گزارش کارگاه اصول طراحی وب‌سایت ویژه استارت‌آپ‌ها

گزارش کارگاه اصول طراحی وب‌سایت ویژه استارت‌آپ‌ها

کارگاه «اصول طراحی وب‌سایت ویژه استارت‌آپ‌ها» روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۶ تا ۲۰ در مرکز رشد دانشگاه قم برگزار شد. در این کارگاه مجتبی فرخی‌فرد، مدرس کارگاه ضمن معرفی خود به‌عنوان مشاور شبکه و اینترنت٬ مباحث خود را با به‌صورت زیر آغاز کرد.

باید معرفی منتور آورده شود

ضرورت طراحی وب‌سایت

  • تعیین اهداف تجاری
  • تعیین اهداف شخصی
  • تصمیم‌گیری در مورد راه‌های ارتباطی
  • تصمیم‌گیری در مورد چارچوب پیام‌رسانی
  • در نظر گرفتن موقعیت نام تجاری کنونی و راه‌های بهبود آن
  • تعیین راهکار برای پیروزی در دنیای رقابت
  • تعیین راهکارهایی برای افزایش فروش و سوددهی، به‌صورت کلی طراحی وب‌سایت برای رسیدن استارت­آپ به سوددهی و موفقیت بیشتر در کسب­و­کار است.

 

ویژگی‌های یک سایت خوب به‌صورت زیر است:

  • جلب اعتماد: هر کاربر بین ۳ تا ۶ ثانیه اول که به سایت شما مراجعه می‌کند تصمیم ‌می‌گیرد که در سایت شما بماند یا آن را ترک کند پس سایت باید طوری باشد که در ۳ تا ۶ ثانیه اول، اعتماد کاربر را به خود جذب کند.
  • ساختار مناسب: وب‌سایتی که طراحی می‌کنید باید از پایه و اساس با ساختار درست طراحی شود.
  • گرافیک: گرافیک سایت را حتماً باید یک گرافیست انجام دهد٬ زیرا گرافیست با هارمونی رنگ‌ها آشنایی دارد و در طراحی آن بسیار موفق‌تر خواهد بود.
  • محتوای اختصاصی و جذاب: به‌جای این‌که محتوای خود را برای موتورهای جست‌و‌جو بنویسید باید محتوا را برای کاربران بنویسید. اگر توانستید بازدیدکننده را در سایت خود نگه‌دارید، آنگاه می‌توان گفت در این بخش موفق بوده‌اید.
  • سرعت: مهم‌ترین پارامتر در یک سایت خوب سرعت آن است. اگر زمان انتظار کاربر از سایت بیش از چند ثانیه باشد کاربر از سایت بازدید نمی‌کند و آن را ترک می‌کند. نهایت سرعتی که سایت باید داشته باشد ۲ تا ۵ مگابایت است، سعی کنید از سِرورهایی استفاده کنید که نزدیک خودتان یا کاربران باشد.
  • پایداری: برای داشتن پایداری وب‌سایت سعی کنید هاستینگ را از محل‌های معتبری خریداری کنید.
  • امنیت: برای بالا بردن امنیت سایت سعی کنید از هاستینگ حرفه‌ای با فایروال پیشرفته و از پلاگین‌های معروف و قابل‌اعتماد استفاده کنید.
  • مقیاس‌پذیری: میزان آمادگی سیستم را برای افزایش بار‌ کاری نشان می‌دهد، از ابتدای طراحی سایت بهتر است مقیاس‌پذیری آن بالا باشد.

 

بازاریابی محتوا یا Content Marketing

فرآیند تولید، انتشار، اطلاع‌رسانی و اشتراک‌گذاری محتوا است که با هدف جذب مشتری و افزایش رغبت او به خرید و استفاده از محصول ایجاد می‌شود.

 

در اینجا به عواملی که در موفقیت سایت دخیل هستند اشاره‌ می‌کنیم:

۱-کاربران هدفمند را به سایت بیاوریم.

۲-کاربران هدفمند را در سایت نگه‌داریم.

۳-کاربران هدفمند را به مشتری دائم تبدیل کنیم.

