۴ سوال راهبردی که باید در زمان مصاحبه‌های استارت‌آپی از مصاحبه‌کننده بپرسید!

۴ سوال راهبردی که باید در زمان مصاحبه‌های استارت‌آپی از مصاحبه‌کننده بپرسید!

بسیاری از جویندگان کار که قصد یافتن شغلی مناسب در یک شرکت تازه تاسیس را دارند، خود را آماده می‌کنند تا بتوانند به‌تمامی سوالات مطرح‌شده توسط مدیران و موسسان استارت‌آپ پاسخ بدهند، اما این افراد باید بدانند که علاوه بر آماده کردن خود برای پاسخ به سوالات سخت، باید قادر باشند چندین سوال مهم را از مصاحبه‌کننده بپرسند.

بله درست شنیدید! شما هم به‌عنوان یک نیروی کار باید سوالاتی را از مصاحبه‌کننده، رییس شرکت و یا مدیران رده‌بالا بپرسید. این سوالات باید شما را به شناخت و آگاهی بیشتری از خود شرکت، برنامه شرکت و پتانسیل‌های آن برساند. به‌طورکلی مصاحبه‌کنندگان همواره این امکان را به مصاحبه‌شونده می‌دهند تا اگر سوالی دارد در جریان مصاحبه مطرح کند.

به‌عنوان مصاحبه‌شونده باید شناخت مناسبی از ارزش‌ها و اهداف شرکت داشته باشید و اینکه شرکت قصد دارد در چه مسیری حرکت کند. به همین منظور، نیروی جویای کار باید سوالاتی از مصاحبه‌کننده بپرسد که چهار مورد از مهم‌ترین این سوالات در ذیل مورداشاره قرار خواهد گرفت.

 

۱- نگاه شرکت به موفقیت چگونه است؟

در یک استارت‌آپ، تصمیمات مختلفی اتخاذ می‌شود که همه جوانب فعالیت استارت‌آپ را تحت تاثیر قرار خواهد داد. هرچند هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را به‌درستی پیش‌بینی کند اما درک چشم‌انداز موسسان و مدیران استارت‌آپ نسبت به موفقیت، بسیار اهمیت دارد. به‌عنوان یک مصاحبه‌شونده باید آگاه باشید که برای شرکت چه چیزی موفقیت تلقی می‌شود، زیرا ممکن است چشم‌انداز موفقیت شرکت با چشم‌انداز شما در تضاد باشد.

 

۲- بزرگ‌ترین ریسکی که ممکن است شرکت با آن مواجه شود، چیست؟

مدیران استارت‌آپ‌ها با اطمینان و اعتقاد خاصی فعالیت خود را شروع کرده و تداوم می‌دهند، اما بااین‌وجود همه آن‌ها کاملاً با موانع و چالش‌های بالقوه آشنا هستند. به‌عنوان یک مصاحبه‌شونده که قصد فعالیت در یک استارت‌آپ را دارد، اینکه بدانید نگاه مدیران به مخاطرات بزرگ برای کمپانی چگونه است، بسیار اهمیت دارد. با شناخت مخاطرات یادشده می‌توانید برآورد مناسبی از آینده شرکت داشته باشید.

هرچند مخاطرات در اندازه و با بازتاب‌های مختلفی ظهور پیدا می‌کنند، اما اینکه مدیران شرکت‌ها کدام‌یک از این مخاطرات را راهبردی تلقی می‌کنند به شما این امکان را می‌دهد تا تحلیل مناسبی از دیدگاه مدیران و آینده شرکت داشته باشید.

به‌طور مثال باید توجه داشت که اگر بزرگ‌ترین مخاطره برای شرکت پول است، می‌توان نتیجه گرفت که مدیر و یا موسس شرکت بر دریافت منابع مختلف مالی و درآمدها متمرکز خواهد شد. از سوی دیگر، اگر طراحی محصول بزرگ‌ترین ریسک شرکت باشد به‌احتمال‌قوی تمرکز سازمان بر تیم تولید خواهد بود و با چنین شناختی شما قادر به تحلیل رویدادهای پشت پرده هستید و می‌توانید تصمیم درستی برای پیوستن و یا عدم همکاری با شرکت داشته باشید.

 

۳- مسیر فعلی شرکت و برنامه‌های تامین سرمایه چگونه است؟

این سوال کمتر پرسیده می‌شود، اما اهمیت بالایی دارد. تفاوت بسیاری بین استارت‌آپی وجود دارد که دارای منابع ملی و حساب‌های پر بانکی بوده و شرکتی که برای تامین بودجه خود نیازمند جمع‌آوری منابع مالی است. زیرا دومی در معرض مخاطرات به‌مراتب بیشتری قرار دارد. با شناخت وضعیت فعلی و آینده شرکت می‌توانید میزان امنیت شغلی خود را رقم بزنید.

 

۴- وضعیت رشد کنونی شرکت چگونه است؟

همان‌طور که برای یک سرمایه‌گذار بسیار مهم است تا برآورد مناسب و واقعی از رشد یک شرکت داشته باشد، برای یک جوینده کار هم رشد شرکتی که می‌خواهد در آن کار کند باید مهم باشد، زیرا این امر مانع از هدر رفتن زمان می‌شود. فهم میزان رشد شرکت به شما این درک لازم را می‌دهد تا به یک سوال کلیدی پاسخ دهید؛ اینکه آیا محصول تولیدی شرکت جز نیازهای واقعی مردم و جامعه است یا خیر؟

در زمان مصاحبه حتماً پیش می‌آید که مصاحبه‌کننده از شما بپرسد که آیا سوالی دارید یا خیر و درصورتی‌که چنین سوالاتی از جانب شما مطرح شود نشان‌دهنده این است که شما با آگاهی کامل قصد ورود به استارت‌آپ را دارید و بر روند تصمیم‌گیری خود اشراف دارید.