fa-IR
ایده‌پروری درزمینه‌ی «فرهنگ و فناوری» برای نخستین بار در قم

ایده‌پروری درزمینه‌ی «فرهنگ و فناوری» برای نخستین بار در قم

دبیر اجرایی رویداد استارت‌آپ کمپ فرهنگ فناوری استان قم گفت: این رویداد برای نخستین بار و با رویکرد ابتکارانه «فرهنگ و فناوری» برگزار می‌شود.

استارت‌آپ، واژه‌ای است که در سال‌های اخیر به‌صورت فراوان شنیده و خوانده‌ایم تا جایی که به‌تازگی این موضوع در کشورمان نیز وارد شده است ولی آنچه بیش‌ازپیش ذهن کسانی که این واژه را می‌شنوند و یا می‌خوانند مشغول می‌کند معنی این واژه و کاربردی است که می‌تواند در جامعه اقتصادی داشته باشد که در این راستا با محمد سهیل باقریان نماینده مرکز رشد علوم انسانی پارک علم و فناوری در برگزاری نخستین اردوی استارت‌آپ قم گفت‌وگو کردیم.

‌‌استارت‌آپ چیست؟
باقریان: استارت‌آپ رویدادی است که در آن افراد صاحب ایده با شیوه اجرا کردن ایده‌هایشان آشنا شده و توسط سرمایه‌داران حمایت می‌شوند؛ کسانی که ایده ندارند می‌توانند درزمینه‌ی کسب‌وکار و فن‌آفرینی تجربه کسب کرده و یا حتی صاحب ایده شوند.

 

‌‌استارت‌آپ تا چه اندازه در قم شناخته‌شده است و فعالیت دارد؟
باقریان: فضای برنامه استارت‌آپ کمپ ازنظر اکثر افراد ناشناخته است. با توجه به اینکه این رویداد برای نخستین بار در قم برگزار می‌شود بنابراین در حال حاضر معرفی این رویداد در استان توسط پارک علم و فناوری استان صورت می‌گیرد.

 

‌‌دلیل برگزاری استارت‌آپ چیست؟

باقریان: خیلی از افراد در جامعه ما هستند که ایده دارند، شبانه‌روز به آن فکر می‌کنند و در راستای رسیدن به آن گام برمی‌دارند اما غالباً با شکست مواجه می‌شوند زیرا گمان می‌کنند که راه درستی را انتخاب کرده‌اند درحالی‌که اشتباه کرده‌اند و یا به‌اشتباه مشاوره گرفته‌اند. استارت‌آپ به آن‌ها در رسیدن به مرحله اجرای ایده‌هایشان کمک می‌کند و افرادی را گردهم می‌آورد که این افراد از میان کسانی که کارآفرین هستند، شکست خوردند، تجربه دارند، ایده دارند و یا ایده ندارند انتخاب می‌شوند و چون استعداد فرزندان بومی قم درزمینه‌ی کسب‌وکار، صنعت، امور اجرایی و برنامه‌ریزی بسیار بالاست و این افراد برای پیدا کردن شغل از قم خارج می‌شوند، در این راستا نخستین اردو استارت‌آپ باهدف افزایش زمینه کسب‌وکار در قم برگزار می‌شود. درواقع این رویداد با حمایت و پیشنهاد پارک علم و فناوری استان قم صورت گرفته است و تنها ما برگزارکننده اجرایی این رویداد هستیم که در این راستا ۲۵ نفر از دانشجویان نخبه استانی وظیفه اجرای این برنامه را بر عهده دارند.

 

درواقع موضوع مهم از دید ما جوانان، اهمیت دادن مدیران و برنامه‌ریزان کشوری و استانی به حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار بوده به همین خاطر رویکرد علمی و ساختاری رئیس پارک علم و فناوری و مدیر مرکز رشد علوم انسانی پارک که حمایت‌های همه‌جانبه را انجام دادند شایسته تقدیر و تشکر است.

