۱۰ استراتژی بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۸

۱۰ استراتژی بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۸

بازاریابی دیجیتال نسل جدیدی از بازاریابی محسوب می‌شود که با استفاده از ابزارهای دیجیتال به جذب مخاطب می‌پردازد. امروزه برای اینکه بتوان یک کسب‌وکار را حفظ کرد و گسترش داد، نیاز است که تغییراتی در نوع تبلیغات و شیوه فعالیت کاری آن ایجاد شود، که این تغییرات طبیعتاً باید در فضای دیجیتال رخ دهد. دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و مواردی ازاین‌دست امکان‌پذیر است. بااین‌وجود، بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل نداشتن یک برنامه‌ریزی منظم و اجرای دقیق آن در استفاده از امکانات و قابلیت‌های فضای مجازی در پیشبرد کسب‌وکار خود شکست‌خورده‌اند. بنابراین سوال اصلی این است که وقتی فردی قصد توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را دارد، از کجا باید آغاز کند و چه اقداماتی را باید انجام دهد؟

برای اینکه بتوان به این مسئله پاسخ درستی داد باید با تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال آشنا بود. این تکنیک‌ها هرساله تغییرات زیادی می‌‌کند. در حال حاضر که سال ۲۰۱۷ را پشت سر گذاشته‌شده‌ایم، قطعاً نوآوری‌های تکنولوژیکی جدیدی پیش روی کسب‌وکارها در سال ۲۰۱۸ خواهد بود که به‌مراتب رقابت را سخت‌تر خواهد کرد. استراتژی‌های معمول بازاریابی دیجیتال مانند سئو، رسانه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی نرخ تبدیل، به‌طور حتم همچون سال‌های گذشته بااهمیت خواهند بود، اما با توجه به اینکه تلفن‌های همراه در چند سال گذشته فضای وب را به‌شدت تحت تاثیر خود قرار داده‌اند، بازاریابان جهت موفقیت باید بتوانند چشم‌اندازی کاملاً متفاوت را در سال ۲۰۱۸ در پیش‌گرفته و استراتژی‌ها و روندهای جدیدی از بازاریابی دیجیتال را اتخاذ و پیاده‌سازی کنند.

در ادامه ۱۰ مورد از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال که در سال جاری باید بیشتر موردتوجه قرار گیرند، معرفی می‌شود:

 

۱-داده‌های بزرگ

سال‌های زیادی است که در مورد داده‌های بزرگ (Big data) صحبت می‌شود اما حقیقت امر این است که تابه‌حال هیچ اقدام خاصی در این خصوص برای کسب‌وکارهای معمولی صورت نگرفته است. تا به امروز کسب‌وکارهایی مانند گوگل و IBM فرصتی به کسب‌وکارهای کوچک برای بهره‌گیری از داده‌های بزرگ نداده‌اند، چرا که کسب‌وکارهای کوچک و معمولی توان رقابت با این غول‌های فن‌آوری ازنظر مالی، سرورها و قدرت پردازش‌های قوی را ندارند.

درهرصورت، داده‌های بزرگ در سال جاری، یک استراتژی بازاریابی قابل‌قبول برای کسب‌وکارها و تیم‌های بازاریابی در هراندازه‌ای هستند. با توجه به گسترش یادگیری ماشین‌های خودکار و اتوماسیون‌های مختلف دیگر محدودیتی برای کسب‌وکارهای کوچک در استفاده از داده‌های بزرگ با حجم بالا و پردازش و استخراج اطلاعات از آن‌ها نخواهد بود.

در حقیقت، چالش بزرگ برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر در سال ۲۰۱۸، دست‌یابی به داده‌های کافی خواهد بود نه نحوه استفاده از آن‌ها.

 

۲-هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

یادگیری ماشین (Machine learning) نخستین هدیه‌ای است که تکنولوژی هوش مصنوعی به کسب‌وکارها می‌دهد و قصد دارد تا همه‌چیز را در بازاریابی تغییر دهد. در فرآیند یادگیری ماشین حجم زیادی از داده‌ها، الگوهای زیادی در مجموعه داده‌های مختلف کشف می‌شوند و بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده، پیش‌بینی‌های مختلفی صورت خواهد گرفت. این الگوریتم‌های به‌دست‌آمده قادر به پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده بر اساس مقادیر بی‌شمار داده هستند، بنابراین این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.

تفاوت کلیدی سال ۲۰۱۸ نسبت به سال‌های قبل در این است که یادگیری ماشین اکنون برای همه قابل‌دسترسی است. با استفاده از ابزارهایی مانند مایکروسافتAzure، هرکسی می‌تواند الگوریتم‌های یادگیری ماشین را بدون نوشتن حتی یک خط کد ایجاد کند.

