سهم ۲۰ درصدی مشارکت زنان در اقتصاد کشور
در پنل تخصصی همایش نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان‌افزایی زنان مطرح شد

سهم ۲۰ درصدی مشارکت زنان در اقتصاد کشور

پنل تخصصی «همایش نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان‌افزایی زنان» بعد از ظهر امروز، هشتم اسفندماه ۱۳۹۶ در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

حرکت به سوی برابری جنسیتی شدیدا کند است

رییس پژوهشکده علوم اقتصادی وزرات اقتصاد درباره فرصت‌ها و چالش‌های فناوری اطلاعات برای زنان صحبت کرد و به نقش تحولات فناوری در شکاف جنسیتی پرداخت و گفت: ارتقای برابری جنسیتی یکی از اهداف مهم یک اقتصاد کارآمد و از راهبردهای توسعه انسانی است.

یکتا اشرفی ادامه داد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، حرکت به سوی برابری جنسیتی شدیدا کند و آهسته است و حتی احتمالا متوقف شده است. به طوری که با سرعت کنونی پیشرفت ۱۱۸ سال دیگر طول می‌کشد تا بربری جنسیتی اقتصادی در سراسر جهان محقق شود.

اشرفی با ارایه نرخ رشد بهره‌وری در کل اقتصاد برنامه‌های سوم تا پنجم توسعه، اظهار کرد: بهره‌وری بالاتر در بخش ارتباطات می‌تواند به مرتفع شدن بسیاری از مشکلات منجر شود.

به گفته او، از آن‌جا که مردان مشاغل مربوط به علوم رایانه، ریاضی و مهندسی را در انحصار خود دارند، تقاضای فزاینده برای مهارت‌های فنی تخصصی شاید نابرابری‌های جنسیتی را تشدید کند.

اشرفی ادامه داد: در میان متخصصان ICT اروپایی در سال ۲۰۱۵ تنها ۱۶/۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و این نسبت در بالاترین مقدار خود ۲۷/۷ درصد و مربوط به کشور بلغارستان بوده است.

او درباره وضعیت زنان در بازار کار ایران و جهان گفت: در عمل عرصه «نیروی کار زنان» هم عامل توسعه و هم نتیجه توسعه یک کشور است. در حالی که متوسط نرخ مشارکت زنان در جهان ۴۸/۷ درصد است، این نرخ در ایران تنها ۱۶/۸ درصد و حتی از کشور‌هایی چون عراق و پاکستان نیز پایین‌تر بوده است.

در ادامه، یاسمین اردکانیان با اشاره به این‌که زنان رسالت تولید نگرش، حال خوب و ذهن مثبت را برعهده دارند، به اهمیت تاثیر بازاریابی بر اشتغال زنان پرداخت.

آموزش، بزرگترین بُعد توان‌افزایی زنان

موسس و مدیرعامل سایت تخفیفان نیز گفت: بزرگترین بعد توان‌افزایی بانوان در دنیا فضای آموزش است. دوره‌های آموزشی برای زنان برای ورود به فضای کسب و کار بسیار موثر است.

نازنین دانشور با اشاره به اقدامات کشور برزیل در امر آموزش زنان برای کار با اینترنت، به کاربردی بودن پنل‌های کشور‌های موفق در این زمینه برای آموزش زنان پرداخت.

صدا و سیما از فعالیت اقتصادی زنان یاد نمی‌کند

رییس هیات مدیره اپراتور شبکه علمی کشور نیز گفت: آقایان سخنرانی می‌کنند و در جمع‌های زنان قرار می‌گیرند اما در جایی که باید حرف زنان را بشنوند حضور ندارد. در صدا و سیما از فعالان بخش خصوصی ما که در اقتصاد خاکستری متمایل به سیاه در حال کار هستند نامی برده نمی‌شود. اقتصاد از نکاتی است که امنیت ملی بر آن حاکم است.

سادینا آبایی ادامه داد: ما احتیاج داریم آموزش ببینم و بعد برای ما محدودیت قایل شوند و این از مواردی است که در طرح نهضت سوادآموزی دیجیتالی پرداخته شده است.

زنان را در بحث کارآفرینی در قالب مردان نگذاریم

مشاور معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون نیز در سخنانی به کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: در بحث کارآفرینی و اشتغال زنان سعی نکنیم زنان را در قالب مردان بگذاریم. زنان قرار است زنان ویژگی‌های زنانه خود را داشته باشند، دولت نباید برای کمک به زنان آن‌ها را تغییر دهد.

