ارزیابی کسب‌وکارهای نوآورانه جشنواره فاوا در ۶ شاخص
کارگروه کسب‌وکارهای نوآورانه هفتمین جشنواره فاوا مطرح کرد

ارزیابی کسب‌وکارهای نوآورانه جشنواره فاوا در ۶ شاخص

مسئول کارگروه کسب‌وکارهای نوآورانه هفتمین دوره جشنواره فاوا، گفت: ۶ شاخص برای ارزیابی کسب‌وکارهای نوآورانه در هفتمین جشنواره فاوا، تعیین شد.

عبدالرضا بهادری‌فرد با اشاره به این‌که نزدیک به ۴۶ شرکت نوآور برای حضور در این بخش جشنواره فاوا تقاضا داشتند، افزود: با دریافت مدارک و تکمیل پرونده، ۱۳ شرکت برای ارزیابی در حوزه کسب‌و‌کارهای نوآورانه انتخاب شدند.

او با بیان این‌که تعیین شاخص‌ها در حوزه کسب‌وکارهای نوآورانه کار مشکلی است، گفت: در نهایت با جمع‌بندی نظرات، دو محور نوآوری در کسب‌وکار و نوآوری در ارایه محتوا، برای ارزیابی کسب وکارهای نوآورانه مشخص شد که در محور نوآوری در ارایه محتوا، شرکتی برای ارزیابی وجود نداشت.

بهادری‌فرد با اشاره به این‌که ۶ شاخص در بخش نوآوری در کسب‌وکارها احصا شد، افزود: نوآوری در صادرات و بازاریابی بین‌المللی از طریق جذب سرمایه گذارخارجی، نوآوری در تولید و ارایه محصول و کسب تاییدیه و افتخارات از مجامع و نهادهای ملی و بین‌المللی از شاخص‌های تعیین شده برای ارزیابی کسب‌وکارهای نوآورانه بودند.

او «ساختار نوآورانه (نوآوری بخش تحقیق و توسعه برای توسعه تکنولوژی و فناوری)»، «نوآوری در آموزش» و «دارا بودن مزیت رقابتی در حفظ بازار» را از دیگر شاخص‌های در نظر گرفته شده در این بخش اعلام کرد.

مسئول کارگروه کسب‌و‌کارهای نوآورانه جشنواره فاوا، جمع امتیاز شاخص‌های تعیین شده را ۱۰۰ عنوان کرد و گفت: برای داوری و ارزیابی دقیق‌تر شرکت‌ها در این حوزه، از کارشناسان فناوری اطلاعات حاضر در بازار فناوری اطلاعات نیز استفاده کردیم که در نهایت یک شرکت با کسب ۹۰ امتیاز به عنوان شرکت برتر در کسب‌وکارهای نوآورانه انتخاب شد.

او با بیان این‌که امسال برای نخستین‌بار کسب‌وکارهای نوآورانه به صورت مجزا ارزیابی می‌شود، افزود: به دلیل تغییر زمان برگزاری جشنواره، امکان حضور تعداد بیشتری از کسب‌وکارهای نوآورانه فراهم نشد و در صورتی که فرصت بیشتری وجود داشت، شرکت‌های بیشتری برای حضور در جشنواره فاوا اعلام آمادگی می‌کردند.

معاون توسعه صنعت و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات، درباره آسیب‌شناسی حضور شرکت‌ها در جشنواره فاوا تصریح کرد‌: باید تعریف دقیقی از این جشنواره و جایزه آن ارایه شود و این جایزه به عنوان امتیازی برای ادامه فعالیت شرکت‌های برتر در نظر گرفته شده است و حتما باید انگیزه‌های مادی و معنوی در کنار این جشنواره دیده شود.

مسئول کارگروه کسب‌وکارهای نوآورانه هفتمین جشنواره فاوا پیشنهاد کرد: بعد از برگزاری این جشنواره با دعوت از بخش خصوصی، جشنواره فاوا آسیب‌شناسی شود تا در سال‌های آینده شرکت‌ها با انگیزه بیشتری در جشنواره حضور داشته باشند.