فقط یک درصد از کل خرده‌فروشی کشور به‌صورت آنلاین است
رضا الفت‌نسب در همایش بهبود و توسعه کسب‌وکارهای الکترونیکی عنوان کرد

فقط یک درصد از کل خرده‌فروشی کشور به‌صورت آنلاین است

چهارمین همایش تخصصی بهبود و توسعه پایدار کسب‌وکارهای الکترونیکی، روز یک‌شنبه ۶ اسفندماه ۱۳۹۶ به همت مرکز آموزش بازرگانی استان اصفهان برگزار شد.

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی ایران و عضو هیات موسس اولین اتحادیه فروشگاه‌های مجازی کشور از سخنرانان اصلی این همایش یک‌روزه بود. وی بابیان اینکه در یک سال گذشته حدود ۳۱۴۰۰ وب‌سایت توسط نماد الکترونیکی کشور ساماندهی شده و علاوه‌براین حدود یک‌میلیون سفر به‌صورت اینترنتی در سال در حال انجام هست، اعلام کرد که متاسفانه باگذشت حدود ۶ سال از، به رسمیت شناختن کسب‌وکارهای الکترونیکی، مردم همچنان به این حوزه اعتماد ندارند و فقط حجم ۱ تا ۱٫۵ درصدی از کل خرده‌فروشی کشور به‌صورت آنلاین است.

الفتنسب یکی از مشکلات اصلی کسب‌وکارهای الکترونیک را عدم شناخت کافی سازمان‌های دولتی نسبت به این حوزه دانست که صرفاً به دلیل تب بالای استارت‌آپ‌ها در کشور، به این حوزه ورود پیداکرده و می‌خواهند نقشی در آن داشته باشند. وی همچنین بزرگ‌ترین مانع پیش‌روی کسب‌وکارهای مجازی را نیز سازمان‌هایی از قبیل سازمان مالیات، تامین اجتماعی و کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) اعلام کرد که ۶ نفر از اعضای آن افراد دولتی هستند. علاوه‌براین نهادهای امنیتی و سازمان‌های خاص نیز به بهانه تهدیدات امنیتی که ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند برای کشور داشته باشند، به حوزه کسب‌وکارهای مجازی ورود پیداکرده‌اند و سو استفاده‌های اطلاعاتی را قلب این تهدیدات می‌دانند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در ادامه سخنان خود در این همایش، به این نکته نیز اشاره کرد که سایت‌های حوزه گردشگری، فین‌تک و سایت‌های کاریابی عمده فیلترینگ وب‌سایت یک سال گذشته کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

«مجید دودهکی، مشاور در حوزه تحقیقات بازار و بازاریابی الکترونیکی؛ محمد هلاکویی، مدیرعامل شرکت آتی‌نگر و مشاور در حوزه کسب‌وکار؛ علیرضا کاظمی نیا، مدیر اجرایی وب‌سایت «آقای مترجم» و استارت‌آپ «ناربو» و محمدرضا شیخ بهایی، مشاور، ایده‌پرداز و مجری پروژه‌های تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال» از دیگر سخنرانان چهارمین همایش تخصصی بهبود و توسعه پایدار کسب‌وکارهای الکترونیکی بودند.

 نوآوری و روابط بین‌الملل در تجارت الکترونیک، بررسی اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها، بررسی ابزارها و داشبوردهای تحلیل تحت وب، بررسی انواع مدل‌های درآمدزایی در کسب‌وکارهای آنلاین، بررسی ایده‌های نوین در کسب‌وکارهای اینترنتی با تاکید بر دیجی کالا، آپارات، دیوار، بازار و تخفیفان و بررسی سیستم‌هایEnterprise، هوش مصنوعى و صادرات خدمات مهندسى نرم‌افزار و آینده صنعت نرم‌افزار ایران نیز ازجمله موضوعات اصلی دیگر سخنرانان این همایش بود.