در واقع اگر بتوانیم این ۳ مورد را به‌خوبی انجام دهیم می‌توانیم بگوییم که سایت ما صد در درصد موفق خواهد بود. منظور از کاربران هدف، آن دسته از کاربرانی است که دنبال محصول، خدمات یا مطالبی هستند که شما آن را در اختیاردارید.

با استفاده از بهینه‌سازی سایت، تبلیغات در گوگل، تبلیغات متنی و بنری در سایت‌های دیگر، استفاده از سامانه‌های تبلیغاتی، تبلیغات آفلاین و مستقیم می‌توانیم کاربران هدفمند را به سایت بیاوریم.

با استفاده از بررسی عوامل کندی، طرح و ساختار مناسب، کیفیت مناسب مطالب، عدم استفاده از مطالب کپی و اشباع‌شده در سایت می‌توانیم کاربران هدفمند را در سایت نگه‌داریم. درنهایت با ایجاد حس رضایت نسبت به سایت و ایجاد وفاداری در کاربران، ارایه سرویس‌ها و خدمات متمایز، استفاده از سرویس‌های ارزش‌افزوده، افزایش میانگین بازدید کاربران به سایت نیز می‌توانیم کاربر هدفمند را به مشتری دائم تبدیل کنیم.

 

۱۰ اصل مهم در طراحی صفحات وب

۱-هدف: باید مشخص کنید هدف از طراحی این وب‌سایت چیست.

۲-ارتباط: دسترسی به اطلاعات باید برای کاربر آسان باشد، دسته‌بندی اطلاعات بسیار مهم است و باید سالم و صحیح انجام شود.

۳-فونت: در انتخاب فونت باید دقت بالایی داشته باشید.

۴-رنگ‌ها: سعی کنید تجربه کاربری خوبی به کاربران هدیه کنید و از ۳ رنگ اصلی RGB قرمز-سبز-آبی در طراحی رنگ­ها استفاده کنید.

۵-تصاویر: از تصاویر باکیفیت در سایت استفاده کنید.

۶-راهبری یا Navigation : این قابلیت نشان می‌دهد در حال حاضر مکان اصلی کاربر کجا است، درواقع قسمتی که نشان می‌دهد کاربر در کدام بخش سایت قرار دارد.

۷-چینش شبکه‌ای یا Grid Based Layout : معمولاً سایت‌هایی که خبری هستند یا محصولی را ارایه می‌کنند باید دقت بالایی به لایه‌بندی یا چینش شبکه‌ای داشته باشند.

۸-طرح الگوی F: طراحی در وب‌سایت‌های Left To Right باید راست‌چین باشد.

۹-زمان بارگذاری وب‌سایت: باید کمترین زمان و با سرعت‌بالا باشد.

۱۰-موبایل پسند بودن: طراحی وب‌سایت به‌گونه‌ای باشد که در موبایل یا تبلت هم به همان زیبایی نمایش داده شود و طراحی به هم نریزد.

 

تاریخچه موتورهای جست‌و‌جو

سال ۱۹۹۴ در واشنگتن٬ Brian Pinkerton اولین بار خزنده‌ای را برای جست‌و‌جوی کامل در متن و ایندکس صفحات ایجاد کرد که لیستی از ۲۵ سایت برتر را نمایش می‌داد. اسم این خزنده WEBCRAWLER نامیده شد.

 

تاریخچه گوگل

 در سال ۱۹۹۷ گوگل راه‌اندازی شد و از PageRank برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها به‌طور دقیق‌تر استفاده کرد، که به لینک‌های ورودی به صفحات نگاه کرده و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند، که به نام LIKE JUICE هم شناخته می‌شود و رابطه‌ای وابسته بین لینک‌ها و سئو ایجاد می‌کند.

 

سئو یا SEO

سئو یعنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌و‌جو به‌منظور کسب رتبه بالاتر در صفحه نتایج آن.

 

تاریخچه سئو

EXCITE در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شده بود و در دهه ۹۰ بسیار معروف بود. WEBCRAWLER را در سال ۱۹۹۶ خریداری کرد و درنهایت ۲۰۰۱ به جمع‌آوری فهرست خاتمه داد.

