۶ راهکار مورد نیاز برای رهبران و مدیران موفق

۶ راهکار مورد نیاز برای رهبران و مدیران موفق

کلید موفقیت رهبران در شناخت احساسات است. اما قبل از آنکه بخواهیم احساسات و نقاط قوت و ضعف دیگران را تشخیص دهیم باید ابتدا خودمان را بشناسیم، اگر قصد داریم دیگران را ترغیب به انجام کاری کنیم باید یک واکنش و رفتار احساسی معنادار در آن‌ها ایجاد نماییم. یک رهبر باید به خاطر داشته باشد تیمی که تحت رهبری او فعالیت می‌کند با یک مدیریت خطی و مکانیکی و خشک به جایی نمی‌رسد. اگر یک رهبر خلاقیت در حوزه احساسات نداشته باشد قادر نخواهد بود تیم خود را به حرکت وادارد. یک رهبر باید منعطف، ریسک‌پذیر و در موارد ضروری محافظه کار باشد، اما از همه مهمتر باید فردی باشد که تیمش دائما او را تمجید و تحسین میکند. اگر رهبر به مریدان خود احساس خوبی بدهد آن‌ها وادار می‌شوند که روز به روز فعالیت خود را ارتقا دهند. در این بخش به کلیدی‌ترین پارامترهای موفقیت یک رهبر و مدیر اشاره می‌کنیم.

۱.خودشناسی

به عنوان یک مدیر و یا رهبر باید آگاهی بالایی از عامل تحریک انسآن‌ها و ترغیب آن‌ها داشته باشیم. بطور کلی باید به خوبی احساسات خود و دیگران را بشناسیم. اینکه چه چیزی دیگران را وادار می‌کند تا دست به اقدام بزنند. در موارد بسیاری به نظر می‌رسد که تحقق اهداف تیم مدیریتی بسیار غیر ممکن می‌نماید و همچنین از سوی دیگر تیم با چالش‌های متعددی روبرو می‌شود. در چنین زمانی یک مدیر و رهبر کارآمد باید قادر باشد روحیه تیم خود را در بالاترین حد نگاه دارد. در این موقع یک رهبر و مدیر موفق دائما به آن علت مقدس و مهمی که تیم برای تحقق آن تلاش می‌کنند اشاره خواهد کرد. یک مدیر به زیبایی برای خود و تیمش این واقعیت را جا می‌اندازد که برای تحقق یک هدف بزرگ و مهم باید ایستاد و مقاومت کرد و از هیچ تلاشی نباید فروگذار باشند. مدیر موفق با شناخت درست از احساسات خود و دیگران می تواند منبع الهام و مشوق در انجام امور مختلف باشد.

۲. هوشیاری

یک مدیر و رهبر موفق باید به یاد داشته باشد که رمز موفقیت در رهبری تیم، منطق و فکر صحیح نیست، بلکه در احساسات قدرتمند است و تاثیر احساس در ترغیب دیگران به مراتب قدرتمندتر از فکر است. حتی قدرتمندترین و منطقی‌ترین افکار و فرایندهای فکری هم قربانی احساسات منفی خواهند شد. این احساسات قدرتمند هستند که حتی مانع از شکل‌گیری افکار در عقلانی‌ترین و متفکرترین انسآن‌های می‌شوند. در زمان بحران و چالش یک مدیر و رهبر موفق در صدد بر می‌آید تا با تزریق احساسات قدرتمند و مثبت بر تمامی موانع و چالش‌ها فائق آید. در زمان بحران این مدیران موفق هستند که شعله‌های امید به تحقق اهداف را همچنان در اذهان تیم خود را زنده نگه می‌دارند و ذهنیت آن‌ها را به سمت ممکن بودن تحقق رویاها و اهداف سوق می‌دهند.

