دولت بزرگترین خریدار محصولات دانش‌بنیان در حوزه ICT است
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی

دولت بزرگترین خریدار محصولات دانش‌بنیان در حوزه ICT است

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود هزار و سیصد و پنجاه شرکت دانش‌بنیان در حوزه  ICT قرار دارند، اظهار کرد: با توجه به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوز ICT، شاهد آن هستیم  که ۴۰ درصد از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان متعلق به حوزه ICT است.

مهدی فقیهی بابیان این‌که در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات متعددی در فضای پر گفتگوی ICT بوده‌ایم بیان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیشترین سهم نفوذ در زندگی، محیط کسب‌وکار و اجتماع انسان‌ها توانسته در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی،  نفوذ و با رشد و توسعه در زیرساخت اطلاعاتی کشور، سهم قابل‌توجهی از فعالیت شرکت‌های بنیان را در حوزه ICT جمع‌آوری کند.

فقیهی ادامه داد: با فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی، توانسته‌ایم از سه‌هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان به حدود هزار و ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه  ICT دست‌یابیم که رشد قابل‌توجهی است.

دبیر ستاد توسعه اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی با اشاره به درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان  در حوزه ICT در ۶ ماه نخست سال اظهار کرد: درآمد فعالان دانش‌بنیان در حوزه  ICTدر این مدت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که معادل کل فعالیت‌های صورت گرفته در سال ۹۵ است.

فقیهی با بیان این‌که تمام توان موجود فضای ICT در بخش دانش‌بنیان گنجانده نمی‌شود، گفت: شرکت‌هایی وجود دارند که تنها در زمره شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرند و از لحاظ آماری جزو دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر، روزانه با استارت‌آپ‌های قَدَر و برنامه‌های کاربردی جدیدی در کشور روبرو می‌شویم که اگر بخواهیم آن‌ها را هم در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان به‌حساب آوریم، با حجم بیشتری از فعالان دانش‌بنیانی در حوزه  ICT روبرو خواهیم شد.

او بابیان این‌که اقتصاد جدیدی در بازار رقابتی در حوزه  ICT حاکم  شده است، گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات بانفوذ در محیط کسب‌وکار باعث به وجود آمدن کسب‌وکارهای تازه در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین ایجاد اقتصاد جدیدی در بازار شده است.

فقیهی با اشاره به موضوع اقتصاد دیجیتال در دنیای امروز کشورها گفت: کشورهای پیشرفته در پیگیری موضوع اقتصاد دیجیتال برنامه‌ریزی می‌کنند و در این مسیر دولت‌ها نیز سیاست‌هایی را برای فعالیت کسب‌وکارها مشخص می‌کنند. از این‌ رو با توجه به سیاست‌های تعیین‌شده، ورود سرریز اقتصاد دیجیتال به زندگی مردم حتمی است؛ به‌طوری‌ که در نتیجه این اقدامات شاهد خدمات و کاربردهایی بسیار نوین در کشور هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی بابیان این‌که ICT مبحث نوآورانه به شمار می‌رود، اظهار کرد: تحولی از سال ۲۰۱۰ در دنیا با ورود شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاده است؛ به‌طوری‌ که شرکت‌ها دیگر به دنبال مزیت رقابتی نیستند بلکه دریافتند  ICT خود یک مزیت رقابتی است و می‌تواند بستر نوآوری، تحرک و ارایه سرویس‌های نوآورانه باشد.

او افزود: سال‌های پیش  از ۲۰۱۰ تفکر حاکم بر دنیا به این شکل بود که  فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان پشتیبانی‌کننده در فضای کسب‌وکارها استفاده می‌شد؛ درصورتی ‌که می‌توانیم از ICT به‌عنوان دستیابی به مزیت رقابتی به‌منظور سرویس بهتر، فروش و توسعه در بخش فناوری اطلاعات بهره‌مند شویم.

فقیهی با تاکید بر اهمیت ایجاد اکوسیستم استارت‌آپی در کشور گفت: برای توسعه و پیشرفت فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه ICT نیازمند زیست‌بومی هستیم تا فضای تسهیل‌گری برای رشد آن‌ها فراهم شود و این محیط نیازمند موجدهایی چون دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناورانه، مراکز رشد، سرمایه‌گذارها، شتاب‌دهنده‌ها و از همه مهم‌تر نقش‌آفرینی دولت و نهادهای حاکمیتی‌ است که بازیگران اصلی زیست‌بوم کارآفرینی هستند.

او با اشاره به این‌که در کشور فضا برای زیست‌بوم فناورانه به‌خوبی شکل‌گرفته است، گفت: در این زیست‌بوم، دولت مصوبه‌ای‌ را تشکیل داد تا موضوعات و مشکلات فی‌مابین، توسط کارگروهی شامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات دنبال شود.

فقیهی اظهار کرد: برای توسعه صنعتICT، موضوع پیوست فناوری از طرف دولت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شد تا این معاونت با اجرای نقش حمایتی خود بتواند در حوزه بازارسازی نقش‌آفرینی کند.

او در ادامه گفت: با نگاه اجمالی به خرید محصولات دانش‌بنیان در حوزه ICT درمی‌یابیم که دولت بیشترین و بزرگ‌ترین خریدار محصولات در این بخش است. دولت می‌تواند با اطمینان از محصولات داخلی و استفاده از آن‌ها به‌جای نمونه‌های خارجی، به انتقال تکنولوژی در پروژه‌هایی که هنوز نوآوری در کشور صورت نگرفته است، دست یابد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با اشاره به دیگر نقش حمایتی این ستاد در معاونت بیان کرد: در حوزه دانش‌بنیانی و استارت‌آپی مسئله اساسی که با آن مواجه هستیم، رویارویی با شرکت‌های نوپا و بسیار کوچک در حوزه ICT است. به همین منظور توسعه فناوری در حوزه ICT کمی دشوارتر صورت می‌گیرد.

فقیهی افزود: در این راستا ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، تمرکز خود را بر روی چند یونیکورن «شرکت‌هایی که ارزششان بیش از یک میلیارد دلار است» قرار می‌دهد، چراکه دنباله‌رو رشد این شرکت‌های قدر و حمایت از آن‌ها،  شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به حرکت می‌افتند و حتی می‌توانیم شاهد رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری در این عرصه باشیم.