چک‌لیست: برندسازی شخصی

برند شخصی، تصویری است که شما از خودتان در ذهن افراد می‌سازید. یک استارت‌آپ در آغاز راه خود برندی ندارد و برند آن درواقع همان برند شخصی بنیان‌گذاران آن است. برای استارت‌آپ‌ها که در شروع کار خود بودجه‌ای برای بازاریابی و برندسازی ندارند، برندسازی شخصی بنیان‌گذاران آن یک عامل کلیدی برای رشد کسب‌وکار محسوب می‌شود. رشد یک استارت‌آپ با داشتن برند شخصی قابل‌اعتماد و شناخته‌شده بنیان‌گذاران آن سریع‌تر انجام می‌شود.

با استفاده از چک‌لیست پیش رو می‌توانید گام‌های اصلی مسیر برندسازی شخصی را بشناسید و برای ساخت برند خود اقدام کنید.

 

۱-اهداف خود را مشخص کنید

  • تصویری کلی ازآنچه می‌خواهید در زندگی خود انجام دهید تصور کنید

مشخص کردن اهداف به شما کمک می‌کند بدانید دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید.

یک برگ کاغذ بگیرید و همه کارهایی را که می‌خواهید در ده سال آینده انجام دهید بنویسید. اطمینان حاصل کنید که این اهداف شامل تمام زمینه‌های اصلی زندگی شما هستند:

  • حرفه
  • آموزش / توسعه حرفه‌ای
  • خانواده
  • مالی
  • سلامت و شرایط جسمی
  • سرگرمی و لذت
  • کارهای داوطلبانه / خدمات اجتماعی

همان‌طور که لیستی از اهداف خود تهیه می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها چیزهایی هستند که می‌خواهید به آن برسید، نه آنچه موردنظر دیگران است.

  • اهداف خود را در چند دوره زمانی (کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت) اولویت‌بندی کنید

لیست طولانی اهداف را به سه دوره زمانی کوتاه‌تر تقسیم کنید. اولویت‌بندی اهداف با زمان‌بندی مشخص مانع از این می‌شود که از داشتن اهداف زیاد احساس غرور کنید. همچنین این کار به شما کمک می‌کند که روی مهم‌ترین هدف‌ها و اهدافی که در درازمدت و در طول عمر خود به آن‌ها دست پیدا می‌کنید متمرکز شوید. می‌توانید اهداف خود را در سه بازه دسته‌بندی کنید:

  • ۱۲ ماه آینده (کوتاه‌مدت)
  • دو تا پنج سال (میان‌مدت)
  • شش تا ده سال (بلندمدت)
  • اهداف کوتاه‌مدت خود را در قالب SMART بازنویسی کنید

اهداف SMART:

  • به‌طور خاص تعیین کنید که می‌خواهید به چه چیزی برسید و چرا؟
     این بدان معنی است که شما در تلاش برای رسیدن به چه چیزی هستید و چرا. با این کار انرژی و زمان خود را صرف اهداف واقعی خود می‌کنید.
  • اهداف شما باید قابل‌سنجش باشند.
     این نشان می‌دهد که چگونه می‌خواهید میزان پیشرفت خود را در رسیدن به اهدافتان ارزیابی کنید. برای تعیین اینکه آیا هدف شما قابل‌سنجش است، این سوالات را از خودتان بپرسید: چقدر؟ چند تا؟ چگونه می‌توانم بدانم آیا من این هدف را به دست آورده‌ام؟
  • اهدافی را مشخص کنید که قابل‌دستیابی باشند.
    زمانی که اهداف موردنظر  خود را فهرست می‌کنید، شروع به یافتن راه‌هایی برای رسیدن به آن‌ها خواهید کرد. اگر این فاصله بیش‌ازحد باشد، احتمالاً نمی‌خواهید آن کار را انجام دهید و ناامید خواهید شد.
  • اهداف واقع‌گرایانه‌ای انتخاب کنید.
     یک هدف واقع‌گرایانه هدفی است که شما انگیزه‌ای برای دستیابی به آن دارید و به‌طور واقعی قادر به انجام آن هستید. هدف خود را متناسب با ظرفیت و انعطاف خودتان تنظیم کنید. اگر رسیدن به اهدافتان بسیار سخت بود، دور بعدی اهداف را کمی ساده‌تر کنید.
  • اهدافی را مشخص کنید که زمان‌بندی‌شده یا دارای زمان محدود باشند.
    یک هدف باید دارای یک بازه زمانی مناسب باشد. بدون فاکتور زمانی، هیچ فایده‌ای برای رسیدن به هدف وجود ندارد.
  • اهداف خود را بنویسید، آن‌ها را در مکان‌های مختلفی قرار دهید که می‌توانید آن‌ها را ببینید، روزانه آن‌ها را مرور کرده و در صورت نیاز در آن‌ها تجدیدنظر کنید.

