نخستین اجلاس استارت‌آپ جاده ابریشم در کیش برگزار شد

نخستین اجلاس استارت‌آپ جاده ابریشم در کیش برگزار شد

برگزاری نخستین اجلاس استارت‌آپ جاده ابریشم در روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه ۹۷ در جزیره کیش، ظرفیت‌های بالای اکوسیستم رو به رشد استارت‌آپی ایران را آشکارتر ساخت.

استارت‌آپ جاده ابریشم نخستین گردهمایی ویژه کسب‌وکارهای نوپا در ایران است که به معرفی استارت‌آپ‌های محلی این اکوسیستم به فعالان بین‌المللی می‌پردازد. برای برگزاری این رویداد، ابتدا فراخوانی برای حضور استارت‌آپ‌ها از سراسر کشور به عمل آمد و ۴۰۰ استارت‌آپ برای شرکت در رقابت معرفی خود ثبت نام کردند. از این میان، ۸۴ استارت‌آپ برای حضور در رویدادی که در ۷ شهر ایران به انجام می‌رسید انتخاب شدند. در جریان برگزاری رویداد در این ۷ شهر نیز ۱۶ فینالیست برای حضور در دور نهایی در جزیره کیش برگزیده شدند.

اجلاس استارت‌آپ جاده ابریشم در جزیره کیش با حضور بیش از ۲۵۰ شرکت‌کننده که ۳۰ درصد از آن‌ها زن بودند و نیز بیش از ۲۰ سخنران بین‌المللی از کشورهایی نظیر فرانسه، سوئد، اسپانیا، سنگاپور، اتریش، ژاپن و چین به‌عنوان نخستین رویداد بین‌المللی استارت‌آپی در ایران برگزار شد.

در این اجلاس در کنار ارایه ۱۶ استارت‌آپ منتخب، پنل‌های گفت‌وگوی مختلفی با حضور کارشناسان ایرانی و خارجی با محوریت موضوعاتی نظیر «مزایای شگفت‌انگیز تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران»، «زنان ایرانی بنیان‌گذار کسب‌وکار»، «وضعیت جاری استارت‌آپ‌ها در اروپا»، «حمایت دولت‌ها از اقتصاد مبتنی بر نوآوری»، «آینده هوش مصنوعی» و نیز «شهرهای هوشمند» برگزار شد.

برخی از مهم‌ترین سخنرانی‌های صورت گرفته در این رویداد عبارتند از: «کیش، اقیانوسی از فرصت‌ها» توسط محمدرضا سعیدی (معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش)، «اکوسیستم استارت‌آپی ایران در یک نگاه» توسط حامد جعفری (هم‌بنیانگذار تکراسا)، «چطور با رسانه‌ای اجتماعی تاثیرگذار باشیم» توسط احمد معین شیرازی (پیکاسو)، «الفبای سرمایه‌گذاری در ایران» توسط کیان زندیه و نیز «جایگاه زنان در حوزه هوش مصنوعی» توسط هنّان سلام (از موسسه Women in AI).

در پایان دومین روز از رویداد و پس از ارایه همه ۱۶ استارت‌آپ منتخب، هفت عضو هیات داوران به بررسی و ارزیابی این تیم‌ها پرداختند. هیات داوران شامل رضا ملک‌زاده (پارتک)، کیان زندیه (استروجن کپیتال)، میا جعفری (مرکز رشد اینتلاک)، نازنین دانشور (تخفیفان)، جاکا لوستک (دی-لبز)، برتیر لویت (تک‌استارز پاریس) و یورگن فوریان (پایانیرز) بود. در پایان، ۳ استارت‌آپ زیر انتخاب شدند:

تیم اول: اکوبار (Echobaar)

اکوبار یک سامانه خدمات حمل‌ونقل کامیونی است. این سامانه یک بازار آنلاین برای شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان خودروهای سنگین است. اکوبار می‌کوشد شکاف موجود بین فناوری‌های نوین و رویه‌های جاری حمل‌ونقل جاده‌ای (که تا حد زیادی به ارتباط تلفنی و یا با دورنگار بستگی دارد) را کاهش دهد.

تیم دوم: کشمون (Keshmoon)

کشمون اولین بازار آنلاین اجتماعی زعفران در جهان است. بنیانگذاران کشمون اهل خراسان هستند که ۹۵ درصد از زعفران جهان را تولید می‌کند. خانواده بنیان‌گذار این استارت‌آپ و نیز ۱۸۰ هزار کشاورز زعفران‌کار خرد در ایران در این بازار یک میلیارد دلاری سهمی دارند.

