تلاش برای ورود بازی‌سازان به عرصه‌های بین‌المللی
در نشست جشنواره بازی‌های رایانه‌ای مطرح شد

تلاش برای ورود بازی‌سازان به عرصه‌های بین‌المللی

دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با بیان این‌که برترین بازی رایانه‌ای کشور مبتنی بر فرهنگ دینی و هویت ملی انتخاب و مورد تقدیر قرار می‌گیرد، از تلاش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای ورود بازی‌سازان داخلی به عرصه‌های بین‌المللی خبر داد.

نشست خبری هفتمین جشنوراه بازی‌های رایانه‌ای تهران امروز ۱۵ اسفند‌ماه، با حضور حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و محمد حاجی‌میرزایی، دبیر این جشنواره در سالن کنفرانس این بنیاد برگزار شد.

کریمی قدوسی در ابتدای این نشست اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های کلان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تلاش می‌کنیم بازی‌سازان را به حوزه‌های بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای وارد کنیم، در این جشنواره نیز تلاش می‌کنیم که یک هم‌زیستی بین بازی‌سازان ایرانی و تولید‌کنندگان و ناشران خارجی ایجاد شود. به همین دلیل در انتخاب این بازی‌ها از برخی داوران بین‌المللی هم استفاده کرده‌ایم.

او افزود: یکی از این تلاش‌های بنیاد برای ورود بازی‌های رایانه‌های به عرصه‌های بین‌المللی برگزاری همایش TGC بود. در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای نیز تلاش می‌کنیم مزایایی برای بازی‌سازان فراهم شود؛ دلیل ورود داوران بین‌المللی به انتخاب بازی‌ها این بود که بتوانیم بازی‌های هم‌طراز و هم‌سطح بین‌المللی را به این عرصه‌ها معرفی کنیم. همچنین اگر داوران بین‌المللی قبول کنند قرار است یک جایزه بین‌المللی نیز داشته باشیم که بر اساس نظرات داوران بین‌المللی اهدا‌ می‌شود.

کریمی قدوسی با بیان این‌که امسال استراتژی حضورمان را در نمایشگاه‌های بین‌المللی تغییر دادیم، تصریح کرد: سعی داریم افرادی را برای شرکت در کنفرانس‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی بفرستیم. به همین منظور جوایز جشنواره‌ بازی‌های رایانه‌ای را به این بخش متصل کردیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: به‌ برندگان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران کمک هزینه و بلیت حضور در جشنواره‌های بین‌المللی اهدا می‌شود تا از دانش بین‌المللی استفاده کنند و بازی‌های خود را به ناشران خارجی ارایه دهند.

او در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر بازی‌های ساده در کشور ساخته می‌شوند، گفت: هزینه ساخت بازی‌های ساده پایین است و سرمایه‌گذار‌ها و شرکت‌ها بهتر می‌توانند هزینه را تامین کنند. همچنین استقبال از بازی‌ها در مارکت زیاد است و این بازی‌ها دانلود و فروش خوبی دارند؛ به همین ترتیب این بازی‌ها این پیام را به سازنده منتقل می‌کنند که بیشتر مورد توجه قرار گیرند و تولید شوند.

‌قدوسی بیان کرد: در سال ۹۴ عملکرد پنج دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران بررسی شد و گزارشی حدود ۶۰ صفحه تهیه شد. در این گزارش به طور ریز در مورد جشنواره و سبک بازی‌ها در طی پنج دوره اشاره شده است. بهترین بازی‌های سال همچون پروانه، شتاب شهر و شمشیر تاریکی منتشر شدند.

در ادامه این نشست حاجی‌میرزایی، دبیر جشنواره با بیان‌ این‌که جشنواره هفتم با توجه زمان کم آن مورد استقبال خوبی قرار گرفت و همچون سال گذشته آثار خوبی ارسال شد، گفت: انتظار داشتیم با توجه به زمان ۹ ماهه تعداد بازی‌هایی که به دست ما می‌رسد، کمتر از سال گذشه باشد اما این‌طور نبود و تعداد بازی‌ها به حدود ۲۰۰ مورد رسید که اتفاق خوشایندی در این جشنواره بود.

دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در ادامه با بیان این‌که ۱۷۹ بازی به هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران رسید، گفت: ۲۰ عنوان بازی برای پیسی و سایر بازی‌ها در قالب موبایلی ارایه شد. بیشترین ژانری که در آثار ارسالی شاهد آن بودیم ساده، اکشن و استراتژی مدیریتی بود.

او افزود: ۷۳ بازی ساده، ۳۳ بازی اکشن و ۲۴ بازی استراتژی مدیریتی بود و امسال مانند سال‌های قبل حضور استان‌ها پررنگ بود و به نوعی از تمام استان‌ها اثر خوب و جایزه بگیر هم ارسال شده بود؛ بر این اساس ۷۲ اثر برای استان تهران و ۱۰۷ اثر از سایر استان‌ها بود. البته استان‌ها در جشنواره سال قبل نیز مشارکت بیشتری داشتند و امیدواریم در سال‌های بعد نیز این مسیر ادامه داشته باشد.

میرزایی با اشاره به داور‌های هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران اظهار کرد: در این جشنواره ۱۴ داور داخلی داشتیم که از بازی سازان خبره کشورمان هستند. تیم داوری وزن خوبی داشت، با ۲۰ داور بین المللی ارتباط گرفتیم که ۱۵ نفر آن‌ها بازی‌ها را بررسی کردند، امتیازاتی که داوران خارجی به بازی‌ها دادند با امتیازی که داوران داخلی دادند، جمع شده و بر اساس امتیاز نهایی بازی‌های برگزیده انتخاب می‌شود.

‌دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گفت: جوایز بخش دستاورد‌ها که تخصصی‌تر هستند توسط داوران داخلی انتخاب شدند. در جشنواره هفتم یک جشنواره فروش از بازی‌های برگزیده هم داریم و هدف ما این است که ارتباط بازی‌سازان و بازی‌کننده‌ها ثبات بیشتری پیدا کند. هم‌اکنون با سازنده‌های ۴۰ عنوان بازی برتر این دوره از جشنواره تماس گرفته شده و قرار است بازی آن‌ها در فروشگاه‌هایی مشخص ارایه شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی این‌که نگاه به بازی‌های آموزشی، تأثیرگذار و باتوجه به هویت ایرانی‌ - اسلامی در هفتمین دوره این جشنواره و انتخاب آثار برتر چگونه بوده است، اظهار کرد: محتوای بازی‌ها در بخش جداگانه‌ای از لحاظ روایت داوری شدند تا مشخص شود کدام بازی روایت جالب‌تری دارد و بر این اساس یک جایزه ویژه برای روایت داستان که مبتنی بر فرهنگ اسلامی -‌ ایرانی است انتخاب می‌شود. امسال بهترین بازی از نگاه فرهنگ دینی و ایرانی داریم. البته حد و حدود‌هایی هم برای انتخاب و ملا‌ک‌های داوری این آثار داشتیم و سعی کردیم که آثار فاخر و ارزشمند انتخاب شوند.

او افزود: باید بازی‌های این حوزه هر یک از حداقل امتیاز برخوردار می‌شدند تا داوری آن‌ها انجام می‌شد و با توجه این نکات بهترین بازی که محتوای آن از نظر فرهنگ ایرانی-اسلامی غنی باشد انتخاب و تقدیر می‌شود.