پست ایران به‌دنبال جذب سهم بازار در تجارت الکترونیک
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران عنوان کرد

پست ایران به‌دنبال جذب سهم بازار در تجارت الکترونیک

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران در نخستین همایش مدیران این شرکت در سال جدید یکی از مهمترین برنامه‌های سال جاری را جذب سهم بازار در حوزه تجارت الکترونیک عنوان کرد.

حسین نعمتی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در نخستین همایش مدیران شبکه پستی، سیاست‌ها و برنامه‌های این شرکت در سال ۹۷ را تبیین و تشریح کرد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام حمایت از کالای ایرانی و لزوم توجه مدیران به این موضوع، تاکید کرد: مدیران شرکت ملی پست اهتمام ویژه‌ای به این امر داشته و در اجرای آن بکوشند.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به ورود اپراتورهای خصوصی پست در سال جدید گفت: امسال نیز به لحاظ ورود اپراتورهای بخش خصوصی و آغاز فعالیت آنها در ۱۰ استان کشور، باید تلاش بیشتری انجام شود چرا که آزادسازی فعالیت‌های پستی موجب داغ شدن رقابت در این زمینه می‌شود.

وی مبنای فعالیت پست در کشور را قانون اساسنامه جدید اعلام کرد و گفت: بر اساس این قانون یک سری فعالیت‌ها تکلیفی است و موظف به ارایه آن هستیم ولی با توجه به این که قانون برای فعالیت اپراتورهای خصوصی شرایطی مانند فعالیت کامل در همه فرآیندهای پستی را پیش‌بینی کرده، مزیت بزرگی برای شبکه پستی با وجود ظرفیت های بالقوه محسوب می‌شود.

رییس هیات مدیره شرکت ملی پست پیوستگی در عملیات پستی را یکی از ویژگی‌های فعالیت در این بخش دانست و افزود: به همین دلیل است که پست ملی می‌تواند در تعامل با بخش خصوصی از ظرفیت‌های بالقوه خود بهره لازم را برده و با هماهنگی بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق تهدید را به فرصت تبدیل کند.

وی داشتن برنامه قوی و هوشمندی در استفاده از فرصت ها را دو عمل مهم در عرصه رقابت دانست و تصریح کرد: شکی نیست که با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فرصت‌ها می‌توانیم شرایط شبکه پستی را بهبود داده و زمینه حضور موفق در عرصه رقابت را فراهم کنیم.

نعمتی نیروی انسانی متخصص و باتجربه را یکی از عوامل موفقیت شبکه پستی برشمرد و اظهار کرد: شرکت ملی پست به دلیل تربیت نیروی متخصص و باتجربه بسیار غنی است و می‌توان با استفاده از این فرصت، به ارتقای شبکه کمک کرد.

وی همچنین وجود بانک اطلاعاتی غنی را یکی دیگر از ظرفیت‌های خوب شبکه دانست و گفت: پست در همه بخش‌ها ظرفیت بی‌نظیری دارد و باید با برنامه‌ریزی از این ظرفیت‌ها در جهت رشد درآمد و ترافیک بهره برد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور پررنگ در همه عرصه‌ها را لازمه پیشرفت شبکه پستی برشمرد و تاکید کرد:  همه فرآیندهای پستی دارای اهمیت یکسان بوده و باید مدیران استانی به عنوان نماینده تام‌الاختیار شبکه به همه جنبه‌ها توجه داشته و در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر انحصارزدایی از مراکز استان‌ها، بیان کرد: یکی از ضروریات مهم، تمرکززدایی از فعالیت‌های استانی در مراکز است چرا که با ورود تکنولوژی و اطلاع‌رسانی، فعالیت ادارات پست در همه شهرها دارای اهمیت است و مدیران واحدهای اجرایی باید بر این امر نظارت قوی داشته باشند.