سئو علاوه بر این‌که یک تکنیک است یک هنر نیز محسوب می‌شود که هم به‌صورت عملی و هم به‌صورت مهارتی است، به عبارتی خلاقیت در سئو بسیار مهم است.

عواملی مثل تسلط به زبان‌های Jquery,css,html٬ داشتن گرافیک مناسب٬ سرور کانفیگ‌شده٬ سرعت سایت و انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو بسیار مهم هستند.

سئو یعنی زدن به هدف٬ باید بدانید که سئو یک‌بار برای همیشه نیست و باید به فکر ادامه آن باشید٬ میزان بازدید در سئو تاثیر مستقیم ندارد.

 

چرا یک طراح وب یا وب‌مستر باید با مبانی سئو آشنایی داشته باشد؟

برای جذب بازدید از موتورهای جست‌و‌جو و تبدیل آن‌ به مشتری٬ حتی اگر بهترین سایت را داشته باشید بدون دیده شدن در موتورهای جست‌و‌جو نمی‌توانید موفقیتی در رابطه با موضوع کاری خود داشته باشید. هدف ما شناساندن سایت به موتورهای جست‌و‌جو است که نتیجه آن شناساندن سایت به افراد جست‌و‌جو کننده است. درصورتی‌که سایت ما برای افرادی که از موتورهای جست‌و‌جو جذب کرده‌ایم مفید باشد، آن‌ها به بازدیدکنندگان همیشگی ما تبدیل خواهند شد. برای تکمیل شدن این بحث به اهمیت موتورهای جست‌وجو می‌پردازیم.

 

اهمیت موتورهای جست‌و‌جو

طبق آمار منتشرشده، بیش از ۸۵ درصد بازدیدها از طریق موتورهای جست‌و‌جو تامین می‌شود. موتورهای جست‌و‌جو، کاربران هدفمند را به سایت شما هدایت می‌کنند.

کاربران هدفمند افرادی هستند که به دنبال خرید محصولات یا خدماتی هستند که شما ارایه می‌دهید. لذا بیشترین بازدهی ROI را خواهد داشت. کاربرانی که از سمت موتورهای جست‌و‌جو به سایت وارد می‌شوند بیشترین بازدهی را دارند.

 

عوامل موفقیت سایت چیست

آیا این‌که گرافیک، امنیت، سرعت بارگذاری، مقیاس‌پذیری، ساختار مناسب و... در یک سایت وجود داشته باشد، می‌تواند عامل موفقیت سایت باشد؟مسلماً خیر! در کنار این‌ها موردی به نام دیده شدن است که باید از طریق بهینه‌سازی تحقق یابد. تا زمانی که سایت شما بازدیدکننده نداشته باشد تنها با موارد ذکرشده در بالا نمی‌توانید موفق شوید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که این موضوع به‌صورت برعکس هم صدق می‌کند. اگر سایت شما در رتبه ۱ گوگل قرار بگیرد، اما محتوا و ساختار مناسب نداشته باشد بازهم نمی‌توانید موفق شوید.

 

اهمیت محتوای جدید

۱-تسلط کافی در زمینه کاری و مطالعات روزانه در سطح اینترنت و کتاب

۲-همه آن چیزی که شما در زمینه کاری خود می‌دانید و تجربه کرده‌اید٬ می‌تواند برای دیگران ارزشمند باشد.

۳-هرقدر این نکات ظریف‌تر و دقیق‌تر باشند مخاطبین مناسب‌تری نیز خواهند داشت.

۴-هرقدر کار تولید محتوا در زمینه کاری شما سخت‌تر باشد برای شما بهتر است! زیرا رقبای کمتری خواهید داشت.

۵-در بسیاری از موارد محتوای موردنظر شما بسیار اندک است و بیش از چند خط ساده نخواهد بود. در این شرایط ممکن است ارایه آن به‌صورت متنی٬ جذابیت زیادی نداشته باشد یا با توجه به متن کم٬ موردتوجه موتورهای جست‌و‌جو قرار نگیرد.

۶-تغییر در نحوه ارایه و افزودن جذابیت‌های بصری می‌تواند کیفیت محتوای شما را افزایش دهد.