پریسا ریاحی ادامه داد: زنان نزدیک به ۲۰ درصد مشارکت اقتصادی دارند. بیشترین میزان مشارکت اقتصادی زنان پیش از ازدواج است و پس از آن بعد از سن ۴۵ سالگی از بازار کار خارج می‌شوند که به نظر می‌رسد مراقبت از سالمند را به عهده می‌گیرند.

مشاور معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون درباره رفتار زنان و مردان در بازار کار اظهار کرد: نزدیک به ۴۳ درصد از مردان شاغل، کارفرمایا خوداشتغال هستند. این رقم برای زنان شاغل کمتر از ۲۵ درصد است. ۴۲ درصد از مردان در گروه شغلی مدیران شاغل هستند. این رقم برای زنان در حدود ۳ درصد است. نزدیک به ۲۵ درصد زنان شاغل در گروه شغلی متخصصان فعالیت دارند. این رقم برای مردان ۶۰۶ درصد است. نزدیک به ۷۲ درصد از زنان شاغل، کمتر از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. این رقم برای مردان شاغل، کمتر از ۳۰ درصد است.

او با بیان این‌که زنان زمان کافی برای کارآفرینی ندارند و اکثر آن‌ها نمی‌توانند زندگی، فرزند و سالمندان خود را فدای کار خود کنند، به برخی موانع اشتغال و کارآفرینی زنان پرداخت و گفت: تعارض نقش‌ها(وظایف کاری و خانوادگی)، محدودیت آموزشی به ویژه در مهارت‌آموزی و آموزش‌های شغلی، محدودیت در شبکه‌سازی و ارتباطات اجتماعی، کلیشه‌های ذهنی در مورد کار زنان، کمبود مهارت‌های مالی، کمبود تجربه مدیریتی، محدودیت در دسترسی به منابع مالی، محدودیت در دسترسی به بازار، نداشتن الگو، موانع زیرساختی (دسترسی به اعتبار، فن‌آوری، خدمات حمایتی، زمین، اطلاعات و ...) و موانع رفتاری (اعتماد به نفس، تغییر‌پذیری و...) از جمله این موانع است.

ریاحی درباره کمک‌های ICT به توان‌افزایی زنان توضیح داد: انعطاف در ساعت کار، کاهش فاصله مکانی، تسهیل جریان دانش، تسهیل جریان مالی، تسهیل جریان نیروی انسانی، ناشناس ماندن و کاهش رفتارهای کلیشه‌ای و اثربخشی زمان و هزینه از جمله این کمک‌هاست که می‌تواند به توان‌افزایی زنان بیانجامد.

مشاور معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون سپس به نحوه کمک‌های دولت به توان‌افزایی زنان پرداخت و توضیح داد: دولت می‌تواند با تنظیم‌گری برای شکل‌گیری انعطاف زمانی و مکانی کار مانند دورکاری، آزادکاری و کار مشارکتی، حمایت از تشکیل شبکه‌های رسمی اشتغال و کارآفرینی زنان مانند‌NGO‌ ها و پلتفرم‌های کارآفرینی زنان (منتورها، الگوها، مشاوره‌ها و آموزش‌های کسب‌وکار) و کاهش فاصله دیجیتالی (جنسیتی و منطقه‌ای) به توان‌افزایی زنان کمک کند.

به گفته او، گسترش آموزش‌های ICT ویژه زنان با به‌کارگیری فناوری و تجارت الکترونیک» و «حمایت از تولید محتوای دیجیتالی متناسب با نیاز‌ها و ویژگی‌های رفتار شغلی زنان» برخی دیگر از این اقدامات است.

باید از دولت قطع امید کرد

خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، آخرین سخنران این پنل بود. او گفت: ما سه نوع اقتصاد داریم، اقتصاد منبع محور، اقتصاد کالا محور و اقتصاد نوآور محور. در اقتصاد نوآور محور، منبع انسان‌ها هستند؛ انسان‌هایی که تفکر انتقادی دارند. افکاری که قدرت بیان نظرات خود را داشته باشند.

او ادامه داد: باید قدرت سوال کردن در جامعه وجود داشته باشد، در غیر این صورت فقط با دانش‌بنان گفتن اتقاقی در کشور نمی‌افتد. تمامی مشاغل سنتی با دو عنصر به مشاغل مدرن تبدیل می‌شوند؛ یکی موبایل و دیگری اقتصاد مشارکتی. باید از دولت قطع امید کرد چون دولت خودش مانع است.