۴ راهکار برای ورود به سطوح بالاتر در کسب‌وکار

۴ راهکار برای ورود به سطوح بالاتر در کسب‌وکار

ممکن است نصایح بسیاری از سوی افراد مختلف در خصوص چگونگی موفقیت در کسب‌وکار شنیده یا خوانده‌ باشید. یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که یا رشد کن و یا بمیر. اگر در حالتی ایستا به حیات خود ادامه دهید رقبا راهی برای نوآوری پیداکرده، از کسب‌وکار شما پیشی می‌گیرند و سهم شما از بازار را به تصاحب خود درخواهند آورد.

راه‌های مختلفی برای رشد یک کسب‌وکار وجود دارد. یکی از این راه‌ها مشارکت و پیوستن به شرکت‌های دیگر است، به‌طورکلی شرکت‌هایی که دارای ماهیت‌های مشابه هستند درصورتی‌که ادغام با یکدیگر، می‌توانند عملکرد به‌مراتب بهتری در بازار داشته باشند. اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان دو موجودیت متفاوت را تحت نام یک برند و یا گروه، به هم وصل کرد؟ به‌طورکلی تجویز یک راهبرد برای چنین امر مهمی بسیار چالشی خواهد بود.

اما مسیر دیگری هم وجود دارد که همه کسب‌وکارها می‌توانند این مسیر را طی کنند و آن‌هم رشد ارگانیک از طریق نوآوری در محصول و خدمات، تصمیمات خردمندانه در حوزه سرمایه‌گذاری و تمرکز بر کارآمدی است. در این صورت کسب‌وکارها رشد کرده و سوددهی آن‌ها افزایش خواهد یافت. اما به‌طورکلی برای موفقیت و توسعه سطح یک کسب‌وکار می‌توان اصولی را رعایت کرد که در زیر به ۴ مورد از این اصول اشاره می‌شود:

 

۱-اهداف مشخصی را تعریف کنید

اگر هدف و رسالت مشخصی نداشته باشید نمی‌توانید عملکرد خود را در کسب‌وکارتان مورد قضاوت قرار دهید. داشتن هدف و طراحی راهبرد برای تحقق این اهداف، ازجمله اصلی‌ترین مولفه‌های رشد و موفقیت یک کسب‌وکار هستند. هدف که مشخص باشد می‌توان آن را معیاری قرار داد که می‌توان موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب‌وکار را با آن محک زد.

Jet.com یک نمونه خوب کسب‌وکار است که وارد یک بازار به‌شدت رقابتی شد، اما تعیین اهداف را به‌عنوان یک کاتالیست برای رشد کسب‌وکار خود مورداستفاده قرار داد. Jet.com در سال ۲۰۱۴ توسط مک لر، نیت فاوست و مارک هانراهان بنیان گذاشته شد. هدف Jet.com رقابت با آمازون بود آن‌هم از طریق ارائه خدمات بهتر و کاهش قیمت‌ها. داشتن هدف مشخص دیدگاهی شفاف به ۵۰۰۰ نیروی کار Jet.com داد و همکاری میان آن‌ها برای تحقق رسالت تعریف‌شده را ممکن ساخت. Jet.com هدف خود را کاملاً شفاف تعریف کرده بود و قصد داشت روی ۱۵ میلیون مشتری و کسب درآمد ۲۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۰ متمرکز شود. Jet.com مسیر موفقیت را آن‌چنان با سرعت طی کرد که دو سال پس از تاسیس توسط والمارت به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خریداری شد.

 

 ۲- برند خود را بسازید

همه کسب‌وکارهای مهم و بزرگ در سراسر دنیا در یک زمینه اشتراک دارند و آن‌هم داشتن یک برند ارزشمند است؛ برندی که ارزش‌ها و اصولی مشخصی را ترویج می‌کند. از کوکاکولا تا اپل و از گوگل تا جنرال موتورز،  این برند است که DNA یک کسب‌وکار را شکل می‌دهد.