تیم سوم: دکترِتو (Doctoreto)

دکترِتو به کاربران کمک می‌کند بتوانند پزشکان مورد نظر خود را یافته و زمانی را برای ویزیت رزرو کنند. دکترِتو به پزشکان نیز برای مدیریت زمان کمک می‌کند. هدف دکترِتو، ایجاد ارتباطی سالم میان پزشکان و مردم است.

این سه استارت‌آپ جوایزی از حامیان برنامه یعنی «خوگر» و «صباویژن» دریافت کردند.

جایزه تیم اول: ۲۰ میلیون ریال تجهیزات اداری توسط خوگر و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار توسط صبا ویژن

جایزه تیم دوم: ۱۵ میلیون ریال تجهیزات اداری توسط خوگر و ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار توسط صبا ویژن

جایزه تیم سوم: ۱۰ میلیون ریال تجهیزات اداری توسط خوگر و ۵۰ میلیون ریال اعتبار توسط صبا ویژن

اجلاس استارت‌آپ جاده ابریشم به‌عنوان یکی از نخستین گام‌های اکوسیستم استارت‌آپی ایران برای ارتباط با کشورهای اروپایی و آسیایی با استقبال خوبی از طرف شرکت‌کنندگان و رسانه‌‌های بین‌المللی روبرو شد.  

رضا ملک‌زاده یکی از مدیران پارتک گفت: «استارت‌آپ جاده ابریشم یک رویداد بسیار جذاب بود که به مخاطبان بین‌المللی امکان کشف فضای روبه‌رشد استارت‌آپی ایران را داد. مشاهده کیفیت استارت‌آپ‌ها، هوشمندی بنیانگذاران ‌آنها و نیز فرصت‌های بازار بسیار جذاب بود.»

کیان زندیه از موسسه استروژن کپیتال که یکی از سخنرانان این رویداد بود نیز گفت: «به نظرم همایش استارت‌آپ جاده ابریشم موثرترین راه برای معرفی آخرین پیشرفت‌ها در بدنه استارت‌آپی ایران و نیز دیدار با شرکت‌هایی از سراسر این کشور که در مراحل اولیه رشد قرار دارند است.»

مارال کلاجیان، مدیر بازاریابی و ارتباطات در واتی از مشاهده مشارکت زنان در اکوسیستم استارت‌آپی ایران شگفت‌زده شده بود گفت: «معرفی چندین استارت‌آپ از سوی زنان بنیان‌گذار به نظرم بهترین بخش این رویداد بود. این زنان نقشی موثر در اکوسیستم محلی استارت‌آپی دارند. جالب است که بیش از ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان مهندسی در ایران زن هستند!»

این رویداد با حمایت شرکت‌های فناور ایرانی نظیر اسنپ به‌عنوان حامی اصلی برگزار شد. این شرکت‌ها به چشم‌انداز استارت‌آپ جاده ابریشم مبنی بر توانمندسازی استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان جوان سراسر کشور باور دارند. ماموریت استارت‌آپ جاده ابریشم دورهم گرد آوردن همه فعالان این اکوسیستم در ایران است. اسنپ در این اکوسیستم به نوعی پیشتاز به شمار می‌رود و برگزارکنندگان این رویداد انتظار مشارکت و حمایت تعداد بیشتری از فعالان این عرصه را دارند. شهرام شاهکار (مدیرعامل اسنپ) در این باره گفت: «ما در اسنپ به جامعه استارت‌آپی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل پیشران اکوسیستم استارت‌آپی کشورمان باور داریم. حمایت از استارت‌آپ جاده ابریشم به‌عنوان یک رویداد استارت‌آپی مستقل یکی از راه‌های ما برای برگرداندن ارزش به جامعه و حمایت از جوانان برای بهبود اقتصاد دیجیتال کشورمان است.»

 برگزاری این اجلاس به معنای پایان استارت‌آپ جاده ابریشم نیست. سال آینده نیز شاهد برگزاری این رویداد در شهرهای مختلف و نیز برگزاری اجلاس استارت‌آپ جاده ابریشم با برنامه‌ای جامع‌تر و متنوع‌تر خواهیم بود.

شما می‌توانید آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به استارت‌آپ جاده ابریشم را از طریق وب‌سایت رسمی این رویداد دنبال کنید.