الکامپ  ۲۴ در تابستان ۹۷ برگزار می‌شود

الکامپ ۲۴ در تابستان ۹۷ برگزار می‌شود

نخستین کنفرانس مطبوعاتی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در سال ۱۳۹۷ با موضوع برگزاری نمایشگاه الکامپ بیست و چهارم برگزار شد.

در این نشست که با حضور ناصرعلی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و محمدباقر اثنی عشری رییس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و اصحاب رسانه برگزار شد، نمایشگاه الکامپ بیست و چهارم که ۶ تا ۹ مرداد سال جاری برگزار می‌شود، پرداخته شد.

سعادت با یادآوری این‌که مجوز برگزاری نمایشگاه الکامپ در آخرین روزهای سال گذشته صادر شد، افزود: در سال ۹۶ با اینکه درگیر برگزاری انتخابات استانی، انتخابات اعضا و رییس شورای مرکزی بودیم، پیگیری‌ها برای دریافت مجوز الکامپ را همزمان انجام دادیم و  ۲۷ اسفندماه با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران مجوز الکامپ ۲۴، به نام سازمان صادر شد. تجربه موفق و کیفیت برگزاری اجرای الکامپ در سه سال گذشته نیز ما را مجاب کرد امسال هم شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا به‌عنوان مجری به فعالیت ادامه دهد.

سعادت با اشاره به برگزاری انتخابات اعضا و رییس شورای مرکزی نظام صنفی رایانه‌ای  کشور گفت: محمدباقر اثنی عشری با اکثریت قاطع آرا به‌عنوان رییس شورای مرکزی انتخاب شد و در حال حاضر منتظر حکم رییس‌جمهوری برای او به‌عنوان رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هستیم.

محمدباقر اثنی عشری رییس شورای مرکزی سازمان با اشاره به برگزاری موفق نمایشگاه الکامپ در سه سال گذشته توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، گفت: استراتژی ما ادامه سیاست‌های گذشته است و امیدواریم در سال جدید نیز بتوانیم با بالاترین کیفیت نمایشگاه را برگزار کنیم و در جهت رفع مسائل موجود گام برداریم. برای مثال صدور مجوز سالانه امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را دشوار می‌کند. به دنبال کسب مجوز سه ساله هستیم تا بتوانیم برنامه مدونی تا سال ۱۴۰۰ تهیه کنیم.

محورهای اصلی نمایشگاه الکامپ

رییس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اعلام آغاز ثبت‌نام الکامپ از اواخر اردیبهشت ۱۳۹۷، محورهای اصلی نمایشگاه را برشمرد و افزود: الکام استارز، ازجمله محورهای اصلی الکامپ امسال است که در مدت سه سال، از ۸۰ استارت‌آپ به ۴۵۰ کسب‌وکار نوپا رسید و رشد چشمگیری را به ثبت رساند. انتظار داریم امسال نیز شاهد رشد و پیشرفت الکام استارز باشیم. الکام گیمز به‌عنوان محور دیگر الکامپ است که تلاش می‌کنیم امسال بیشتر دیده شود و الکام ترندز را هم مانند سال گذشته خواهیم داشت.

او افزود: با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» از تولیدات داخلی نیز تاکید خواهیم داشت. در کنار این بخش‌ها وزن اصلی IT کشور شامل شرکت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، اینترنتی نیز در الکامپ جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت و امیدواریم در این دوره بیشتر دیده شوند. همین‌طور در خصوص مباحث نوینی مانند اینترنت اشیا، IOT، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و... اهداف و برنامه‌هایی داریم که اجرا خواهند شد.

الکامپ و تلکام ادغام نمی‌شوند

در ادامه نشست سعادت در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ادغام دو نمایشگاه الکامپ و تلکام تصریح کرد: در یک سند چندجانبه تمامی بازیگران و افراد موثر در این دو نمایشگاه مساله ادغام را پذیرفتند اما این در شرایطی است که با تغییر زمان برگزاری و افزایش فضای اختصاص‌یافته به الکامپ دیگر امکان حضور نمایشگاه دیگری در کنار آن فراهم نیست. این دو نمایشگاه باسابقه طولانی در کشور فعالیت می‌کنند؛ بااین‌وجود جنس آن‌ها از هم متفاوت است. تلکام، به یک نمایشگاه تخصصی B2B تبدیل‌شده است اما الکامپ دامنه وسیع‌تری نسبت به تلکام دارد.

بخش بین‌الملل الکامپ

اثنی‌عشری در پاسخ به سوالی در خصوص حضور خارجی‌ها و بخش بین‌الملل الکامپ امسال، گفت: حضور شرکت‌ها و کشورهای خارجی اجباری نیست بلکه درصورتی‌که جذابیتی برای آن‌ها داشته باشد، خودشان اقدام به حضور در نمایشگاه خواهند کرد. این موضوع به شرایط مختلف ازجمله شرایط اقتصادی و سیاسی بستگی دارد. در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته، شرکت‌های خارجی حضور خواهند داشت اما در مورد تعداد آن‌ها فشاری اعمال نمی‌کنیم.

تاثیر برجام بر الکامپ

در ادامه اثنی عشری تاثیر خروج از برجام را بر اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و برگزاری نمایشگاه الکامپ بررسی کرد و افزود: صنعت فاوای کشورمان در هر دوره‌ای به نحوی تحت‌فشار بوده است و اکنون نیز چندان متاثر نخواهد شد. ضمن این‌که بازار IT ما معطوف به مصرف‌کننده داخلی است و در حال حاضر این بازار بدون احتساب اپراتورها یک بازار ۴۵ هزار میلیارد تومانی است.

سعادت نیز در تایید صحبت‌های رییس شورای مرکزی سازمان، افزود: سابقه تحریم‌های صنعت فاوای کشور به‌عنوان صنعت Hightech به‌پیش از برجام بازمی‌گردد و لغو آن نیز تاثیری بر اقتصاد این صنعت و برگزاری نمایشگاه تخصصی الکامپ نخواهد داشت. در خصوص نوسانات نرخ ارز نیز بیش از مبلغ ارز ثبات آن برای فعالان این حوزه اهمیت دارد.

برنامه رسانه‌ای الکامپ

اثنی عشری در پایان نشست و با اشاره به برنامه‌های رسانه‌ای الکامپ گفت: ما در سه موج الکامپ را رسانه‌ای می کنیم. نخستین موج در اردیبهشت، برای شرکت‌ها و سازمان‌ها برای حضور در الکامپ خواهد بود. موج دوم برای حضور مردم در نمایشگاه و از یک هفته قبل از نمایشگاه و موج پایانی، رسانه‌ای در زمان برگزاری نمایشگاه خواهد بود.