اما باید به خاطر داشت که برند یک‌شبه شکل نمی‌گیرد. برند از همان روزهای ابتدایی توسعه کسب‌وکار باید دائماً تغذیه شود. این همان درسی بود که ریچارد برانسون از ابتدایی‌ترین روز توسعه کسب‌وکار خود به آن توجه داشت. زمانی که برانسون برای اولین بار در اوایل دهه ۷۰ میلادی بنیان‌های شرکت ویرجین را بنا نهاد، درصدد معرفی برندی معتبر بود. ویرجین در ابتدا فقط کاست صوتی می‌فروخت، در ادامه به تولید آن‌ها پرداخت و سپس با توسعه کسب‌وکار خود موفق شد در حوزه‌های متفاوتی ازجمله خطوط هوایی، ورزش، خدمات مالی و بهداشت درمان ورود پیدا کند، اما برندی که از ابتدا روی آن کار کرده بود باعث شد تا ورود به حوزه‌های دیگر هم موفق باشد. برانسون خود می‌گوید اگر بتوان‌ همه حوزه‌های متفاوت را تحت یک نام و برند معتبر معرفی کرد به امتیاز بزرگی می‌توان دست‌یافت.

مشتریان درواقع مشتری برند و ارزشی هستند که برند تولید می‌کند و متاثر بودن آن‌ها از خود محصول در درجه دوم قرار دارد. اگر از برند خود مراقبت کنید، درنهایت این برند است که از شما مراقبت خواهد کرد.

 

۳-تنوع در تولید داشته باشید

برخی از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند که مسیر و محصولی مشخص را دنبال کنند، اما باید به یاد داشت که برای موفقیت یک کسب‌وکار باید دائماً درصدد تحول در محصول و تطابق خود با شرایط جدید باشیم. کسب‌وکارها باید در تولیدات و خدمات خود تنوع ایجاد کنند. بسیاری از کسب‌وکارهای موفق علاوه بر تمرکز بر محصولات و خدماتی که از قبل تولید کرده و یا ارایه می‌دهند، سعی در شناسایی فرصت‌های جدید نیز دارند.

 

۴-یک محصول و بازار خاص پیدا کنید

در حال حاضر، دنیای کسب‌وکار مملو از رقبایی است که خدمات و تولیدات مشابهی را ارایه می‌دهند و سعی دارند تا هر یک سهم بیشتری از بازار و مشتریان را به خود اختصاص دهند. برای فرار از چنین شرایطی درصدد تولید محصول و یا خدمات خاصی باشید تا مشتریان و بازار خاصی را برای خود توسعه دهید. ببینید قبلاً چه‌کاری برای بازار انجام‌نشده و آن را انجام دهید.

یک مثال جالب در این زمینه می‌تواند کسب‌وکار جسیکا آلبا باشد که از مطرح‌ترین چهره‌های هالیوودی است. او متوجه شد که نمی‌تواند در بازار محصولاتی را پیدا کند که هم مختص به کودکان باشد و هم اینکه ازلحاظ زیست‌محیطی کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند. در سال ۲۰۱۵ کسب‌وکار خود را با این محوریت شروع کرد و اکنون این کسب‌وکار ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.

البته باید به یاد داشت که ورود به یک بازار گوشه‌ای همواره با ریسک‌های خاص خود همراه است که به‌منظور کاهش آن‌ها به حداقل ممکن، می‌توانید کسب‌وکار خود را در این حوزه به‌تدریج توسعه داده و بر اساس بازخوردی که از بازار دریافت می‌کنید کار خود را توسعه دهید. اگر واقعاً قصد دارید کسب‌وکار خود را ساخته، آن‌ را توسعه داده و به سطوح بالاتر ارتقا دهید، حتماً این چهار مولفه را موردتوجه قرار دهید.

همچنین به خاطر داشته باشید که منعطف بودن، داشتن توانایی تطابق با شرایط، و تصاحب فرصت‌ها نیز بسیار مهم است، هرچند نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که پیگیری این راهبردها به موفقیت می‌انجامد، اما می‌تواند یک کسب‌وکار را در مسیر درست قرار دهد.