زندگی سخت رانندگان اوبر در استانبول
ترکیه برای استارت‌آپ‌ها امن نیست؟

زندگی سخت رانندگان اوبر در استانبول

طی هفته‌های اخیر، حملات خشونت‌آمیزی توسط رانندگان تاکسی‌های زردرنگ در استانبول رخ داده است. افرادی که می‌خواهند در ترکیه، ممنوعیت برای حضور اوبر ایجاد شود.

یک راننده اوبر در استانبول در کل طول روز، یک میله فلزی با خود حمل می‌کند. همیشه دعوای سنت و استارت‌آپ‌ها وجود دارد و در هرشهری به نوعی خاص جلوه می‌کند. این بار در استانبول دعوای اوبر و رانندگان تاکسی‌های زرد رنگ رخ داده است. دعوایی که به خشونت کشیده شده و زندگی رانندگان اوبر را در این شهر سخت کرده است. بلومبرگ گزارشی درباره این ماجرا نوشته است.

«لونت» حتی می‌گوید حمل اسلحه را در نظر دارد. لونت به دلیل مسایل امنیتی نام خانوادگی‌اش را فاش نکرد. او در داخل ماشین خود نشسته است و می‌گوید: من با ترس از آزاد و اذیت رانندگان تاکسی های زرد هرروز کار می‌کنم.

لونت در کنار ۵ هزار راننده اوبر دیگر در این شهر ۱۵ میلیونی زندگی می‌کند و منتظر است که دادگاه استانبول موارد قانونی که توسط انجمن تاکسی رانی ادعا شده را بررسی کند. انجمن تاکسیرانی استانبول مدعی است که اوبر رقابت را تضعیف و قانون را نقض می‌کند.

اوبر در حالی برای بقا در شهرهای مانند لندن مبارزه می‌کند که مجوز او را در سال گذشته لغو کرده‌اند. حالا نارضایتی در بزرگترین شهر ترکیه رخ داده است.

رسانه‌های محلی ترکیه گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که در آن گروهی از رانندگان تاکسی، خود را به عنوان مسافر جا می‌زنند و بعد از این‌که راننده اوبر را به خیابان‌های خلوت کشاندند، مورد حمله قرار می‌دهند.

باکر کامباز  ۵۶ ساله که صاحب ۵۲ خودرو اوبر و ۲ تاکسی زرد رنگ است می‌گوید: رانندگان من می ترسند. چرا که رانندگان تاکسی آن‌ها را در همه جای استانبول مورد آزاد و اذیت قرار می‌دهند. یکی از رانندگان من، پس از ضرب و شتم در ترمینال اتوبوس، به علت ضربه مغزی بستری شده است. این همان ماجرایی است که به روش‌های مختلف برای اوبر می‌افتد. در اروپا و آمریکای شمالی، تاکسی‌های سنتی، از منتقدان اصلی این استارت‌آپ هستند که با نادیده‌گرفتن مقررات محلی از سانفراسیسکو، پایگاه اصلی خود گسترش یافته است.

این اعتراضات توسط رانندگان تاکسی تحریک شده (بعضی از این اعتراضات در پاریس به خشونت تبدیل شده است) منجر به ورود مقامات شده است.

چند روز گذشته، رانندگان تاکسی در استانبول اعتراضاتی به راه انداختند و خواستار ممنوعیت اوبر شدند. استانبول حدود ۱۷ هزار عدد پلاک تاکسی صادر کرده است که این رقم طی دو دهه گذشته، تکانی نخورده است. پلاک تاکسی یک کالای با ارزش است و در حال حاضر حدود ۱/۶۹میلیون لیر (۴۳۴ هزار دلار) معامله می‌شود. رانندگان تاکسی، مجوز‌های خود را در ماه بین ۷ تا ۸ هزار لیر اجاره می‌دهند.

مهمت یووز، که برای خریدن مجوز تاکسی، زمین به ارث برده خانوادگی‌اش را فروخته است می‌گوید از زمان ورود اوبر به استانبول، سودش  ۳۰ درصد کاهش یافته است.

اوبر در ترکیه با مجوز D-۲ عمل می‌کند، چیزی شبیه اتوبوس‌های دارای مجوز. حالا وکلای راننده تاکسی‌های زرد رنگ می‌خواهند روی همین ماجرا سرمایه‌گذاری کنند. چرا که طبق قانون، مجوزداران D-۲ باید اطلاعات سفر را یک ساعت قبل با دولت چک کنند. موضوعی که راننده‌های اوبر نمی توانند انجام دهند؛ چرا که آن‌ها در عرض ۱۵ دقیقه بعد از تماس، مسافر خود را سوار کرده‌اند.