کارگاه هک رشد استارت‌آپ‌ها­ برگزار شد

کارگاه هک رشد استارت‌آپ‌ها­ برگزار شد

کارگاه «هک رشد استارت‌آپ‌ها» روز پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۹۶ در محل مجتمع فناوری پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان با حضور امیرحسین ثقه‌الاسلامی برگزار شد.

در این کارگاه امیرحسین ثقه‌الاسلامی ابتدا به توضیح درباره چیستی و چگونگی هک رشد پرداخت. به گفته او هک رشد را می‌توان نقطه تلاقی بازاریابی و فناوری در استارت‌آپ دانست که این‌یک هکر رشد متخصص و بامهارت را می‌طلبد. برای استارت‌آپ‌ها پیدا کردن چنین فردی بسیار مشکل است چون واقعاً نمی‌دانند چه کسی و با چه مهارت و تخصصی برای این کار مناسب است. خیلی از آن‌ها به‌اشتباه سراغ بازاریاب‌ها می‌روند اما بازاریاب‌ها برای این مسئولیت مناسب نیستند.

ثقه‌الاسلامی افزود: هک رشد استارت‌آپ‌ها دارای تکنیک‌های متفاوتی است که از آن‌ جمله می‌توان دسترسی آسان، ثبت‌نام سریع و آسان کاربران و سهولت استفاده را برشمرد. او در ادامه به تاثیر هک رشد بر استارت‌آپ‌ها اشاره نمود و گفت: استارت‌آپ‌ها نیازمند روش‌های بازاریابی با هزینه‌های پایین و رویکرد نوآورانه هستند. هک رشد نسل بعدی بازاریابی برای استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود. هک رشد مجموعه‌ای از تکنیک‌های جدید بازاریابی است که از خلاقیت، تفکر تحلیلی و معیارهای اجتماعی برای فروش استفاده می‌کند و می‌توان آن را بخشی از بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت که با روش‌های مختلف انجام می‌شود. اهمیت حضور یک هکر رشد برای استارت‌آپ‌ها به‌اندازه کافی بودجه برای استفاده از روش‌های پرهزینه تبلیغاتی ندارند و از طرف دیگر واقعاً مشخص نیست مسیری که انتخاب کرده‌اند درست است و ارزش سرمایه‌گذاری و تبلیغات دارد یا خیر، اینجاست که تکنیک‌های هک رشد با حداقل هزینه ممکن به آن‌ها کمک می‌کند تا این مسیر را طی کنند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند با انجام روش‌های موثر هک رشد با کمترین هزینه در سریع‌ترین حالت ممکن به مشتریانشان دسترسی پیدا کنند و کسب‌وکارشان رشد کند.

ثقه‌الاسلامی چهار قدم مهم برای هک رشد استارت‌آپ‌ها بیان نمود: تعیین اهداف قابل‌دستیابی برای هک رشد، اندازه‌گیری و تحلیل آمارها برای هک رشد، بهینه‌سازی قیف فروش برای هک رشد، تحلیل نتایج تست مجدد فعالیت‌های هک رشد.اجرای این قدم کمک می‌کند که فرصت‌های زیادی برای هک رشد استارت‌آپ‌ها پیدا شود.

در ادامه مدرس کارگاه به معرفی لین‌مارکتینگ و توضیح دراین‌باره پرداخت. درروش لین‌مارکتینگ فرد ارائه‌دهنده(دارای استارت‌آپ) محصول خود را از مرحله اولیه تولید با مشتری به تبادل می‌گذارد و نیازهای مشتری را از جوانب مختلف موردبررسی قرار می‌دهد و در مرحله بعدی سعی در برطرف نمودن مشکلات محصول خود دارد. در پایان ثقه‌الاسلامی بیان نمود: رشد در کسب‌وکارهای نوپا به معنی انتخاب یک متریک اولیه برای رشد یک محصول است. یک هکر رشد با بررسی کامل کسب‌وکار، ابتدا متریک‌های رشد محصول را با توجه به داشته‌ها و شبکه‌های بازاریابی انتخاب می‌کند، سپس با تمرکز روی هدف و استفاده از شبکه‌ها و روش‌های بازاریابی تلاش می‌کند به هدفی که از پیش تعیین کرده برسد و بعد سراغ متریک رشد بعدی می‌رود. هر تصمیمی که هکر رشد می‌گیرد بر اساس اطلاعاتی است که در مورد رشد دارد. هکر رشد هر استراتژی، هر تاکتیک و هر ابتکاری را به کار می‌گیرد به این امید که به رشد دست پیدا کند. هک رشد مانند خورشیدی است که هکر رشد به دور آن می‌چرخد البته بازاریاب‌های سنتی هم به رشد اهمیت می‌دهند اما نه به‌اندازه یک هکر رشد.

به یاد داشته باشید قدرت هکر رشد به خاطر تمرکز وسواس گونه‌اش تنها بر روی یک هدف است، آن‌ها با نادیده گرفتن تقریباً همه‌چیز می‌توانند فقط یک کار انجام دهند که در مرحله اولیه مهم‌ترین موضوع است.