نوشتن مطلب جدید بر اساس کلمات کلیدی منتخب یا موضوع کاری و به‌روز کردن محتواهای قدیمی از مواردی هستند که باید در نوشتن مطالب جدید در نظر گرفته شوند.

 

چرا کاربران مطالب سایت ما را نمی‌خوانند؟

۱-عدم‌تشخیص درست نیازهای کاربران

۲-استفاده نکردن از عنوان مناسب و جذاب

۳-تبلیغات بیش‌ازحد در محتوا

 

چرا نباید در سایت از مطالب تکراری استفاده کنیم؟

در صورت استفاده از مطالب تکراری، موتورهای جست‌و‌جو آن مطلب را به‌عنوان پایگاه اینترنتی فریب‌دهنده یا دروغین تشخیص می‌دهند و هم‌چنین کاربران در مشاهده صفحات تکراری دچار اشتباه می‌شوند.

 

محتوای غیرتکراری که می‌توانیم داشته باشیم باید به‌صورت زیر باشد

با توجه به زمینه کاری خود و تخصصی که در آن دارید مطلب اختصاصی برای سایت خود بنویسید. اصول نگارشی و حق کپی‌رایت را در کپی‌برداری از دیگر سایت‌ها رعایت کنید. درصورتی‌که از مطالب سایت‌های خارجی استفاده می‌کنید از ترجمه‌های صحیح محتواها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تصاویر سایت‌های دیگر یا تصویری از سایت خودتان که در چند صفحه استفاده‌شده است محتوای تکراری محسوب نمی‌شود.

 

مواردی که در استفاده صحیح از برچسب‌ها باید رعایت شود

  • برچسب به معنی کلمات کلیدی پست‌ها و صفحات وب‌سایت است.
  • دقت کنید که برچسب باید محتوای نوشته‌شده را به‌خوبی توصیف کند. مثال: آموزش گوگل وب‌مستر
  • طول برچسب باید کوتاه باشد٬ بهتر است حداکثر از ۳ تا ۴ کلمه کلیدی در برچسب‌ها استفاده کنید. مثال: ساخت ربات تلگرام٬ تبدیل PSD  به HTML
  • از برچسب‌ها نباید بیش‌ازحد استفاده کنید برای هر پست باید برچسب‌های هدفمند قرار دهید که به‌خوبی محتوای شما را توصیف می‌کنند. مثال: دانلود٬ دانلود آهنگ٬ آموزش گوگل٬ آموزش تنظیمات گوگل
  • بهتر است که برچسب‌ها تکراری باشند درواقع استفاده از برچسب‌های خاص که مفهومی از متن را بیان نمی‌کنند و هم‌چنین دیگر از آن استفاده نخواهد شد٬ اشتباه است.

 

Schema و مزایای آن

Schema مجموعه‌ای از اطلاعات کوچک است که به‌صورت یک پروتکل مشترک بین موتورهای جست‌و‌جو و وب‌سایت قرار می‌گیرد. وقتی کد html شما شامل ریز داده‌های Schema می‌شود٬ موتورهای جست‌و‌جو راحت‌تر می‌توانند محتوای مطالب شما را تفسیر کنند و بنابراین این موضوع به‌نوبه خود باعث افزایش قابلیت دیده شدن سایت شما و تشخیص کلمه کلیدی اصلی توسط گوگل می‌شود.

 

نحوه استفاده از نشانه‌گذاری Schema

با استفاده از نشانه‌گذاری Schema شما می‌توانید مستقیم به گوگل بفهمانید که در مورد یک فیلم صحبت می‌کنید! برای این کار کافی ست از استانداردهای مشخص مربوط به فیلم در سایت Schema.org استفاده کنید. در این مثال اطلاعات جانبی شامل نام فیلم٬ ژانر فیلم٬ آدرس آنونس فیلم و حتی نام کارگردان برای ربات‌های موتورهای جست‌و‌جو مشخص‌شده است.

به‌کارگیری Schema موجب افزایش رتبه در نتایج جست‌و‌جو نمی‌شود٬ ولی باعث تقویت rich snippets محتوای شما در نمایش جست‌و‌جو می‌شود.