قرار دادن اهداف در یک مکان قابل رویت، توجه شما را به دنیای بزرگ‌تر بیشتر می‌کند. یک دقیقه هرروز در مقابل لیست اهداف خود بایستید و آن‌ها را با خودتان بخوانید. اهداف خود را به‌طور منظم مرور کنید و اگر فکر می‌کنید رسیدن به آن‌ها بیش‌ازاندازه دشوار است کمی آن‌ها را ساده‌تر کنید.

  • موانعی را که در راه رسیدن به اهداف شما قرار دارند شناسایی کنید.
  • دانش، مهارت‌ها و شایستگی‌هایی که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید شناسایی کنید
برای موفقیت در رسیدن به اهداف خود به کدام مهارت‌ها نیاز دارید؟ توسعه چه مهارت‌هایی، بیشترین تأثیر را بر زندگی یا حرفه شما می‌گذارند؟ آن‌ها را شناسایی و هرروز روی پیشرفت آن‌ها کار کنید.
  • تیم پشتیبانی را که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید شناسایی کنید.

برای رسیدن به اهداف بزرگ، نیاز به کمک و پشتیبانی بسیاری از افراد دارید. تیم پشتیبانی شما چه کسانی هستند؟ فهرستی از اعضای خانواده، همکاران و مربیانی را که در زندگی خود نیاز دارید شناسایی کنید. همان‌طور که در مورد تیم پشتیبانی خود فکر می‌کنید، درباره راه‌هایی که می‌توانید شما هم به آن‌ها کمک کنید فکر کنید.

  • موفقیت‌های خود را جشن بگیرید.

هنگامی‌که به هدفی دست‌یافتید، خودتان را تشویق کنید.

  • اهداف ۱۲ ماهه خود را از ابتدا با تکمیل هدف به مراحل کوچک‌تر و قابل‌کنترل‌تر سازمان‌دهی کنید

برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف بسیار مهم است. قانون ۸۰/۲۰ بیان می‌کند که ۸۰ درصد نتایج شما از ۲۰ درصد تلاش‌هایتان به دست می‌آید. پس چگونه وقت خود را صرف می‌کنید؟ اگر فعالیت‌های خود را دقیق‌تر مشخص کنید، زمان کمتری صرف انجام آن‌ها می‌شود. برنامه ۱۲ ماه آینده خود را به‌صورت ماه‌به‌ماه تقسیم کنید. برای هرماه دو یا سه فعالیت را مشخص کنید که باید انجام دهید.

  • هرروز  فعالیتی در جهت اهداف خود داشته باشید

اهداف بزرگ شامل تعداد زیادی از گام‌های کوچک است. اگر در یک هفته کار بسیار زیادی دارید، خودتان را عذاب ندهید. هرروز یک کار کوچک را انجام دهید. با این کار  هرروز  به سمت اهداف خود درحرکت خواهید بود و روبه‌جلو خواهید بود.

۲-نیازهای حوزه فعالیت خود را بشناسید

  • رقبای خود را بشناسید

رقبای خود را در صنعتتان بشناسید و از آن‌ها متمایز شوید. تشخیص دهید که چه چیزی برند شما را منحصربه‌فرد می‌سازد. بدانید چه چیزی می‌توانید ارایه دهید که هیچ‌کس دیگری از عهده‌ی آن برنمی‌آید. باور کنید لااقل یک مورد وجود دارد که آن را پیدا خواهید کرد.

  • مخاطب هدف خود را تعریف کنید
  • پیام برند خود را مشخص کنید

پیام برند خود را کشف کنید و اطمینان حاصل کنید که آن را به‌صورت مشخص با مخاطبان خود در همه‌ پلتفرم‌ها در میان گذاشته‌اید. شما از طریق برند خود ارتباط برقرار می‌کنید. بنابراین مطمئن شوید که برند شما پیام مشخصی را ارائه می‌دهد که مخاطب ایده‌آل شما می‌تواند به‌راحتی آن را درک کند و با آن ارتباط برقرار کند. به یاد داشته باشید که نباید از اینکه خودتان هستید بترسید. هر صدایی منحصربه‌فرد است و هرکسی راهی مختص خود برای ارائه پیامش دارد.

