در سی‌و‌دومین همفکر خراسان جنوبی

۹ بخش سازنده برای کسب‌و‌کارها

بوم مدل کسب‌و‌کار زبانی مشترک بین تمام افراد و برای ارتباط افراد و ترسیم افکار و جمع‌بندی نظرات است.

حسین شورستانی، از مشاورین کسب‌و‌کار ۱۶ اسفندماه در پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی درباره بوم کسب‌و‌کار عنوان کرد: بوم مدل کسب‌‌و‌کار یا ابزار مدیریتی و کارآفرینانه استراتژیک است که به شما اجازه می‌دهد مدل کسب و کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا  آن‌را به چالش طلبیده یا تغییر دهید.

او تصریح کرد:  بوم مدل کسب‌و‌کار ابزار ساده تصویری و در عین حال بسیار قدرتمند است که ۹ بخش سازنده‌ مدل‌کسب‌و‌کار را توصیف می‌کند. این بخش‌ها شامل بخش مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای تجاری کلیدی و ساختار هزینه‌ها است.

این منتور درباره هرکدام از این بخش‌ها توضیح داد: در بخش مشتریان مجموعه‌های مختلف مشتریان می‌توانند بر اساس خواسته‌ها و ویژگی‌های مختلف بخش‌بندی شوند و انواع بخش‌های مشتریان شامل بازار انبوه، گوشه بازار، بخش‌بندی شده، متنوع، بازار چند‌وجهی می‌شوند.

شورستانی ادامه داد: ارزش پیشنهادی نیز به هر بخش از مشتریان چه ارزشی (مجموعه‌ای از محصولات و خدمات) را ارایه می‌کنید. ارزش پیشنهادی شما باید شما را از رقبایتان متمایز سازد. ارزش پیشنهادی ارزش را از طریق المان‌های (کمی و کیفی) مختلفی فراهم می‌کند که از جمله آنها می‌توان به تازگی، عملکرد، سفارشی‌سازی، انجام رساندن کار، طراحی، برند و خوش‌نامی، قیمت، کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک، دسترسی‌پذیری و راحتی و آسایش اشاره کرد.

او ادامه داد: در بخش کانال توزیع هم شرکت می‌تواند ارزش پیشنهادی را از طریق کانال‌های توزیع مختلفی به مشتریان برساند، شرکت می‌تواند از طریق کانال‌های خودش یا کانال‌های شرکای تجاری‌اش یا ترکیبی از هر دو به مشتریان دسترسی پیدا کند.

مشاور کسب‌و‌کارهای نوپا گفت: ارتباط با مشتریان هم امروزه ارتباط با مشتریان و حفظ آن برای اطمینان از موفقیت شرکت الزامی است و شکل‌های مختلف ارتباط با مشتریان شامل کمک شخصی، کمک شخصی اختصاصی، سلف سرویس، سرویس‌های خودکار، جوامع کاربری و خلق مشترک با مشتری می‌شود.

شورستانی درباره جریان درآمد هم بیان کرد: شرکت چگونه از هر بخش از مشتریان درآمد کسب می‌کند که روش‌های مختلف ایجاد جریان درآمدی آن می‌تواند فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک (عضویت)، اجاره، حق استفاده از مجوز، حق کارگزاری و تبلیغات باشد.

او در بخش‌های منابع اصلی و فعالیت‌های اصلی عنوان کرد: منابع اصلی منابعی هستند که برای خلق ارزش برای مشتری ضروری هستند و جزو دارایی‌های شرکت محسوب می‌شوند و منابع می‌توانند انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی باشند. فعالیت‌های اصلی هم مهمترین فعالیت‌های شرکت برای اجرای ارزش پیشنهای شرکت چه هستند. 

این استاد دانشگاه افزود:  شرکای کلیدی هم برای بهبود عملیات و کاهش ریسک مدل کسب‌و‌کار معمولا شرکت‌ها با برخی دیگر مشارکت‌های تجاری صورت می‌دهند، این مشارکت‌ها به روش‌های همکاری استراتژیک با شرکت‌های رقیب و غیر رقیب، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، روابط خریدار-فراهم‌کننده و اتحادهای راهبردی امکان پذیر هستند.

به گفته شورستانی ساختار هزینه‌ها نیز عملیاتی کردن مدل‌های کسب‌و‌کار مختلف است که چه هزینه‌هایی را در بر دارد. معمولا کسب و کارها چیزی بین هزینه‌محور و ارزش‌محور هستند.  ساختار هزینه‌ها دارای خصیصه‌های هزینه‌های ثابت، هزینه‌های متغیر، اقتصاد مقیاس (کاهش هزینه با افزایش تعداد) و اقتصاد محدوده (کاهش هزینه با افزایش محدوده کاری) است.