رمز و رازهای استارت‌آپ‌ها از زبان شتاب‌دهنده‌های بین‌المللی

رمز و رازهای استارت‌آپ‌ها از زبان شتاب‌دهنده‌های بین‌المللی

اگر کسانی باشند که بتوانند راز موفقیت و عدم موفقیت استارت‌آپ‌ها را رمزگشایی کنند، به‌یقین موسسین شتاب‌دهنده‌ها جز این گروه خواهند بود. آن‌ها در تعامل نزدیک با استارت‌آپ‌ها بوده و دارای تجارب بی‌نظیری در زمینه فعالیت آن‌ها هستند. شتاب‌دهنده‌ها به دنبال سرعت در رسیدن به درآمد نیستند، بلکه منافع آن‌ها بلندمدت بوده و در موفقیت شرکت‌هایشان که همان استارت‌آپ‌ها هستند، خلاصه می‌شود.

در سه ماه گذشته، تحقیقی در خصوص ۱۴ شتاب‌دهنده به‌عمل‌آمده است که بر محور علت موفقیت و یا شکست استارت‌آپ‌ها می‌چرخد. باوجودی که هر یک از این شتاب‌دهنده‌ها در بخش‌های مختلف از کُره زمین استقرار داشتند، اما شگفت‌انگیز بود که پاسخ آن‌ها به سوالات مطرح‌شده به‌شدت مشابه یکدیگر بود.

 

۱-عمل/ اقدام

آلیس داونیس، مدیر برنامه‌ریزی شتاب‌دهنده Launch Alaska است. او در خصوص اهمیت اقدام و عمل در جهت موفقیت استارت‌آپ‌ها می‌گوید: «استارت‌آپ‌ها برای موفقیت نیازمند افرادی هستند که اهل اقدام و عمل باشند، زیرا این‌گونه افراد برای ساختن و اقدام کردن ساخته‌شده‌اند و استارت‌آپ‌ها نیازمند چنین افرادی هستند. استارت‌آپ‌هایی که اقدام هوشمندانه و سریعی دارند، امکان موفقیتشان بیشتر است.»

الزاسرگلی، مدیر شتاب‌دهنده کانادایی L-SPARK است، او نیز در این زمینه اعتقاد دارد که: «موسسان استارت‌آپ‌ها در روزهای ابتدایی راه‌اندازی استارت‌آپ خود، باید در ارتباط مستقیم با بخش‌های مختلف شرکت باشند، آن‌ها باید در بخش فناوری، فروش، سرمایه و دیگر حوزه‌های حساس استارت‌آپ حضوری جدی داشته باشند. آن‌ها باید عادت کنند که از زندگی آرام روزانه خود فاصله بگیرند.»

اریک متیوز، موسس و مدیرعامل Start Co نیز جمله ذیل را اضافه می‌کند: «اقدام باعث می‌شود تا شک‌ها از بین برود. یکی از مزایای راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها سرعت در یادگیری است. تنها با اقدام و عمل است که می‌توان درک کرد چه چیزی درست و یا غلط است، اگر آزمون‌های مختلف را انجام ندهید بازخوردی هم دریافت نمی‌کنید و چیزی یاد نخواهید گرفت. راز کارآفرینی اقدام و عمل است.» گرگ رایت، موسس HATCH pitch نیز این جمله کوتاه را عنوان می‌کند: «باید تمرکزی بی‌وقفه بر تمامی اقدامات و کارهای موردنیاز داشت و نباید تنها به حرف زدن بسنده کرد.»

 

۲-تمرکز بر مشتریان متمرکز

آشیش باتیا، نیز موسس India Accelerator است و دیدگاهی قابل‌توجه در زمینه توجه به مشتریان دارد: «زیاد روی جمع‌آوری سرمایه تمرکز نکنید، بلکه بر حل مشکل به طریق درست متمرکز شوید، سعی کنید مشکل مشتریان خود را کشف و آن را حل نمایید و با این کار مشتریان خود را حفظ کنید.»