  • شخصیت برند خود را تعریف کنید

مطمئن شوید که برند شخصی شما بیانگر شخصیت شماست. شخصیت مثبتی برای برند خود در نظر بگیرید و مطمئن شوید که در سراسر کسب‌وکارتان قابل رویت است. اینکه مخاطبانتان با شما ارتباط برقرار کنند بسیار مهم است.

  • واژه‌های محبوب برند خود را مشخص کنید

اگر بتوانید برند خود را با سه کلیدواژه خلاصه کنید، این واژه‌ها چه خواهند بود؟ به این مسئله فکر کنید. این سه واژه به‌سرعت برند شما را تعریف می‌کنند و زمانی که سعی دارید تصمیم بگیرید آیا چیزی در راستای اهداف کلی شما است یا نه، به‌راحتی می‌توانید از این سه کلیدواژه استفاده کنید.

  • یک شعار  جذاب و منحصربه‌فرد برای خود داشته باشید
  • تصویری عالی و منحصربه‌فرد از خودتان بسازید
  • رسانه موردنظر خود را انتخاب کنید (بیشتر با نام رسانه‌های اجتماعی آن‌ها می‌شناسیم)
  • ظاهری مناسب برای برندتان در نظر بگیرید

در همه‌ حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، برای تصویر پروفایل یا آواتار خود از تصویری حرفه‌ای و به‌یادماندنی استفاده کنید. در وب‌سایت نیز از تصاویر خود استفاده کنید تا وجهه‌ای انسانی به برندتان ببخشید. می‌توانید این کارها را خودتان انجام دهید، یا از یک عکاس کمک بگیرید.

۳- ارزش‌های اساسی

  • خودتان و ویژگی‌های منحصربه‌فردتان را بشناسید
اولین قدم برای ساخت برند شخصی، سازمان‌دهی افکار و ایجاد چشم‌انداز برند شخصی است. یعنی می‌خواهید چگونه توسط دیگران درک شوید و همچنین چگونه می‌خواهید زندگی حرفه‌ای و شخصی خود را بگذرانید.
پایه و اساس برند شخصی اعتبار شخص است: داشتن هویت و شخصیت واقعی انسانی.
  • ارزش‌های خود را در زندگی و کار مشخص کنید

این ارزش‌های شما هستند که زندگی شما را هدایت می‌کنند. آن‌ها در وجود شما قرار دارند و در هنگام تصمیم‌گیری به آن‌ها مراجعه می‌کنید (مانند خانواده، دوستان، اجتماع، هوش و ...). شاید همیشه نتوانید به آن‌ها مراجعه کنید چرا که همه ممکن است گاهی اوقات تصمیم‌های بدی داشته باشند اما زمانی که بهترین تصمیم‌های زندگی خود را می‌گیرید، معمولاً ارزش‌های خود را در نظر دارید.

این ارزش‌ها مواردی را مشخص می‌کنند که برای فرد مهم هستند. زمانی که شخصی با یک تصمیم مانند انتخاب یک کار جدید مواجه است، با ارزش‌های شخصی خود مشورت می‌کند. او از خود می‌پرسد که بهترین انتخاب ازنظر خانواده، دوستان و ارزش‌های دیگری که در ذهن دارد کدام است.

هیچ محدودیتی برای ارزش‌های شما وجود ندارد. افراد، احساسات و موقعیت‌هایی را در زندگی خود در نظر بگیرید که بیشتر شما را خوشحال می‌کنند. با این کار معمولاً می‌توانید ارزش‌های خود را پیدا کنید.

  • ارزش‌های خود را اولویت‌بندی کنید
  • ارزش پیشنهادشده مشخصی را ایجاد کنید
  • اشتیاق خود را بشناسید

اشتیاق شما مواردی هستند که دوست دارید انجام دهید. بعضی از اشتیاق‌های شما ممکن است با ارزش‌هایتان همپوشانی داشته باشند، اما آن‌ها ازنظر کلی متفاوت هستند به‌عنوان‌مثال، ممکن است مهم‌ترین ارزش شما خانواده باشد و یکی از اشتیاق‌های شما ممکن است صرف شام با همسر یا بازی با بچه‌هایتان باشد. ارزش و اشتیاق به هم مربوط هستند اما تفاوت کمی بین آن‌ها وجود دارد. در این مرحله شما باید اشتیاق‌های خود را شناسایی کنید، بنابراین می‌توانید فعالیت‌هایی را شناسایی کنید که نتیجه بهتری برای شما خواهند داشت. کلید ایجاد یک برند شخصی موفق، شناسایی اشتیاق‌ها و تجربه آن‌ها در زندگی حرفه‌ای خود است.