 

‌‌چه کسانی با استارت‌آپ در ارتباط هستند؟

باقریان: برنامه‌نویسان، کارآفرینان، پژوهشگران، فرهیختگان ازجمله کسانی هستند که با این موضوع در ارتباط هستند و با حضور در این برنامه از قابلیت یکدیگر در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

 

‌‌در استارت‌آپ به چه مسائلی توجه می‌شود؟

باقریان: در استارت‌آپ به شیوه‌های نوین کارآفرینی، بازاریابی، ایده‌پروری و اجراشدن ایده توجه می‌شود که پیش از برگزار شدن استارت‌آپ شیوه صحیح حضور در این رویدادها در بوت کمپ‌ها ارائه می‌شود. بوت کمپ‌ها هم ۲۰ روز قبل از برگزاری این رویداد در بهمن‌ماه به سبب ایجاد فضای ایده‌پردازی و کسب‌وکار درزمینه‌ی فرهنگ و فناوری، به‌صورت رایگان برگزار می‌شود تا ذهن شرکت‌کنندگان در قالب فضای موضوع و نیز گرایش‌های فعالیتی موردنظر قرار بگیرد.

 

‌‌این رویداد چطور برنامه‌ریزی شده و چه زمانی برگزار می‌شود؟

اواخر شهریورماه از سوی پارک علم و فناوری و مصادف با تولد حضرت معصومه (س) پیشنهاد برگزاری این رویداد از سوی مرکز رشد علوم انسانی پارک علم و فناوری مطرح شد که پس‌ازآنجام بررسی‌های لازم در استان قم و تشکیل کادر اجرایی از میان نخبگان دانشگاه صنعتی و دیگر دانشگاه‌ها، از اواخر مهرماه به‌طور رسمی توافق صورت گرفت و کار شروع شد.

این رویداد برای نخستین بار توسط مراکز رشد علوم انسانی پارک علم و فناوری و با موضوع «فرهنگ و فناوری» و با رویکرد افزایش توجه به زمینه فرهنگ و فناوری در این زمینه برگزار می‌شود.

اردوی استارت‌آپ فرهنگ و فناوری به مدت سه روز در روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه ۹۴ و با حضور داوران و افراد خبره برگزار می‌شود.

 

‌‌نحوه برگزاری این رویداد در مدت سه روز چگونه است؟

باقریان: در مرحله نخست شیوه صحیح تشکیل تیم به شرکت‌کننده‌ها ارائه می‌شود و سپس فرد دارای ایده باید در فرصت یک دقیقه به توضیح ایده خود که درزمینه‌ی فرهنگ و فناوری و یا مختص حوزه فناوری بوده و به فرهنگ نیز مربوط است، بپردازد. سپس ایده‌های جمع‌آوری‌شده در محل موردنظر قرار می‌گیرد که شرکت‌کننده‌ها بر اساس علاقه یا حوزه تخصصی خود تیم مربوط خود را تشکیل می‌دهند. در مرحله بعد صاحب ایده باید تمام اعضای تیم خود را توجیه کرده و به توضیح کامل طرح و چشم‌اندازهای آن بپردازد. تیم‌ها از دو تا ۹ نفر تشکیل می‌شوند که این تعداد بر اساس تشخیص صاحب ایده مبنی بر نیاز طرح یا ایده است. تیم‌ها در مدت‌زمان سه روز فرصت دارند تا ایده را در زمینه‌های مختلف مالی، برنامه‌ریزی، مشکلات، کاستی‌ها و... بررسی کرده و شیوه نوشتن و ارائه طرح را بیاموزند و پس‌ازآن باید در مدت پنج دقیقه ایده خود را برای داوران ما ارائه دهند.

 

‌‌داوران چه کسانی هستند؟

باقریان: داوران استارت‌آپ از میان متخصصین حوزه کسب‌وکار و فناوری و علوم انسانی انتخاب شده‌اند که پس از مطرح‌شدن ایده توسط نماینده هر تیم به پرسش و پاسخ از او در مدت ۲٫۵ دقیقه می‌پردازند.

 

‌‌گروه‌های برگزیده از چه مزایایی بهره‌مند می‌شوند؟

تیم برتر از چهل‌وپنج میلیون تومان تسهیلات و یک سال دفتر کار رایگان به همراه امکانات، تیم دو از چهل میلیون تومان تسهیلات و ۹ ماه دفتر کار رایگان به همراه امکانات و تیم سه از سی میلیون تومان تسهیلات و ۶ ماه دفتر کار رایگان که از سوی پارک علم و فناوری استان قم در نظر گرفته‌شده بهره‌مند می‌شوند.