استارت آپ ها از سرمایه گذاران خود به چه چیزی فراتر از پول نیاز دارند

استارت‌آپ ها از سرمایه‌گذاران خود به چه چیزی فراتر از پول نیاز دارند

به­ عنوان افرادی خلاق شاید با خود تصور کنیم سرمایه­‌گذاران برای تامین مالی ما و پاس­‌کردن چک‌های­مان به درد می­‌خورند، اما حقیقت چیز دیگری است. به هر حال، VC ها ( تامین­‌کنندگان مالی کسب و کار­های در حال رشد) افرادی هستند که قبلا خودشان کارآفرین بوده­‌اند (افرادی مانند کوین رز، مارک ساستر، جاش کاپلمن).

بیشتر بنیان­گذاران استارت آپ­ها ترجیح می­دهند پول خود را از کسانی بگیرند که در گذشته در شرایط سختی بوده­اند و حال به سرمایه و سود رسیده­اند.

شما ممکن است بیشتر وقت خود را برای رقابت برای سرمایه­گذاری صرف کنید – آن هم در حالی که تلاش می کنید تا از بسیاری از استارت آپ های موجود در دنیا خود را جداکنید. اما این را فراموش نکنید که سرمایه­گذاران هم در همین حین باید در بین خود رقابتی برگزار کنند تا پول خود را روی بهترین استارت آپ سرمایه­گذاری کنند.

یکی از روش های سرمایه­گذاری آنها از طریق ارزش افزوده و خدمات اضافی­ای است که به استارت آپ مورد نظر خود می دهند. داستین دالگینوف که سرمایه­گذار شرکت اطلس ونچرز است جمله ای دارد که می گوید: دیگر نمی توانیم نام این خدمات را که به استارت آپ ها می­دهیم خدمات اضافی یا خدمات فراتر از توقع بگذاریم، این خدمات خدماتی "حیاتی" برای استارت آپ هستند .

این مقاله در این مورد است که یک بنیان­گذار استارت آپ،به غیر از پشتوانه مالی، باید چه انتظاری از سرمایه­گذارش داشته باشد؟ دراین مقاله با چند سرمایه­گذار در این رابطه صحبت شده است.

ارزش افزوده چیست؟

ارزش افزوده یک شرکت سرمایه­گذار معمولا شامل این مزایا است: معرفی به شرکای بالقوه یا مشتریان، بازاریابی و روابط عمومی و استخدام. حال اینکه این ارزش ها چه قدر به کار شما کمک کنند بستگی به دو چیز دارد: اندازه و نوع شرکتی که با آن کار می کنید.

شرکت Flybridge Capital Partners دارای یک بازاریابی حرفه ای تخصصی برای پیدا کردن کارکنان است ، این یعنی این شرکت می­تواند به کسب و کار­های  نوپایی که توانایی استخدام یک تیم کاری برای خود را ندارند کمک کند تا تیم کاری خود را بسازند.

اندرسن هورویتز مالک یک آژانس استعداد­یابی و نیز خالق یک برنامه دانشگاهی برای فرستادن توسعه­دهندگان به سمت شرکت­های نوپا است.

شرکت First Round Capital دارای یک تیم پلتفرمی برای حمایت از کارآفرینان است که علاوه بر این یک شبکه دیجیتالی داخلی دارد که به شرکت­های نوپا اجازه می­دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به یکدیگر کمک کنند.

شرکت Kleiner Perkins نیز افراد طراحی را استخدام کرده تا برای شرکت­های نوظهورش کار کنند.

داگلینوف میگوید برای سرمایه­گذاران بزرگ ،ارائه ی چنین سرویس­های ارزش افزوده­ای یک امر کاملا معمولی ورایج شده است. برای همین سرمایه­گذاران بزرگ­تر در تلاش برای توسعه آن هستند تا بتوانند از این طریق به ارائه سرویسی صریح و فناور برسند.

چگونه ارزش افزوده می­تواند با ارزش باشد

داگلینوف توضیح می­دهد که شرکت اطلس که از تیمی کوچک­تر تشکیل شده است یک رویکرد متفاوت دارد و این رویکرد این است: با اینکه ممکن است برای انجام کاری خاص در شرکت­تان فردی حرفه­ای را در اختیار داشته باشید اما باز هم دائما افرادی را برای استارت آپ خود استخدام کنید.

البته استارت آپ­ها می توانند همزمان از سرمایه­گذاران مختلف  بودجه­هایی مختلف را برای کارشان انتخاب کنند .

خود داگلینوف هم می گوید اگر من نیز یک بنیان­گذار استارت آپ  بودم این کاررا می کردم.

جالاک جوبان پوترا از سال 1999 در حال سرمایه­گذاری روی طرح­های مختلف و نیز هم بنیان­گذار شرکت FuturePerfect Ventures می باشد. او می گوید یکی از بزرگترین ارزش­های افزوده­ای که یک سرمایه­گذار می­تواند برای یک استارت آپ ارائه دهد استخدام کردن و به ارمغان آوردن نیروهای کاری ارشد و با تجربه برای آن استارت آپ است.

او می گوید همیشه در فکر خودم برای معرفی افراد به استارت آپ ها فکر می­کنم حتی اگر در جلسه آن شرکت نباشم به آن استارت آپ و اینکه چگونه می­توانم به آن شرکت کمک کنم فکر می­کنم.

کایتلین استرندبرگ با این نظر موافق است. او می گوید: برای اعضای هیات مدیره استخدام یک فرد دارای پتانسیل کار غیر معمول و غیر ممکنی نیست. این را به یاد داشته باشید که کلید بالارفتن از سراشیبی سختی­ها در یک شرکت،استخدام افراد مستعد است.

در سطوح اولیه شروع کار استارت آپ­ها می­توانند از سرمایه­گذاران برای استراتژی­های تصمیم­گیری خود تجربه دریافت نمایند.

پیدا کردن بهترین سرمایه

کمک گرفتن از سرمایه گذاران خیلی خوب است ولی شما به دنبال آن کمکی هستید که درست باشد و به درد شما بخورد.

استرند برگ می­گوید برای سرمایه­گذاران خیلی مهم است که آگاه باشند و بدانند که زیاد کمک گرفتن از سرمایه­گذار بسیار خطرناک است.

جوبان پوترا می­گوید دقت به این مسئله کار موثر نیاز به رهبری و اجرا دارد مهم است. به طور معمول جلسات هیات مدیره ماهی یکبار یا هر شش هفته یکبار باید برگزار شود.

رابطه بین سرمایه­گذار و بنیان­گذار باید تنظیم شود، آن هم به این دلیل که هر فردی انتظارات متفاوتی دارد. داگلینوف برای بنیان­گذارانی که با سرمایه­گذار ها زیاد آشنا نیستند توصیه­هایی دارد:

"از سوال کردن نهراسید چرا که این امری بسیار مهم است که می­تواند به شما بسیار کمک کند".

"مثلا سوال­هایی که می­توانید از سرمایه­گذار بپرسید می­توانند اینها باشند: آخرین سرمایه­گذاری بزرگ شما کی بوده است؟ درباره استارت­آپ های دیگری که بر روی آنها سرمایه­گذاری کرده­اید توضیح دهید، شما چگونه با هم کار می­کنید و سوالاتی امثال اینها."