به‌عنوان‌مثال، یک فرد ممکن است اشتیاق حرفه‌ای زیر را داشته باشد:

  • طراحی
  • گوشی‌های هوشمند
  • تکنولوژی

 

اشتیاق شخصی ممکن است شامل این موارد باشد:

  • خانواده
  • مسافرت
  • ویژگی‌های ایده‌آل خود را شناسایی کنید

این ویژگی‌ها، جنبه‌های منحصربه‌فرد از شخصیتتان هستند.

۴-قوت‌ها و ضعف‌ها

  • لیستی از تمام قابلیت‌ها و نقاط ضعف خود تهیه کنید
  • توانایی‌های موثر خود را اولویت‌بندی کنید

برای شناخت نقاط قوت خود به این سوالات پاسخ دهید:

  • چه‌کارهایی را خوب انجام می‌دهید؟
  • چه منابع منحصربه‌فردی در اختیاردارید؟
  • دیگر آنچه چیزهایی را به‌عنوان نقاط قوت شما می‌دانند؟

 

برای شناخت نقاط ضعف خود به این سوالات پاسخ دهید:

  • چه چیزهایی را می‌توانید بهبود دهید؟
  • در چه زمینه‌هایی منابع کمتری نسبت به دیگران دارید؟
  • دیگر آنچه چیزهایی را به‌عنوان نقطه‌ضعف شما می‌بینند؟

(می‌توانید از کاربرگ تحلیل SWOT فردی استفاده کنید)

۵-مهارت‌های شما

  • مهارت‌های مهم خود را شناسایی کنید
  • مهارت‌های شخصی خود را بهبود ببخشید
  • همیشه در حال به‌روزرسانی تخصص‌های خود باشید
  • مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهید
  • سخنرانی و ارایه: از طریق سخنرانی، فرصت‌های آموزش، و ارایه‌های فردی، کسب اعتبار کنید.
  • کانال ویدیویی: راه‌اندازی یک کانال یوتیوب و ضبط یک سری ویدئو به‌طور منظم در رابطه با موضوعی که در آن تخصص دارید یا بر آن تسلط دارید.
  •  کارگاه‌های آموزشی: با برگزاری کارگاه‌های فردی از تجربیات خود کسب درآمد کنید. این کارگاه‌ها به شناخته شدن شما در بین افراد حوزه کاریتان کمک زیادی خواهد کرد.
  • با دیگران ارتباط برقرار کنید و این ارتباط را حفظ کنید

برقراری ارتباط با مخاطبانتان و ایجاد رابطه‌های واقعی برای برند شما بسیار حائز اهمیت است. زمانی را برای پاسخ دادن به نظرات در رسانه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ اختصاص دهید. به گروه‌های فیس‌بوک بپیوندید و بحث‌هایی را پیدا کنید که می‌توانید با شرکت در آن‌ها به افراد کمک کرده و به آن‌ها مشورت دهید. این نحوه‌ ارتباط شما با مخاطبتان است. اعتماد ایجاد کنید؛ درباره‌ نیازهایشان بیشتر بدانید و بدین ترتیب به مخاطبان ایده‌آل خود دسترسی پیدا کنید.

  • کتاب‌های عمومی و تخصصی را مطالعه کنید و به‌روز باشید
  • با افراد موفق حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید

۶-اعتبار شخصی

  • داستان خاص برند خود را داشته باشید

این داستان می‌تواند شامل شکست‌ها و موفقیت‌های زندگی شخصی یا کسب‌وکاری شما باشد. پشت هر کسب‌وکاری داستانی وجود دارد که نشان می‌دهد چه طور آغاز به کار کرده است. خوب است که مخاطبان خود را با تاریخ کسب‌وکارتان آشنا کنید و به آن‌ها نشان دهید چه طور به‌جایی که امروز در آن هستید رسیده‌اید.

