کارگاه آموزشی بازاریابی محتوایی برگزار شد

کارگاه آموزشی بازاریابی محتوایی برگزار شد

کارگاه آموزشی «بازاریابی محتوایی» روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ توسط مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوای استان با همکاری پارک علم‌ و فناوری مازندران در محل دانشگاه علم‎ و فناوری استان برگزار شد.
در این کارگاه «احمد عباسپور» مدرس بازاریابی و مدیر کسب‌وکار درباره «بازاریابی محتوایی» به‌عنوان فرایندی از جنس بازاریابی یا کسب‌وکار که با استفاده از تولید محتوای باارزش برای مشتری سعی در جذب علاقه‌مندی، افزایش شناخت و ترغیب برای خرید آنان دارد، صحبت کرد.
عباسپور در ابتدا با بیان این موضوع که در دوره کنونی مشتری با محصولات متنوعی در بازار خرید روبرو است که تولیدکنندگان هرکدام از آنان به شیوه‌ای متفاوت سعی در معرفی، تبلیغ‌ و جذب مخاطب با هدف افزایش فروش دارند،گفت: مسلماً هر محصولی که بتواند نیاز مشتری را برطرف کند و همراه با ایجاد علاقه‌مندی در او، سبب افزایش انگیزه برای خرید و به‌تناسب آن تکرار دوباره عمل خرید و معرفی به سایر افراد شود، بازار را در دست می‌گیرد.
بازاریابی علم شناسایی نیازهای بشر، اجتماعات بشری و روش برآورده کردن این نیازهاست؛ به بیان ساده‌تر بازاریابی برای به دست آوردن مشتری، نگاه‌داشتن و خشنود ساختن‌ او، به کار می‌آید. فعالیت‌های بازاریابی (مثل تبلیغات) در سراسر دنیا بسیار پرهزینه هستند. 

عوامل تاثیرگذار در بازاریابی
فعالیت‌های بازاریابی یک شرکت نوپا از محیط اجتماعی، اقتصادی‌ و جمعیت شناختی، سیاسی و قانونی، محیط فن‌آوری‌ و فیزیکی تاثیر می‌پذیرند. در چشم‌اندازی خردتر، در بازاریابی یک محصول، میزان تقاضای آن در جامعه، استقبال اقشار مختلف از خرید محصول، جایگاه آن در محیط موردنظر، مزیت رقابتی نسبت به سایر محصولات اهمیت دارد. 
نیل بوردن در دهه ۴۰ میلادی از کلمه «آمیخته بازاریابی» برای توصیف ابزاری استفاده کرد؛ که به کمک آن‌ها می‌توان محصول یا خدمتی را به بازار وارد کرد. در سال ۱۹۶۰، مک‌کارتی آمیخته بازاریابی را در ۴ عامل قیمت، محصول، پیشبرد فروش و کانال توزیع طبقه‌بندی کرد. امروزه عوامل متعددی به ۴ عامل مک‌کارتی اضافه‌شده‌اند، که به کمک بازاریابان می‌آیند. 
یکی از شاخه‌های مدرن بازاریابی، که حاصل پیشرفت‌های فن‌آوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی است؛ بازاریابی محتوایی نام دارد. بازاریابی محتوایی به معنای «تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطب» است و این مفهوم با مفهوم «بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی» تفاوت‌های مهمی دارد. 

عوامل بااهمیت در بازاریابی محتوایی

در بازاریابی محتوایی باید به قانع‌کننده بودن پیام موردنظر که درباره محصول به مشتری می‌دهیم و همین‌طور افزایش آگاهی بخشی، درگیری مخاطب با پیام و ایجاد رفتار سودآور در مشتری توجه کرد.
در کنار آن، احساس مخاطب هنگام خواندن پیام، میزان تاثیرگذاری آن، عملکرد مشتری پس از شنیدن پیام و درخواست او برای دانستن بیشتر درباره پیام دارای اهمیت است.
پیام در بازاریابی محتوایی از طریق رسانه‌های مختلف قابل‌انتقال است، البته باید به نوع رسانه، روش استفاده و شیوه بهره‌برداری بیشتر از فضای آن توجه کرد.

دلیل شرکت‌ها برای استفاده از بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی درباره مالکیت رسانه است و به دلیل کاهش توانایی رسانه‌های سنتی در جذب مخاطب، افزایش فضای رقابتی در جامعه، تکنولوژی و استفاده ارزان‌تر، تغییر نگرش خریداران نسبت به رسانه‌های سنتی بیشتر شرکت‌ها به سمت بازاریابی محتوایی می‌روند.
در حال حاضر درآمد بیشتر شرکت‌های بازاریابی محتوایی در کشورهای پیشرفته از درآمد شرکت‌های نفتی هم بیشتر است، اما این موضوع در ایران هنوز در حال رشد است و جا نیفتاده، مسلماً افرادی که بتوانند در ایران زودتر از دیگران وارد فضای بازاریابی محتوایی شوند، در این حوزه موفقیت بیشتری به دست می‌آورند و به‌نوعی برند می‌شوند.