جیسون کول، موسس Da Primus Consulting است، او دیدگاه خود در زمینه مشتری را این‌گونه مطرح می‌کند: «باید درکی عمیق از بازار، وسعت بازار، واقعیت‌های بازار و نیاز مشتریان داشته باشید. مشکل آن‌ها را کشف و برای حل آن راه‌حل فناورانه ارایه دهید.»

نظر جوبوش، موسس Worcester CleanTech Incubator در این زمینه هم جالب است: «با نگاهی به تیزی نور لیزر، بر نیاز مشتریان متمرکز شوید. سوزان لانگدون، مدیر Toronto Fashion Incubator این جمله را به گفته‌های بوش می‌افزاید که: «نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهید، محصول و یا خدمات نوآورانه مشتری‌پسندی ارایه دهید که رقبا قادر به رسیدن به چنان سطحی از نوآوری و رقابت با شما نباشند.»

 

۳-همدلی

لورین تیفان، مدیر شتاب‌دهنده اوشن است و تاکید جدی بر مقوله همدلی در جهت موفقیت استارت‌آپ‌ها دارد. او می‌گوید: «افرادی که برداشت مثبتی از زندگی دارند و به ارزش‌هایی مانند همدلی بها می‌دهند، به‌یقین در کار خود موفق‌تر هستند. آشنایی با دیدگاه الزاسرگلی مدیر شتاب‌دهنده کاناداییL-SPARK  نیز خالی از لطف نیست: «افرادی در تیم که علاقه‌مند به درک دردهای دیگران هستند را دوست دارم. باید مشتریان را بشناسیم. با شناخت از دنیای مشتریان یاد می‌گیریم که پیش‌فرض‌های خود را تغییر دهیم.»

نوبو کوماگای، موسس و شریک Wildcard Incubator است، او نیز دیدگاه‌های خود را دارد. کوماگای می‌گوید: «مهربانی و همدلی و حق‌شناسی درس‌هایی است که کارآفرینان ژاپنی بر آموزش آن تاکید دارند. آن‌ها با همین فاکتورها در دوران پس از جنگ جهانی به موفقیت‌های بزرگ دست یافتند. اکثریت کارآفرینان موفق و موسسین شرکت‌های استارت‌آپی و صاحبان موفق کسب‌وکارها دارای حس همدلی و نوع‌دوستی بوده و این حس را به اطرافیان خود، شرکا و کارکنانشان منتقل می‌کنند.»

 

۴- ایستادگی

در خصوص ایستادگی و سماجت در کار، کریستین بوش، موسس شتاب‌دهنده آلمانی Tech NY می‌گوید: «یک موسس استارت‌آپی باید علاقه‌مند به شنیدن و آموختن و نیز ایستادگی و سماجت در کار باشد و بتواند دیگران را در خصوص ایده خود هیجان‌زده کند.»

کیت هاپر، مدیرعامل Danger Fort Labs می‌افزاید: «موسس استارت‌آپ باید فردی مصمم، بااراده و مقاوم در برابر ناامیدی‌ها باشد. اریک متیوز، موسس و مدیرعامل Start Co هم تاکید دارد که: «استقامت فاکتور بسیار مهمی است. در برهه‌هایی از فعالیت یک استارت‌آپ، به‌یقین شرایط غم‌انگیز و ناامیدکننده‌ای ایجادشده، بی‌نظمی به وجود می‌آید و موانع مختلف سر راه سبز می‌شوند، اما باید به خاطر داشت که فعالیت استارت‌آپی تنها از دو بخش تشکیل‌شده است؛ اول شروع کن و دوم هرگز متوقف نشو.»

فروش، مدیریت نقدینگی، تیم سازی، خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی از دیگر مواردی بود که در جهت شکست و یا موفقیت استارت‌آپ‌ها روی آن تاکید شد. ایده‌های مطرح‌شده از سوی شتاب‌دهنده‌های بین‌المللی از سراسر دنیا به ما این امکان را می‌دهد تا دیدگاهی شفاف و کارآمد در خصوص علل موفقیت و شکست استارت‌آپ‌ها داشته باشیم.