کارگاه آموزشی «تکنیک‌های نوین بازاریابی» در زنجان برگزار شد

کارگاه آموزشی «تکنیک‌های نوین بازاریابی» در زنجان برگزار شد

کارگاه آموزشی تکنیک‌های نوین بازاریابی، ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در سالن همایش پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد.

در این کارگاه ۴ ساعته سید حجت بزاززاده، مدرس دانشگاه و مشاور امور بازرگانی و بازاریابی بین‌الملل، در خصوص شیوه‌ها و ابزارهای نوین بازاریابی محصولات و خدمات به تدریس پرداخت.

او نخست به اهمیت و جایگاه بازاریابی آنلاین در کسب‌وکارها اشاره کرد و ادامه داد: درصورتی‌که کسب‌وکارها تا چند سال آینده برای فروش محصولات خود از طریق بازاریابی آنلاین ورود پیدا نکنند، محکوم‌ به شکست هستند.

بزاززاده اشاره کرد: مطابق با آمارهای منتشرشده ۸۵۰۰۰ واحد صنعتی در ایران وجود دارد که دوسوم محصولات تولیدی آن‌ها مازاد بوده و در انبار باقی‌مانده است. علی‌رغم اینکه اغلب این واحدها از بهترین مواد و دستگاه‌ها برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، اما به دلیل عدم توجه به بازاریابی محصول، قادر به فروش این محصولات نیستند.

بزاززاده اضافه کرد: کسب‌وکارها به سه بخش مهم «فنی، مالی و بازار» وابسته هستند که بازار اولین بخشی است که هر کسب‌وکار می‌بایست به آن توجه داشته باشد. یعنی پیش از تولید محصول و صرف هزینه‌، به تحقیق در بازار بپردازد و بعد از کسب اطمینان از قابلیت فروش محصول در بازار، به دو بخش دیگر یعنی بخش‌های فنی و مالی کسب‌وکار خود توجه کند. این در حالی است که اغلب در کسب‌وکارهای ایرانی که با مشکل فروش محصول مواجه هستند، بخش بازار آخرین مرحله‌ای است که موردتوجه قرار می‌گیرد.

همچنین در ادامه، بحث برندینگ مطرح شد و بزاززاده یکی از مهم‌ترین دلایل افول کسب‌وکارها را نداشتن برند عنوان کرد. او با ارایه چند مثال از کسب‌وکارهای موفق دنیا که به‌واسطه برندینگ توانسته‌اند به جایگاه بسیار مطلوبی در سطح جهانی دست یابند، اهمیت ایجاد برند برای کسب‌وکارها را خاطرنشان کرد.

«انواع محصول، شیوه تعیین قیمت برای محصولات، گام‌های کلیدی موفقیت در بخش بازار،  تست و تحقیق در بازار، مفهوم STP، SWOT، Target Market، نقش حیاتی و اثرگذار دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارها، اهمیت وب و شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار، SEO و کلمات کلیدی، تبلیغات محیطی و اینترنتی در کسب‌وکارها» ازجمله مباحثی بود که توضیحات جامعی درباره آن‌ها ارایه شد.

در کارگاه تکنیک‌های نوین بازاریابی، مباحثی که از سوی مدرس مطرح می‌شد با ارایه مثال‌های عینی از کسب‌وکارهای داخلی و خارجی همراه بود که موردتوجه و استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت. شرکت‌کنندگان ضمن پرسش سوالات متعدد در طول برگزاری کارگاه، پس از پایان جلسه نیز به مدت نیم ساعت به پرسش سوالات خود در رابطه با کسب‌وکاری که داشتند و یا علاقه‌مند به ایجاد کسب‌وکار بودند، پرداختند و از سوی مدرس کارگاه راهنمایی‌های لازم صورت گرفت.