها نیز ابلاغ‌شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر معاونت علمی و فناوری در تعامل با دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت نیرو، نفت و سایر دستگاه‌های مختلف، مذاکراتی به‌منظور بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌اند و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این بخش شکل‌گرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در عین حال اذعان کرد: البته این اقدامات در برابر حجم انبوه اقداماتی که برای شرکت‌ها باید انجام شود، اندک است.

این مقام مسئول در معاونت علمی و فناوری در ادامه تاکید کرد: ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی مصمم است که گفتمان مربوط به حوزه کسب‌وکارهای نوپا و فضای استارت‌آپی را در مراکز انرژی کشور نشر دهد و فضای لازم را برای فعالیت شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها فراهم کند.

او در خصوص تعداد شرکت‌ها یا استارت‌آپ‌های فعال در حوزه انرژی نیز گفت: بیش از چهار هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجادشده است که از این میزان تعدادی در بخش‌های مختلف حوزه انرژی با توجه به دسته‌بندی‌های موجود خدمات ارائه می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه اظهار امیدواری کرد: ظرف ۶ ماه نخست امسال، دو یا سه شتاب‌دهنده جدید در این حوزه ایجاد و فضا و اکوسیستم لازم برای شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌های جدید در بخش‌های مختلف حوزه انرژی فراهم شود.