 

۳-شخصی‌سازی

شخصی‌سازی نیز مبحثی است که تابه‌حال زیاد در مورد آن صحبت شده، اما هیچ‌گاه عملیاتی نشده است. دلیل اصلی نیز این بوده است که واقعاً تکنولوژی خاصی که بتواند کار شخصی‌سازی را به‌طور مؤثر انجام دهد در دسترس نبوده است. اما در سال جاری مسئله دیگر این نیست، زیرا تمام فنّاوری‌هایی که برای ایجاد تجربه‌های کاملاً شخصی در کاربران موردنیاز است، وجود دارد. در حال حاضر تنها مشکل اصلی این است که مقررات حفاظت کلی داده ها(GDPR)، در ۲۵ ماه می به اجرا درمی‌آید که کار جمع‌آوری اطلاعات شخصی برای شخصی‌سازی کاربران در دستگاه‌های مختلف را سخت‌تر می‌کند.

هنوز مشخص نیست که کاربران اینترنت چگونه به GDPR واکنش نشان می‌دهند و کسب‌وکارها مجبور به اعمال چه تغییراتی می‌شوند و حتی اگر تمام پیش‌بینی‌های بدبینانه در این خصوص محقق شود، برندها بازهم تا حد امکان تمایل به شخصی‌سازی کاربران اصلی خود خواهند داشت، بنابراین امر شخصی‌سازی یکی از استراتژی‌های مهم در سال ۲۰۱۸ است.

 

۴-حفظ و شفافیت داده‌ها

به‌طورکلیGDPR  در موردحفاظت از داده‌های کاربران و ایجاد روندی شفاف در استفاده از آن‌ها است. این امر باعث می‌شود که کسب‌وکارها در خصوص حفاظت از اطلاعات و شفافیت استفاده و ارائه اطلاعات و داده‌ها جدی‌تر باشند. قبل از جمع‌آوری هرگونه اطلاعات شخصی از افراد، باید کاملاً مشخص شود که با چه هدفی این اطلاعات جمع‌آوری و به آنان اطلاع‌رسانی شود. از نحوه ورود به ایمیل‌های خود تا دسترسی به دستگاه‌های هدایت‌گر بزرگ، همه‌چیز در نحوه استفاده از داده‌ها در سال ۲۰۱۸ متفاوت خواهد بود.

 

۵-هدف‌گذاری متنی

با اجرای GDPR  عملاً دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران سخت‌تر می‌شود، بنابراین بازاریابان باید گزینه‌های دیگری را هدف قرار دهند. در حال حاضر نیز بهترین گزینه جایگزین، استفاده از هدف‌گذاری متنی (Contextual targeting) است که به‌هیچ‌عنوان بر داده‌های کاربران تکیه نمی‌کند. هدف‌گذاری محتوایی، بر ویژگی‌های شخصی کاربران و محتواهایی که با آن درگیر می‌شوند، تمرکز می‌کند.

یک مثال ساده از هدف‌گذاری متنی، قرار دادن آگهی‌های تبلیغاتی در سایت‌هایی است که مخاطبان هدف از آن استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، شرکت‌های بیمه می‌دانند که هرکسی که ماشین جدیدی را خریداری می‌کند، باید وضعیت بیمه خود را تغییر دهد بنابراین تبلیغات در وب‌سایت‌های خرده‌فروش خودرو بسیار برای آن‌ها مفید خواهد بود.

با توجه به اینکه در یک دهه گذشته، تمرکز اکثر صنایع بر داده‌های شخصی بوده است، هدف‌گذاری متنی چندان توسعه‌نیافته است. اگر تبلیغ‌کنندگان به این نتیجه برسند که GDPR آن‌ها را خیلی محدود می‌کند، بهترین گزینه برای آنان این خواهد بود که بر هدف‌گذاری متنی تأکید بیشتری داشته باشند.

نکته دیگر اینکه، یادگیری ماشین مطمئناً می‌تواند در کسب بینش بیشتر نسبت به ویژگی‌های شخصی کاربر و مدل‌سازی‌های پیش‌بینی‌شده کمک کند. البته بسیاری از برندها سعی می‌کنند که رضایت کاربران خود را در کسب داده‌های فردی آنان به دست آورند اما از ۲۵ ماه می و با اجرای GDPR، به نظر می‌رسد که هدف‌گذاری متنی بهترین انتخاب باشد.

 

۶-هدف‌گیری نسل Z

در دهه گذشته تاکید زیادی بر هدف‌گیری هزاره سوم بود، اما در حال حاضر نسل Z هستند که پیشتاز جوامع می‌باشند. افرادی که در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۶ متولد شدند، قدیمی‌ترین اعضای نسل Y هستند که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و در حال تصمیم‌گیری برای دوران بزرگ‌سالی خود هستند.