۳. ارتقا احساسات مثبت

یک رهبر موفق تشخیص می‌دهد که احساسات انسانی از یک الگوی منطقی پیروی می‌کنند. آن‌ها قابل اندازه‌گیری هستند و دائما در نوسان کم و زیاد شدن هستند. در زمانی که تیم دچار احساسات منفی می‌شود یک مدیر باید تشخیص بدهد که علت چیست و از چه طریقی می‌توان به اعضا تیم روحیه داد و آن‌ها را تشویق نمود. یکی از راه‌های ایجاد روحیه مثبت در تیم می‌تواند ارائه مشوق‌ها باشد. یک رهبر موفق در صورتی که برای ایجاد روحیه به اعضا تیم خود به آن‌ها وعده‌ای می‌دهد باید به قول خود وفا کرده و وعده خود را عملیاتی سازد. اگر هر یک از اعضا گروه موفقیتی را برای تیم رقم می‌زند باید حتما مورد تشویق و تمجید قرار گیرد و برای دستاوردهایش مورد تحسین قرار گیرد. یک رهبر موفق به اعضا تیم خود به عنوان انسان نگاه می‌کند نه ابزار و برای آن‌ها ارزش قائل است و از آن‌ها قدردانی می‌کند. بهره کشی از اعضا تیم آن‌ها را از احساسات مثبت خالی می‌کند. اعضا تیم نباید تصور کنند که تنها ابزاری برای تحقق اهداف مدیر خود هستند و ارزش دیگری برای مدیر ندارند. هر قدر احساسات مثبت را در تیم خود ارتقا دهیم می‌توانیم از آن‌ها بیشترین کارایی را شاهد باشیم.

۴. احساسی فکر کنید

نخستین فاکتوری که مدیر و رهبر موفق باید در نظر بگیرید، احساسات اعضا تیم است. در صورتی که اعضا تیم دارای احساسات مثبت و روحیه‌ای قدرتمند باشند همین احساسات و روحیه را به مشتریان نیز سرایت می‌دهند. باید احساسی بیندیشیم و اعضا تیم هم احساسی بیندیشند. زمانیکه احساسی میاندیشیم در صدد بر می‌آییم که کاری انجام دهیم تا رضایت دیگران را جلب کند. رفتار ما به گونه‌ای می‌شود که می‌تواند رضایت مشتریان را رقم بزند. اگر مدیری بر روی مدیریت، جهت‌دهی و تقویت احساسات اعضا تیم خود متمرکز شود می‌تواند روحیه و میل به تعامل با مشتریان و خدمت‌رسانی بی‌دریغ را در آن‌ها ایجاد نماید.

۵. بی‌همتایی احساسی

اعضا تیم دارای روحیات و تفکرات متفاوت هستند و یکدست نمی‌باشند. اگر آن‌ها را مجبور کنیم که از احساسات و افکار خود دست بکشند و به یک فکر و احساس واحد بپیوندند به یقین بازتاب مثبتی را شاهد نخواهیم بود. یک مدیر موفق اعضا تیم را ترغیب و قانع می‌کند که در صورت پیوستن به آنچه رهبر می‌گوید منافع خود و تیم را تضمین می‌کنند. یک رهبر موفق بین احساسات و افکار فردی و آنچه که به عنوان الگوی موفقیت تیم تلقی می‌شود ارتباط ایجاد می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در قالب رسالت کلان تیم، رسالت‌ها و اهداف خود را نیز دنبال کنند.

۶. دلگرمی و روحیه

به عنوان مدیر باید مثبت اندیش باشید و به اعضا تیم خود دائما روحیه و دلگرمی بدهید. آن‌ها را ترغیب کنید کمتر درگیر در افکار و احساسات فردی باشند و بیشتر به موفقیت تیم فکر کنند. به آن‌ها یادآوری کنید که چگونه افکار و کردار آن‌ها بر کل موفقیت تیم تاثیر می‌گذارد. به عنوان مدیر موفق باید تصویری جامع و کامل از آینده تیم داشته باشید و توانمندی اعضا گروه را در جهت تحقق رسالت تیم کانالیزه کنید. به یاد داشته باشید که بسیار اهمیت دارد که بین اهداف فردی و گروهی تیم آشتی ایجاد نمایید. این احساس را در تیم ایجاد کنید که ماموریتی با رسالتی مهم وجود دارد که همه آن‌ها در تحقق آن رسالت مهم نقش دارند. به آن‌ها نشان دهید که این یک فعالیت جهادی گروهی است. هیچ چیزی بهتر از این نیست که اعضا تیم شاهد این مهم باشند که برد آن‌ها در واقع برد گروه است و یا به طرز چشمگیری بر برد گروه تاثیر می‌گذارد.

https://www.entrepreneur.com/article/310670