مهلت نام‌نویسی فین‌تک‌ها در فینووا تا دهم اردیبهشت
در نشست خبری عنوان شد

مهلت نام‌نویسی فین‌تک‌ها در فینووا تا دهم اردیبهشت

علی بدیعی، مدیر شتاب‌دهنده فینووا در نشست خبری به معرفی این شتاب‌دهنده پرداخت و گفت: یکی از بازیگران اصلی حوزه کارآفرینی هستیم. بر اساس برنامه‌ای که فینووا داشت، قرار بود شتاب‌دهنده فینووا نیز راه‌اندازی شود که این اتفاق رخ داد و الان در مرکز نوآوری دانشگاه علامه‌طباطبایی راه‌اندازی شد. تاکنون استقبال خوبی داشتیم. سرمایه‌گذاری بر دو استارت‌آپ‌ را شروع کردیم. هدف ما این است که ظرف یک ماه آینده دو استارت‌آپ دیگر را هم دستچین کنیم. تمرکز ما بر استارت‌آپ‌هایی است که فعالیت فین‌تکی داشته باشند.

در ادامه، آرین افشار، مدیر برنامه‌های شتاب‌دهنده فینووا درباره چرایی ورود فینووا به عرصه شتاب‌دهنده‌ها، توضیح داد: در مدتی که با ۴۰ استارت‌آپ‌ کار میکردیم، به خیلی از نیازها رسیدیم. نیاز به آموزش برای ایده‌پردازانی که می‌خواهند ایده خود را اجرایی کنند یا در جایگاهی بودند که نیاز به رشد داشتند، خیلی زیاد بود. ما سعی کردیم تمرکزمان روی «مربی‌گری» بگذاریم. اکنون برای دو تیم این دوره‌های آموزشی را داریم اجرا می‌کنیم.

او با تاکید بر این‌که نیاز به آموزش برای استارت‌آپ‌ها خیلی زیاد بود، افزود: آن‌ها به محیط کار اشتراکی می‌آمدند اما بعد از مدتی نمی‌توانستند کار خود را توسعه دهند. «سرمایه‌‌گذاری» دیگر حوزه‌ای است که فینووا در دو سطح آن را دنبال می‌کند. برای آن‌ تیم‌هایی که تازه به بازار ورود پیدا کرده‌اند و ارایه تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در ازای دریافت تا ۱۵ درصد سهام قائل می‌شویم.

افشاری گفت: البته سقف سرمایه‌گذاری ما خیلی مشخص نیست و برای تیم‌هایی که در دوره‌ها انتخاب می‌شوند، سرمایه‌گذاری بیشتری هم انجام می‌دهیم.

او درباره تفاوت فینووا با شتاب‌دهنده‌های دیگر اظهار کرد: ارتباط خوبی با حوزه‌های بانکی (مثل شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا) داریم. برای توسعه استارت‌آپ‌های فین‌تکی سرویس‌های خوبی داریم. یکی از چالش‌های استارت‌‌آپ‌های فین‌تکی، دسترسی به اطلاعات فین‌تکی است. ما با فینوتک به عنوان یک همکار اصلی داریم کار می‌کنیم.

مدیر برنامه‌های شتاب‌دهنده فینووا درباره شرایط ورود تیم‌ها به این شتاب‌دهنده توضیح داد: تیم‌هایی که می‌توانند در فینووا ورود پیدا کنند، حتما باید یک محصول از ایده خودشان داشته باشند. ما تیم‌ها را در سطح ایده پذیرش نمی‌کنیم. استارت‌آپ‌های مالی تا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ می‌توانند درخواستشان را بنویسند. ما این درخواست‌ها را در مدت یک هفته بررسی می‌کنیم. اگر توانستند در مصاحبه حضوری ما موفق شوند، دوره پیش‌شتابدهی سه ماهه با تمرکز بر آموزش آغاز می‌شود. تیم‌ها پس از آن، وارد دوره شتابدهی ۶ ماهه می‌شوند و سرمایه ۵۰ میلیونی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و سپس، وارد دوره مربی‌گری متمرکز می‌شوند.

او گفت: در حوزه‌های پذیرش، تمرکزمان روی تمام حوزه‌های فین‌تک است. در حال جمع کردن تیم در حوزه‌های باشگاه مشترکان، تبلیغات و آموزش نیز هستیم.  به تناسب نیاز مالی استارت‌آپ روی آن سرمایه‌گذاری انجام می‌دهیم و سهم مالکیت ما تا ۱۵ درصد است.

او با تاکید بر این‌که تعداد پذیرش برای هر دوره متنوع است. هر استارت‌آپی که فکر کنیم در حال پیشرفت است را جذب می‌کنیم، درباره شیوه حمایت تبلیغاتی از استارت‌آپ‌ها از سوی این شتاب‌دهنده توضیح داد: برای شناخته شدن استارت‌آپ‌ها، مانند هر شتاب‌دهنده دیگری از تبلیغات استارت‌آپ‌های زیر پوشش خود حمایت می‌کنیم. استارت‌آپ‌هایی که در حوزه فین‌تک هستند را به شرکت‌های مالی که با بدنه آن‌ها ارتباط داریم، معرفی می‌کنیم.

به گفته او، شرکت ارتباطات فردا در پردیس مستقر است و می‌کوشد استارت‌آپ‌ها را ترغیب کند که از این فضا نیز استفاده کنند.

افشاری یادآور شد: فین‌تک‌ها لزوما بانک‌ها را از بین نمی‌برند. ما می‌کوشیم آن‌ها به صورت هم‌افزایی همکاری کنند.   

مدیر برنامه‌های شتاب‌دهنده فینووا درباره مربی متمرکز برای استارت‌آپ‌ها گفت: کم کم داریم مربی‌ها را روی سایت معرفی می‌کنیم. تقریبا تا الان با ۱۰ نفر صحبت کرده‌ایم و در تلاشیم این مربی‌ها را بیشتر کنیم. در مربی‌گری پیش‌‌شتاب‌دهی، هر مربی به صورت عمومی با تیم‌ها در ارتباطند. در دوره شتاب‌دهی معمولا مربی‌ها می‌داند کدام تیم‌ها بهتر‌اند. در این دوره معمولا یک مربی با یک تیم ارتباط می‌گیرد. متخصص‌ها را به عنوان مشاور در کنار تیم‌ها قرار می‌هیم. مربی‌ها تجربه‌هایی که داشته‌اند را به تیم خود منتقل می‌کنند.

به گفته او تاکنون، ۱۵۰ درخواست از استارت‌‌آپ‌ها به شتاب‌دهنده فینووا وجود داشته است که تعدای رد شدند و یک سری نیز دعوت به مصاحبه شدند.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست خود می‌توانند به سایت http://launch.finnova.ir مراجعه کنند.