  • وبلاگ شخصی داشته باشید

قالبی برای پست‌های وبلاگ خود ایجاد کنید. مطمئن شوید که آن‌ها به نحوی طراحی‌شده‌اند که ابعاد مناسبی برای وب‌سایت و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شما دارند. اگر در همه‌ این فضاها از یک قالب استفاده کنید، ثبات و یکنواختی ایجاد می‌کند و برند شما راحت‌تر شناخته می‌شود.

تعیین کنید که در چه فواصل زمانی قرار است پست جدید منتشر کنید. با یک یا دو پست در روز شروع کنید و کم‌کم آن را افزایش دهید. این کار سرعت مشخصی را برای برند شما تعیین می‌کند و برای مخاطبان شما این امکان را فراهم می‌کند که بدانند چه زمانی منتظر ارائه‌ محتوای جدیدی از طرف شما باشند. 

  • آدرس‌ ایمیل‌ شخصی ایجاد کنید

علاوه بر نام دامنه، آدرس ایمیل شخصی‌ هم ایجاد کنید. این کار هم برای شما اعتبار ایجاد می‌کند.

  • یک فهرست ایمیل فراهم کنید

فهرست ایمیل بخش مهمی از کسب‌وکار شماست. با استفاده از فهرست ایمیل مستقیماً با مخاطبانتان ارتباط برقرار می‌کنید. بیشتر افراد به فکر قالبی برای خبرنامه خود نیستند که مناسب برندشان باشد تا به‌جای ایمیل‌های صرفاً متنی، از آن استفاده کنند. اما شما از رنگ‌ها، فونت‌ها، و تصاویر استفاده کنید تا پیام‌هایتان را قدری جذاب‌تر کنید.

  • امضای ایمیل

ایمیل خود را با استفاده از یک امضای ایمیل که شامل تصویری از خودتان، لوگو یا امضای دیجیتال شما است به یک برند تبدیل کنید. می‌توانید بیوگرافی‌ کوتاه، اطلاعاتی برای تماس، یا آدرس وب‌سایت خود را هم در آن قرار دهید.

  • یک آدرس اینترنتی شخصی و یک وب‌سایت داشته باشید تا تجربیاتتان را در معرض دید بگذارید. لینک آن را در حساب‌های کاربری شبکه اجتماعی قرار دهید و پروفایل یا وب‌سایت تان را برای جستجو بهینه‌سازی کنید. در محتوایی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌نویسید دقت کنید.
  • در رسانه‌های اجتماعی حضورداشته باشید

حضور در رسانه‌های اجتماعی ابزاری ضروری برای استراتژی برند شما خواهد بود. وقتی نام دامنه خود را ثبت می‌کنید نام‌های کاربری‌ دیگری نیز با همان نام در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید. مشخص کنید که مخاطب هدف شما بیشتر در کجا قرار دارد. هر چه در همان رسانه‌های اجتماعی فعال‌تر باشید، احتمال اینکه افراد بیشتری را جذب کنید افزایش می‌یابد.

  • تخصص و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید
  • کارت ویزیت داشته باشید

 آیا قصد دارید در رویدادهای اجتماعی‌ای شرکت کنید که در آنجا افراد و صاحبان کسب‌وکارهای بسیاری وجود دارند که تمایل دارند با شما ارتباط برقرار کنند؟ حتی اگر برایش برنامه‌ای ندارید، اشکالی ندارد، چون هیچ‌کس نمی‌داند که ممکن است با چه کسانی در آنجا برخورد کنید. ارائه‌ کارت ویزیتتان مثل این است که بخشی از خود را با دنیا تقسیم کنید. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کارت ویزیت شما متمایز است و اطلاعات کافی برای ایجاد ارتباط در آینده را دارد.

  • از دیگران حمایت کنید و راهنمایشان باشید
  • در دوره‌ها و همایش‌های تخصصی شرکت کنید
  • پاسخگوی کسانی باشید که از شما کمک می‌خواهند
  • در فعالیت‌های اجتماعی مانند امور خیریه شرکت کنید
  • در فضای آنلاین در دسترس باشید
  • قدرت بیان خود را تقویت کنید
  • خودتان باشید

 از اینکه شخصیتتان را صادقانه و به‌وضوح بروز دهید نترسید. مردم با کسانی که می‌شناسند، دوستشان دارند و یا به آن‌ها اعتماد دارند تجارت می‌کنند. بنابراین، شخصیت واقعی‌تان را بازگو کنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. البته مراقب باشید بیش‌ازحد مسائل شخصی‌تان را به اشتراک نگذارید و مسائل خصوصی، افکار منفی و انتقاد از دیگران را نزد خود نگه‌دارید.