سال ۲۰۱۸ سالی است که تمرکز اصلی باید بر نسل بعدی مصرف‌کنندگان باشد. هدف قرار دادن نسل جوان به‌هیچ‌عنوان کار ساده‌ای نیست، آنان نسلی هستند که در دنیای ارتباطات جهانی به دنیا آمده‌اند، جایی که اینترنت بخش مهمی از زندگی آن‌ها است. آنان با تکنولوژی های پیچیده تر، برندهای کمتر شناخته شده و شگفت انگیزتری نسبت به پیشینیان هزاره خود، روبه‌رو هستند.

در چنین شرایطی برندها نیاز دارند که استراتژی‌های بازاریابی خود را با نیازهای نسل Z و آن دسته از نسل Y که در سنین میان‌سالی قرار دارند، تطبیق دهند.

 

۷-بازاریابی محتوا

با توجه به مطالعات صورت گرفته از سوی سایت SmartInsights بازاریابان، استراتژی بازاریابی محتوایی را مهم‌ترین استراتژی سال ۲۰۱۸ می‌دانند. به‌طورقطع بازاریابی کردن بدون محتوا امکان‌پذیر نخواهد بود، بنابراین این امر که بازاریابی محتوا مهم‌ترین استراتژی باشد چندان هم تعجب‌آور نیست. اما باید در نظر داشت که این استراتژی در حال اجرا است، بنابراین برای موفقیت باید فراتر از آن رفت.

 

۸-بازاریابی ویدئویی زنده

رسانه‌های اجتماعی، استفاده از بازاریابی ویدئویی زنده (live video marketing) را در سال‌های اخیر بسیار جدی کرده‌اند. فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و توییتر همه از پخش زنده ویدئو پشتیبانی می‌کنند و Periscope  به یک پلتفرم حیاتی برای روزنامه‌نگاران، گیمرها و طیف وسیعی از انواع مخاطبان مختلف تبدیل‌شده است. بر اساس گزارش شبکه  ویژوال سیسکو در سال ۲۰۱۶، ویدئوها بیش از دوسوم از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۲۰به ۸۲ درصد برسد. برندها و کسب‌وکارهایی که به‌طور مستقیم با مصرف‌کننده در ارتباط هستند نیز، در حال استفاده از قابلیت‌های ویدئوهای زنده می‌باشند، اما سال ۲۰۱۸ می‌تواند فرصت مناسبی برای برند‌ها و کسب‌وکارهای B2B برای استفاده از وبینارهای آنلاین و استراتژی‌های بازاریابی خودکار وبینار باشد.

 

۹-رابط کاربری سایت

با استفاده از ابزارهایی مانند Google Home و Amazon Echo در اغلب کشورها (البته این ابزار در ایران قابل‌دسترسی نیستند)، زمان بهره‌گیری از رابط کاربری (conversation UI)همین‌الان است. این روند در سال ۲۰۱۸ با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد، به‌طوری‌که این فناوری بهبودیافته و مردم به برقراری ارتباط کلامی با ابزارهای دیجیتال در زندگی خود راحت‌تر برخورد می‌کنند.

منظور از بهبود این فناوری، هرگونه روشی است که برای طراحی رابط‌های کاربری سایت موردنیاز است، از طراحی قسمت جست‌وجوی سایت گرفته تا روش‌هایی که برای فراخوانی محتوای سایت استفاده می‌شود.

 

۱۰-قیف بازاریابی پویا

با توجه به اینکه اجرای GDPR استفاده از اطلاعات شخصی را دشوار می‌کند، بازاریابان باید با اطلاعاتی که از کاربران خوددارند، در سال ۲۰۱۸ بیشتر کار کنند. ترغیب کاربران به قیف‌های فروش از پیش تعیین‌شده در حال حاضر وجود دارد و یادگیری ماشین نیز امکانات بیشتری را در سال جاری در اختیار قرار داده است.

هنگامی‌که کاربران در سایت اجازه استفاده از داده‌های خود را می‌دهند، می‌توان قیف‌های فروش پویا ایجاد کرد که با اقدامات قبلی نیز سازگار باشد. بنابراین، به‌جای آنکه کاربران به‌طور تصادفی در مسیر فروش محصولات سایت قرار گیرند، می‌توان با استفاده از قیف فروش محتوای کاملاً منطبق با نیاز کاربر را به او ارائه کرده و آن را در مسیر درست دست‌یابی به محصول موردنظرش قرار داد.

برای برخی از کاربران این قیف ممکن است بررسی یک محصول خاص باشد، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است با یک پیشنهاد ویژه وسوسه شوند. با یک رویکرد پویاتر به این نوع بازاریابی، یادگیری ماشین می‌تواند کمک کند تا محتوای متقاعدکننده در هر مرحله از فرآیند فروش در اختیار کاربر قرار داده شود.