fa-IR
پنج مورد از معروف‌ترین (و مؤثرترین ) هک‌های رشد در تمام زمان‌ها

پنج مورد از معروف‌ترین (و مؤثرترین ) هک‌های رشد در تمام زمان‌ها

استارت‌آپ‌ها نوع خاصی از شرکت‌هایی هستند که وارد بازار می‌شوند. اگر یک شرکت بزرگ در حال عرضه‌ی یک محصول جدید باشد، شما ممکن است انتظار تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات آنلاین و  شاید حتی استخدام دفتر روابط عمومی و به‌کارگیری شرکای توزیع بزرگ را داشته باشید. اما استارت‌آپ‌ها بودجه‌ی موردنیاز برای انجام این کار را ندارند. پس استارت‌آپ‌ها چه‌کار می‌کنند؟ آن‌ها بر اشکال ارزان‌تر بازاریابی تکیه می‌کنند: وبلاگ نویسی، ایمیل، تاکتیک‌های ویروسی و ... .

سپس هک‌های رشد وجود دارند. هک‌های‌ رشد، ترفندهای هوشمندانه‌ی بازاریابی است که توسط استارت‌آپ‌ها به‌منظور رسیدن به کاربران بیشتر (اغلب با هزینه‌ی رایگان و یا بسیار کم) استفاده می‌شود. گاهی اوقات هک‌های رشد ساده هستند و گاهی اوقات کاملاً فنی. اما آنچه بین همه‌ی آن‌ها مشترک است کارآمدی بالای آن‌ها است.

در اینجا پنج مورد از معروف‌ترین هک‌های رشد‌ را معرفی می‌کنیم:

۱-هدف گرفتن بازار مجاور
اگر دستیابی به بازار هدف شما دشوار است به‌جای مقابله با آن، برای تحریک تقاضا وارد بازار مجاور آن شوید. این تاکتیک توسط فیس‌بوک معروف شده است.

به زمانی برگردیم که فیس‌بوک تنها برای مدارس بود و برخی از مدارس هنوز هم  شبکه‌های اجتماعی خود را داشتند. فیس‌بوک به‌جای انجام بازاریابی مستقیم برای دانش آموزان در این مدارس، دوستان آن‌ها را در مدارس مجاور مورد هدف قرار داد.

زمانی که تمام دوستان شما در فیس‌بوک حضور دارند و شما یکی از آخرین نفرات که در این شبکه عضو نشده‌اید هستید، خیلی سخت است که بگویید عضو فیس‌بوک نیستید!

چرا این تاکتیک خوب عمل می‌کند؟
پیوستن به یک گروه به این دلیل که دوستان شما در آن حضور دارند و یا آن را بسیار خوب تلقی می‌کنند، تائید اجتماعی نامیده می‌شود. «تائید اجتماعی» یکی از قدرتمندترین نیروهای اساسی اینترنت است که در دسترس شما است. آن را عاقلانه استفاده کنید!

۲-لیست انتظار

به‌جای این‌که اجازه دهید کاربرانتان در سایت ثبت‌نام کنند و بلافاصله شروع به استفاده از خدمات شما نمایند، آن‌ها را در لیست انتظاری قرار دهید که خدمات را با تأخیر در اختیارشان می‌گذارید.

این تاکتیک توسط Mailbox معروف شده است. پس از دانلود اپلیکیشن Mailbox می‌توان دقیقاً گفت که شما در چه شماره‌ای از صف انتظار قرار داشتید. (به‌ناچار بعضی از شماره‌ها خیلی بالا هستند).
چرا این تاکتیک خوب عمل می‌کند؟ این تاکتیک شکل دیگری از تائید اجتماعی است که با نشان دادن تعداد زیادی از افرادی که در انتظار امتحان کردن اپلیکیشن هستند انجام می‌شود. Mailbox بسیار خوش‌شانس بوده است که این هک رشد توانسته است فالوورهای زیادی را برای این شرکت به‌دست آورد.

۳- یادداشت متقاطع
یک ویژگی روی اپلیکیشن شما که این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که محتوا را به یکی از شبکه‌های اجتماعی خود ارسال کند.
Airbnb و اینستاگرام به این هک رشد محبوبیت داده‌اند.
Airbnb به کاربران خود اجازه می‌داد که فهرست شبکه‌های اجتماعی خود را در آن بنویسند. اینستاگرام کاربران خود را تشویق می‌کرد که در زمان آپلود عکس آن را به توییتر و فیس‌بوک هم ارسال کنند.
اگر محتوای شما از طریق کانال‌های پرمخاطب انتشار یابد، کاربران بیشتری را برای اپلیکیشن شما فراهم خواهد کرد. اینستاگرام با حل کردن مشکل خود در قابلیت به اشتراک‌گذاری عکس در فیس‌بوک، توانست یک میلیارد دلار به دست آورد.

۴- ایجاد تعامل از طریق برند
احتمالاً هر آنچه در سایت یا وبلاگ خود منتشر می‌کنید با نام و لوگوی شما برند می‌شوند. یک گام جلوتر بردارید و چیزی شبیه آن را در پایین محتوایی که کاربران شما تولید کرده‌اند، هم قرار دهید.
این تاکتیک توسط Hotmail معروف شده است.
در پایین هر ایمیل که از Hotmail ارسال می‌شده است یک پیام نوشته شده بود که: «حساب ایمیل رایگان خود را همین حالا به دست بیاورید» در دورانی که در آن افراد برای حساب‌های ایمیل خود هزینه پرداخت می‌کردند، پیشنهاد Hotmail پیشنهاد جذابی بود.

چرا این تاکتیک خوب عمل می‌کند؟
شما کاری می‌کنید که کاربرانتان خدمات شما را در بین دوستان خود تبلیغ کنند و بهترین قسمت ماجرا این است که این تاکتیک در مقیاس نامحدود عمل می‌کند و شما هیچ هزینه‌ای صرف نمی‌کنید.

۵- پاداش در ازای ارجاع کاربر
 با ارائه ۲ نوع پاداش به کاربران خود، برای دعوت دوستانشان انگیزه ایجاد کنید. یک پاداش برای دوستانی که دعوت می‌شوند و یک پاداش برای کسی که آن‌ها را دعوت کرده است.
PayPal در مراحل اولیه‌ی رشد خود، ۲۰ دلار پاداش پیشنهاد داد. اگر شما با موفقیت یک دوست خود را به استفاده از خدمات این کسب‌وکار دعوت می‌کردید ۱۰ دلار نصیب شما می‌شد و دوست شما نیز ۱۰ دلار دیگر را دریافت می‌کرد.
 

 

PayPal قبل از پایان دادن این ترویج تعداد کاربران خود را به ده‌ها میلیون نفر افزایش داد، اما احتمالاً شما می‌توانید حداقل سه شرکت دیگر را نام ببرید که چیزی مشابه PayPal را پیشنهاد می‌دهند.

چرا این تاکتیک خوب عمل می‌کند؟
کاربران پول رایگان را دوست دارند.
این تاکتیک هک رشد گران‌قیمت است اما یک برنامه‌ی ارجاع مشابه این تاکتیک در مقایسه با روش‌های دیگر کسب کاربر از طریق پرداخت مانند PPC، نیاز به تلاش کمتری برای حفظ کاربران دارد و به کاربرانی باکیفیت بالاتر منجر می‌شود.