  • اعتماد و اعتبار ایجاد کنید

 با به اشتراک گذاشتن مهارت و بینش منحصربه‌فردتان، به‌عنوان یک متخصص شناخته می‌شوید و علاوه بر اعتمادسازی بر اعتبار خود نیز می‌افزایید.

  • وارد مکالمه دوطرفه شوید
  • در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید و از این فرصت برای مطرح کردن خودتان استفاده کنید اما یادتان باشد که همواره شبکه‌های اجتماعی جدیدی ایجاد می‌شوند. از ایجاد حساب‌های کاربری جدید در شبکه‌های اجتماعی و سپس رها کردن آن‌ها به دلیل کمبود وقت و توجه خودداری کنید. سایت‌های اجتماعی رهاشده می‌توانند نتیجه معکوس داشته باشند و به برند شخصی یا تصویر آنلاین تان صدمه بزنند.

  • با افراد تاثیرگذار همکاری کنید
  • محتوا تولید کنید

موضوعات و دسته‌بندی‌های اصلی را برای وبلاگ، وب‌سایت، و سایر فضاهایی که در آن محتوا منتشر می‌کنید، تعیین کنید. می‌توانید برای وبلاگتان، یک موضوع اصلی انتخاب کنید و سپس آن را به موضوعات کوچک‌تری تقسیم کنید. مطمئن شوید که به بازار گوشه‌ای خود نزدیک هستید، و نگران این نباشید که دیگر موضوعی برای صحبت کردن باقی نماند. باور کنید راه‌های زیادی برای ایجاد ایده‌های جدید نوشتن پست‌های جدید وبلاگ وجود دارد.

  • سبک نوشتن خاص خودتان را داشته باشید

سبکی برای نوشتن پست‌های وبلاگ ، ایمیل‌ها و خبرنامه‌ها پیدا کنید. رسمی خواهد بود یا غیررسمی؟ آیا از شکلک‌ها، تصویرها و رنگ‌های بسیاری استفاده خواهید کرد؟ آیا قصه‌گویی خواهید کرد؟ آیا فایل‌های صوتی، ویدئوها، یا عکس‌های نمونه‌ بسیاری را ارائه خواهید کرد؟ ایجاد سبکی منحصربه‌فرد برای نوشتن‌، راه فوق‌العاده‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید برند خود را ایجاد کرده و افرادی که از سبک‌های مشابهی لذت می‌برند را جذب کنید.  

  • خلاقیت به خرج دهید: رویکرد خاصی در پیش بگیرید. ترفندها و شیوه‌های جدیدی را در پروفایل، حساب کاربری و پیام‌هایتان بکار گیرید تا همیشه جالب و منحصربه‌فرد باقی بمانند.
  • از یادگیری دست نکشید: وبلاگ‌ها، مجلات، ویدیوها و پادکست‌هایی را که مرتبط با صنعت و مباحث تخصصی‌تان است دنبال کنید تا برایتان الهام‌بخش و آگاهی‌دهنده باشند



منابع:

https://www.entrepreneur.com/article/287399

https://designschool.canva.com/blog/personal-branding/

http://www.dummies.com/careers/find-a-job/personal-branding/how-to-set-goals-to-enhance-your-personal-brand/

http://www.ictstartups.ir//fa/content/36999

http://www.brandedbybritt.co/ultimate-branding-checklist/

http://todotemplates.com/posts/GY9xghCsQM6NDj4NS/personal-branding-checklist

https://www.entrepreneur.com/article/283606

https://www.quicksprout.com/the-complete-guide-to-building-your-personal-brand-chapter-1

http://www.dummies.com/careers/find-a-job/personal-branding/ten-ways-you-can-sink-your-personal-brand/

http://www.forbes.com/sites/lisaquast/2013/04/22/personal-branding-101/#24f8f3f515fa

http://www.fatbit.com/fab/10-important-tips-entrepreneurs-improve-personal-branding/

https://nejcslovnik.com/blog/build-your-personal-brand/

http://feldmancreative.com/2017/03/personal-branding-framework-26-strategies-to-build-brand-recognition-infographic/

https://99designs.com/blog/tips/personal-branding/

https://therealkel.wordpress.com/framework-of-personal-brands/

http://www.dummies.com/careers/find-a-job/personal-branding/how-to-set-goals-to-enhance-your-personal-brand/