صدای مشتری مهمترین اصل برای استارت‌آپ‌ها است
در سی‌وچهارمین همفکر خراسان جنوبی مطرح شد

صدای مشتری مهمترین اصل برای استارت‌آپ‌ها است

حسین شورستانی، مربی استارت‌آپ‌ها در سی‌وچهارمین همفکر خراسان جنوبی که ۲۲ فروردین ماه در محل پارک علم و فناوری استان برگزار شد، بیان کرد: صدای مشتری در کسب‌وکارهای نوپا باید از نکته‌های راهبردی باشد.

او صدای مشتری را به چهار طبقه بی‌اهمیت و ناچیز، اساسی، عملکردی و جذاب تقسیم‌بندی کرد و گفت: صدای بدون اهمیت و ناچیز باید ثبت شود و اگر شامل اکثریت شود باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، اساسی هم یعنی اینکه حتما باید باشد، عملکردی هم باید باشد و اگر نباشد نارضایتی به همراه دارد، اما صدای مشتری جذاب آن موردی است که اگر باشد باعث جذب مشتری می‌شود و اگر نباشد هم نارضایتی نخواهد داشت.

مربی برتر استارت‌آپ‌ها چالش‌های عصر جدید برای استارت‌آپ‌ها را رقابت شدید در سطح جهانی، تغییرات سریع باور نکردنی، محدودیت منابع، تقاضاهای جدید دانست و افزود: مهمترین نکته در این چالش‌ها این است که مشتری‌ها خواهان خدمات بیشتر و بهتر هستند و باید خیلی سریع به نیازهای آن‌ها پاسخ داده شود.

شورستانی با اشاره به اینکه دلیل شکست ۴۲ درصد از استارت‌آپ‌ها به دلیل تشخیص نادرست بازار است، عنوان کرد: به همین دلیل مشتری مداری خیلی مهم است.

او با تاکید بر اصل ارزش‌افزایی مشتری در محصول، گفت: مشتری‌ها در صورتی که برای آنها ارزش بیشتری قایل شویم به سمت ما بیشتر جذب می‌شود و محصولات را خریداری می‌کنند.

شورستانی ادامه داد: نیاز مشتری هفت مورد است که شامل محصول درست، مقدار، زمان، مکان، شرایط و قیمت مناسب، همچنین اطلاعات درست است.

 

اهمیت توجه به نیاز عاطفی مشتری

مربی استارت‌آپ‌ها بیان کرد: مشتری دو نیاز مادی و عاطفی دارد که توجه به نیاز عاطفی او از توجه مالی مهم‌تر است.

شورستانی از جمله نیازهای مالی مشتری را کمیت و کیفیت لازم، کاربری آسان، تحویل سریع، قیمت و عمر منطقی عنوان کرد و افزود: نیاز عاطفی مشتری هم شامل توجه سریع، پاسخگویی مؤدبانه، احترام، انصاف در معامله، پیگیری، امتیازات دوره‌ای است.

او تصریح کرد: باید به نیازها، آرزوها و دردهای مشتری توجه شود چرا که ساخت محصولی که کسی به آن نیاز ندارد یکی از دلایل شکست استارت‌آپ‌ها است و ما باید سازندگان آرزوها، محصولات خدمات و کاهندگان دردها باشیم.

مربی استارت‌آپ‌ها با بیان اینکه مهم‌ترین ارزش پیشنهادی هر سازمانی حفظ مشتری است عنوان کرد: مردم محصول نمی‌خرند، پول می‌دهند تا کارشان انجام و نیازشان برطرف شود.

شورستانی افزود: به همین دلایل باید دو حوزه مشتری و ارزش پیشنهادی با هم تناسب داشته باشند، به این معنی که محصول شما چه هست و مشتری چرا باید به سمت محصول شما بیاید، تناسب ایجاد کرد.

او برای توسعه کار استارت‌آپ‌ها نیز توصیه کرد: ارزیابی فرهنگ سازمانی، تیم راهبری، تعیین اهداف، طراحی فرآیند، بخش‌بندی مشتری، مدیریت داده‎‌ها، علاقه‌مند کردن مشتری، ارزیابی نتایج و اطلاع‌رسانی به مشتری را در برنامه‌های خود داشته باشند و سریع‌ترین زمان ممکن به صدای مشتری پاسخ دهند.