 

اهمیت ساختار سایت

ایجاد ساختار مناسب برای بهبود سئو بسیار مهم است٬ بهتر است که قبل از طراحی٬ ساختار و معماری سایت و ارتباط صفحات با یکدیگر را به‌گونه‌ای تعریف کنید که به سئو سایت شما صدمه‌ای وارد نشود.

 

تگ‌های هدینگ H1-H6

تگ‌های هدینگ برای مشخص کردن تیترها و عنوان مطالب استفاده می‌شود و سایز این تگ‌ها متناسب با نوع آن متفاوت است٬ بااین‌حال شما می‌توانید سایز آن‌ها را با استفاده از دستورات css تغییر دهید و به سایز دلخواه تبدیل کنید.

ارزش هدینگ‌ها به‌صورت زیر است:H1>H2>H3>H4>H5>H6

 

نکاتی که باید در تگ‌های هدینگ به آن دقت کنید:

  • در هر صفحه یک‌بار از h1 استفاده کنید.
  • برای تیتر لیست مطالبی که در صفحه اصلی وجود دارد باید از h2 استفاده کنید.
  • سعی کنید در هر صفحه‌ای که از h1 استفاده می‌کنید کلمه کلیدی را داخل همان تگ به کار ببرید.
  • برای اطمینان بیشتر بعد از کد نویسی یک صفحه یا کل سایت٬ بررسی کنید که در قسمت‌های مختلف سایت از h1 بیش از یک‌بار استفاده نشود.
  • هرگز از هدینگ‌ها برای بزرگ‌تر کردن مطلب استفاده نکنید. هدینگ‌ها برای دسته‌بندی محتوا بر مبنای اهمیت هستند.
  • هدینگ‌هایتان را پر از کلمات کلیدی نکنید.

 

آیا نام دامنه، تاثیری بر سئو دارد؟

بسیاری از افراد بر این باورند که اگر کلمه کلیدی آن‌ها در دامنه باشد٬ خیلی اثر خوبی دارد. اگر به‌صورت خلاصه بخواهیم به این مورد جواب دهیم باید بگوییم که نام دامنه عامل مهمی نیست٬ ولی عوامل خیلی مهم‌تری هستند که نام دامنه در کنار آن‌ ارزشی ندارد٬ چه‌بسا سایت‌های مختلفی هستند که حتی یک کلمه کلیدی در دامنه آن‌ها نیست ولی رتبه آن‌ها بالاتر از دامنه‌هایی است که کلمات کلیدی دارند.

 

پارک دامنه و سئو

متاسفانه خیلی از سایت‌ها علاوه بر دامنه اصلی٬ چندین دامنه دیگر را بر روی سایت خود پارک می‌کنند که نه‌تنها تاثیری روی هیچ‌یک از دامنه‌ها ندارد٬ بلکه به دلیل ایجاد محتوای تکراری بر روی همه دامنه‌ها تاثیر منفی داشته و به‌عنوان اسپم شناخته می‌شود. درصورتی‌که قصد دارید سایت شما با چندین دامنه باز شود باید کلیه دامنه‌ها را به دامنه اصلی ۳۰۱ ریدایرکت کنید. بعضی افراد بر این باورند که درصورتی‌که چند دامنه را روی سایت پارک کنند٬دامنه‌ها اعتبار بهتری خواهند گرفت ولی این مورد کاملاً اشتباه است.

 

ایندکس و راه‌های افزایش سرعت آن

ایندکس به معنی فهرست شدن است و وقتی می‌گوییم یک مطلب در گوگل ایندکس شده است. یعنی این مطلب در گوگل پیدا می‌شود٬ درواقع ایندکس مفهومی برابر با یادآوری هم دارد٬ ایندکس همان اطلاعات ثبت‌شده است. هر چیزی را که شما در حافظه و ذهن خود دارید و آن را به یاد می‌آورید، در حافظه ما ایندکس شده است.

از راه‌های افزایش سرعت ایندکس می‌توان به ثبت سایت در سرچ کنسول٬ به‌روزرسانی منظم مطالب سایت، از بین بردن مطالب تکراری٬ به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص گوگل پلاس٬ بهینه‌سازی لینک‌های داخلی٬ بهینه‌سازی سرعت بارگذاری سایت اشاره کرد.