رییس هیات مدیره شرکت ملی پست ایران در ادامه به ارایه آمار و اطلاعات مستند و متقن اشاره کرد و افزود: نقصان در آمار ضرر جبران‌ناپذیری به شبکه پستی وارد کرده و مانع برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه گذاری درست در بخش های مختلف می شود که همین امر موجب بروز خسارت‌های بزرگ به کل شبکه و توجه نهادهای نظارتی به فعالیت‌های پست می‌شود.

وی تامین معاش بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ نیروی شاغل در شرکت ملی پست را از مسئولیت‌های مهم افراد دارای مسئولیت در شبکه پستی برشمرد و تصریح کرد: ما با قبول این مسوولیت، وظیفه سنگینی بر عهده گرفته‌ایم و باید متعهدانه به بهبود وضع اقتصادی کارکنان توجه کرده و شرایط بهتری از لحاظ رفاهی برای آنان فراهم کنیم.

نعمتی افزود: بر همین اساس استخدام جدید در شرکت ملی پست ممنوع است و با مدیریت نیروی انسانی موجود و رعایت تناسب در بخش‌های ستادی و اجرایی به فعالیت خود ادامه می‌دهیم این در حالی است که هم اکنون ۳۶ درصد از نیروها در بخش‌های اجرایی فعالیت می‌کنند و تجربه دنیا نشان از فعالیت ۵۰ درصدی در ستاد و اجرا دارد.

وی همچنین کیفیت خدمات را بزرگترین عامل مشتری‌مداری دانست و گفت: باید با تربیت نیروی انسانی و آموزش آنان، توجه ویژه‌ای به مشتری‌مداری و افزایش رضایت آنان داشته و از همین طریق به جذب بازارهای جدید بیاندیشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در همین زمینه اظهار کرد: اگرچه همه کارکنان در هر سمتی یک بازاریاب محسوب می‌شوند اما نباید فقط به جذب بازارهای جدید اندیشیده بلکه باید با ارتقا کیفیت خدمات به حفظ قراردادهای موجود نیز توجه کرده و با جلب رضایت مشتری‌های کلان، کسب‌وکار خود را توسعه دهیم.

رییس هیات مدیره شرکت ملی پست ایران در خصوص هزینه های جاری نیز تأکید کرد: برای کنترل هزینه‌ها باید ضمن برآورد هزینه و فایده یک قرارداد، تفکر سیستمی و شبکه‌ای را جایگزین نگاه منطقه‌ای و بسته کرده و با سنجش مزیت‌ها و ضررهای یک قرارداد و نیازهای جامعه امروز در جذب بازارهای جدید تلاش کنیم.

وی برنامه‌ریزی برای جذب سهم بازار در حوزه تجارت الکترونیک را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری برشمرد و گفت: سهم ما از حوزه تجارت الکترونیک بسیار ناچیز بوده و باید با یک برنامه قوی و استفاده از توان بخش خصوصی، در این حوزه نیز فعالیت خود را گسترش دهیم.

نعمتی همچنین افزایش تعاملات استانی را یکی از مسئولیت‌های مهم مدیران استانی برشمرد و گفت: باید ضمن حفظ تعادل در این زمینه، تعامل با مسئولان استانی به ویژه استانداران و فرمانداران را افزایش داده و از این فرصت‌ها در جهت گسترش فعالیت‌های پستی استفاده بهینه کرد.

وی توجه مدیران به برنامه و تمرکز همه‌جانبه بر فعالیت‌های استانی را از توقعات خود برشمرد و اظهار کرد: مسئولان استان ها باید ضمن توجه دقیق به برنامه‌های شبکه پستی، تقویت معیشت کارکنان، حذف قراردادهای زیان‌بار، تعامل با بخش خصوصی، پروژه محور کردن فعالیت‌ها و حضور در همه عرصه‌های ارتباطی را مدنظر قرار داده و برای این امور برنامه‌ریزی کنند.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با آروزی سالی پر از موفقیت برای شبکه پستی تاکید کرد: امیدواریم در سال جدید، ضمن ارتقای جایگاه شبکه پستی، شاهد رضایت مشتریان از عملکرد خود باشیم.