چرا استارت‌آپ‌ها باید سرعت خود را کاهش دهند؟

چرا استارت‌آپ‌ها باید سرعت خود را کاهش دهند؟

در حوزه استارت‌آپی بر سرعت همواره تاکید می‌شود. برخی معتقدند برای اینکه بتوان محصول را به دست مشتری رساند باید سرعت عمل بالایی داشت. اما به یاد داشته باشید که در موارد بسیاری، سرعت منجر به ارتکاب اشتباهات متعددی می‌شود که درنهایت همین اشتباهات شما را کند خواهد نمود.

آنچه در ادامه به آن اشاره‌شده بخشی از صحبت‌های «ویل هرمن» از نویسندگان کتاب « The Startup Playbook: Founder-to-Founder Advice from Two Startup Veterans» است. وی به همراه «راجات بارگاوا» یکی دیگر از نویسندگان این کتاب، معتقدند بسیاری از ما شیوه نگرش غلطی نسبت به استارت‌آپ داریم. تاکید بر سرعت ورود به بازار و سرعت در اینکه چه کسی ابتدا ایده را عملیاتی سازد همگی نگرش‌های غلطی هستند.

چیزی که اهمیت دارد این است که پایه‌های ضروری موفقیت استارت‌آپ را محکم و قوی پایه‌ریزی کنید. ایجاد پایه‌های محکم می‌تواند بیشتر ازآنچه که تصور می‌کردید زمان‌بر باشد. در مواردی باید از سرعت خود کاست و بر کیفیت کار افزود. مواردی نظیر جمع‌آوری منابع مالی اولیه برای راه‌اندازی استارت‌آپ، اعتبار سنجی مشتریان و تناسب محصول با بازار ازجمله مهم‌ترین کارهایی هستند که باید برای آن‌ها زمان صرف کرد.

درمجموع این دو نویسنده فلسفه جدیدی را در حوزه استارت‌آپی بنیان نهاده‌اند؛ «سرعت خود را کم کرده و آهسته حرکت نمایید»

 

برای تامین منابع مالی اولیه وقت بگذارید

ازنظر هرمن و بارگاوا بسیاری از موسسان استارت‌آپ بر تامین منابع مالی متمرکز می‌شوند. آن‌ها دائماً به این می‌اندیشند که چگونه پول و منابع مالی اولیه را تامین کنند. اما باید ازاین‌گونه تمرکز دست برداشت، زیرا فرد را دچار مشکل خواهد کرد.

بارگاوا که خود موسس ۱۰ استارت‌آپ است، در این خصوص اظهار می‌کند: همه دوست دارند سریعاً به سراغ سرمایه‌گذاران مخاطره پذیر بروند. اما بهتر است این کار را نکنید. در عوض سعی کنید شناخت خود را از مدل کسب‌وکارتان تقویت کنید. ببینید بهترین روش برای معرفی محصول و ایده‌تان چیست و چه کسانی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه کاری و سبک فعالیت تجاری شما هستند.

وی می‌افزاید: در ادامه مطمئن شوید که ارایه شما، مدل کسب‌وکار شما، مدل مالی و نیز تیم کاریتان در یک مسیر هستند و برای دریافت منابع مالی بیشترین هماهنگی را دارند.

موسسان استارت‌آپ به حضور در نشست‌های سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند، زیرا این نشست‌ها بسیار هیجان‌انگیزند، اما باید به خاطر داشت که در این نشست‌ها سوالات متعددی از سوی سرمایه‌گذاران پرسیده می‌شود و اگر قادر نباشید به این سوالات پاسخ دهید فرصت را از دست خواهید داد.

 

برای شناخت مشتریان خود وقت بگذارید

هرمن که خود موسس ۵ شرکت، سرمایه‌گذار در ۷۰ شرکت و مشاور صدها استارت‌آپ است، چالش‌های جالبی را در خصوص اعتبارسنجی مشتریان و پیش‌فرض‌‌های غلط در این خصوص مطرح می‌کند. هرمن می‌گوید: موسسان استارت‌آپ محصول اولیه خود را تنها با چند نفر تست می‌کنند، آن‌ها در ابتدا محصول خود را به دوستانشان معرفی می‌نمایند. آن‌ها نیز به‌سرعت محصول را تایید می‌کنند. درنتیجه موسس استارت‌آپ به این نتیجه می‌رسد که بازخورد مثبت بوده و محصولش قابلیت ورود به بازار را دارد.

هرمن برای مقابله با این مشکل این‌گونه توصیه می‌کند: باید به سراغ مشتریان مختلف بروید. حتی آنان که محصول شمارا رد می‌کنند. ۳۰ تا ۵۰ مشتری مختلف انتخاب کرده و محصول را به آن‌ها معرفی نمایید. به‌طورکلی بسته به اینکه بازار شما چقدر بزرگ باشد، تعداد مشتریان اولیه‌ای که به سراغ آن‌ها می‌روید را کم یا زیاد کنید.

بارگاوا نیز در این زمینه می‌گوید: اگر در ابتدا آرام قدم بردارید، در بلندمدت می‌توانید به‌سرعت حرکت نمایید. اگر شناخت و تشخیص درست و دقیقی از مشتریان خود نداشته باشید در روند کار مجبور می‌شوید انرژی و منابع مالی بسیاری را صرف افرادی کنید که علاقه‌ای به خرید از شما ندارند.

 

برای تولید محصول وقت بگذارید

درنهایت اجازه بدهید که این شناخت شما از مشتریان باشد که مسیر و چگونگی توسعه محصول و یا خدمات را به شما نشان می‌دهد. زمانی که اطلاعات خود در خصوص مشتریان را تکمیل کردید درصدد شناخت نیاز مشتریان خود باشید. شناخت نیاز مشتری هسته فعالیت شما خواهد بود. درصورتی‌که به این شناخت برسید می‌توانید ارزش پیشنهادی خود را بسازید و به این شناخت برسید که چرا مشتریان باید این محصول را بخرند؟ چرا این محصول را باید از شما بخرند؟ همچنین می‌توانید خود و محصول خود را از محصولات رقیب متمایز سازید.