در نشست تخصصی انجام شد
بررسی مشکلات استارتآپها در حوزه حملونقل جادهای
نشست تخصصی نقش استارتآپها در حوزه حملونقل جادهای، چهارشنبه، ۲۵ بهمنماه ۱۳۹۶ با حضور حمید آذرمند، پژوهشگر بخش اقتصادی و مدیران استارتآپهای ترابرنت و اوبار برگزار شد.
سخنرانان در این نشست به بررسی فرآیند هوشمندسازی حملونقل جادهای ایران پرداختند و در مورد نقش استارتآپهایی که در قالب Marketplace در این بازار حضور پیدا کرده اند، سخن گفتند.
حمید آذرمند پژوهشگر اقتصادی در ابتدای نشست، با بررسی نقاط قوت و ضعف حمل ونقل جادهای ایران، از نقش این استارتآپها بهعنوان یک راه حل برای بحران ناکارآمدی این حوزه نام برد و گفت: حملونقل جادهای ایران از لحاظ کیفیت، فاصله زیادی با استانداردهای روز دنیا دارد و استارتآپهایی مثل ترابرنت و اوبار در شرایط فعلی تنها راه حلهای موجود برای افزایش بهرهوری و تحول در نظام نظام حملونقل بار هستند.
او با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل ونقل با مشارکت بخش خصوصی و بخش خارجی محقق میشود، گفت: به دلیل فراهم نبودن زیرساختها، حوزه حملونقل جادهای با چالشهای بسیاری مواجه است. ریشه این چالشها مربوط به سه مولفه اصلی است: نبود زیرساختها، ناوگان فرسوده و کارایی پایین. در شرایط موجود تنها راهکار بهبود وضعیت حملونقل، تکنیکهایی است که بتواند کارایی را افزایش دهد.
حامد تاجالدین، مدیرعامل سامانه اوبار در ادامه این نشست با بیان اینکه در ایران سالانه ۱/۵ میلیارد دلار هزینه تردد «یک سر خالی» ناوگان حملونقل بار جادهای میشود، اظهار کرد: با طراحی اپلیکیشن سعی کردهایم واسطهگری را در بخش حملونقل جادهای کالا کاهش دهیم و با ارایه خدمات الکترونیکی، دسترسی آسانی برای صاحبان بار به ناوگان جاده ای فراهم کنیم. در دنیا آمار ترددهای یک سر خالی حدود ۱۰ درصد کل ترددها در ناوگان جادهای بین شهری است اما در ایران ۴۵ درصد ترددها یک سر خالی است.
او افزود: در این مسیر با موانع بسیاری روبه رو هستیم اما معتقدیم میتوانیم نقشهای اقتصادی را در این بخش بازآفرینی کنیم و فرآیندها را بهبود ببخشیم.
کیوان جعفری فشارکی، مدیرعامل شرکت ترابرنت نیز در این نشست گفت: تناقض های جدی در صنعت حمل ونقل وجود دارد. زیرا با اینکه گفته میشود در حوزه حملونقل جادهای مازاد راننده داریم اما بارها معمولا روی زمین میمانند. این در حالی است که شرکتهای بزرگ و توانمند حملونقلی بسیاری داریم که سهم بازارشان بیشتر از ۱/۵ درصد نیست و قادر نیستند در سراسر کشور کالا جابه جا کنند. در واقع همه شرکتهای سنتی در استفاده از پتانسیل بازار، ناکارآمد هستند.
جعفری افزود: در حال حاضر وقتی محمولهای در چین بارگیری میشود، سرنوشت مشخصی دارد و در هر لحظه قابل ردیابی و پیگیری است اما محموله از بندرعباس تا تهران عملا ناپدید است. فرآیندی که ترابرنت و اوبار برای آن راه حلی ابداع کرده اند و صاحبان بار میتوانند در همه مسیرها، محموله خود را به صورت آنلاین رصد کنند.
او ادامه داد: اولویت اپلیکیشنهای پشتییبانی (لجستیک) مانند اوبار و ترابرنت، این است که طی فرآیندی سیستماتیک، پروسه قیمتگذاری نرخ حمل بار بین شهری را ارزیابی کنند زیرا در حال حاضر نرخ گذاریها با روش منطقی انجام نمیشود و صاحبان کالا ممکن است در طول روز با نرخهای متفاوتی برای حمل محموله خود مواجه شوند.
تاجالدین هم در ادامه اشاره کرد: ناوگان ریلی، دریایی و هوایی ایران، در حمل کالا سهم زیادی ندارند و سهم عمده نزدیک به ۷۸ درصدی مختص حمل ونقل جاده ای است. به همین دلیل شکلگیری اپلیکیشنهای لجستیک میتواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد. در مقطع کنونی یک کامیون در کشور ما، سالانه حدود ۵۵ هزار کیلومتر مسیر طی میکند؛ در حالی که این رقم برای کامیونهای کشوری مثل آمریکا سالانه ۱۸۰هزار کیلومتر است و این موضوع بیانگر عدم بهرهوری در ناوگان جادهای ماست.
مدیرعامل اوبار در انتهای سخنان خود با اشاره به مشکلات فراوانی که در ابتدای راهاندازی سرویس خود با رانندگان و صاحبان شرکتهای سنتی داشتهاند، گفت: آن قدر در زمینه تغییر و استفاده از سیستمهای جدید مقاومت وجود دارد که وقتی برخی از همکاران ما به قصد مذاکره یا بازاریابی به پایانههای سنتی بار مراجعه میکنند، با برخوردهای توهین آمیز و زننده مواجه میشوند و حتی در برخی موارد افرادی با آنان درگیر شدند و همکاران ما را کتک زدهاند.