fa-IR
دیده‌بان جهانی کارآفرینی در ایران اجرایی می‌شود

دیده‌بان جهانی کارآفرینی در ایران اجرایی می‌شود

مدیرکل کار و دانش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در وزارت آموزش‌وپرورش با تشکیل شورای سیاست‌گذاری کارآفرینی، تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برای توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی با عنوان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در کشور منعقد شد.
سید مصطفی آذرکیش در اولین همایش کارآفرینی علم تا عقل شرق مازندران در حضور مسئولان دانش‌آموزان شهرستان بهشهر که در سالن توحید این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: توسعه آموزش‌های مهارتی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های ملی مطرح است و آموزش‌وپرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد تربیت‌کننده کارآفرین و دستگاه اجرایی آموزش‌دهنده مهارتی رسمی کشور به شمار می‌رود.
وی گفت: امروزه یکی از سیاست‌های برنامه‌های اولویت‌دار بر اساس اسناد تکمیلی و فرادستی، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی است و خوشبختانه استان مازندران در حوزه کارآفرینی به‌خصوص در راستای اجرای سند تحول بنیادین مازندران پیشرو است. ۴۳٫۵ درصد از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه مازندران در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند که این آمار از رتبه‌های برتر کشور است. در وزارت آموزش‌وپرورش با تشکیل شورای سیاست‌گذاری کارآفرینی و تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، برای توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی با عنوان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در کشور منعقد شد.
وی افزود: به طبع آن، آموزش کارآفرینی را که بر اساس سه شاخص اصلی دیده‌بان جهانی شامل نگرش کارآفرین، رفتار کارآفرینان و نتایج عملکرد کارآفرینان تعیین و تبیین شده و باید برای اینکه فرهنگ کارآفرینی به‌عنوان باور بنیادی نهادینه شود، این سه نگرش را در جامعه ایجاد کنیم.
آذرکیش خاطرنشان کرد: چهار محور اصلی که آموزش یونسکو بر آن تأکید دارد آموزش برای دانستن، آموزش برای به کار بستن، آموزش برای زیستن و آموزش برای با دیگران زیستن است که بخش اصلی آن آموزش برای به کار بستن اعلام شده است. امروزه ملاک استعداد برتر هوش چندگانه است و این بحث که اگر دانش‌آموزی در رشته خاصی قرار گیرد، دارای هوش ضعیف‌تری است، امروزه در جهان منسوخ شده است.
وی افزود: بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد مهارت جهانی دارای رتبه می‌شوند و آن‌ها از همان تسهیلاتی بهره‌مند می‌شوند که نخبگان رشته‌های مختلف از آن برخوردار هستند و این نشانگر اهمیت و جایگاه آموزش‌های مهارتی است. ساعت آموزشی اقتصادی و حرفه‌ای ناظر بر کارآفرینی با دو ویژگی اصل مهارت‌های کارآفرینی و ویژگی‌های کارآفرینان باید در آموزش‌وپرورش لحاظ شود. بیش از ۶۵ درصد افرادی که برای کسب مهارت به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند، دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس هستند که این نشانگر آن است که صرفاً تحصیلات دانشگاهی عامل دستیابی به شغل نیست.
آذر کیش با بیان اینکه امسال 1 میلیون و 780 هزار دانش‌آموز متوسطه اول در طرح کاشف شرکت کردند، گفت: قطعاً هیچ‌کدام از مهارت‌هایی که در هنرستان‌ها آموزش داده می‌شود، دورریختنی نیست و در زندگی به کار می‌آید؛ زیرا شرایط ادامه تحصیل برای اکثریت جامعه فراهم است، اما امکان اشتغال وجود ندارد. در همه کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش‌های مهارتی، اولویت‌های اصلی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها ورود به دانشگاه نیست، بلکه اولویت اول اشتغال و سپس کسب تحصیلات عالیه است.
وی اظهار کرد: ویژگی‌های کارآفرینان ریسک‌پذیری، استقلال‌طلبی، اعتمادبه‌نفس، خلاقیت و نوآوری است که البته برخورداری از این ویژگی‌ها به‌تنهایی عامل موفقیت نمی‌شود، بلکه دانش‌آموزان باید در کنار کسب مهارت خلاقیت خود را بروز و ظهور دهند. باید جامعه را به سمتی بریم که دانش‌آموزان صرفاً به دنبال مدرک‌گرایی و پست‌های پشت‌میزنشینی نباشند، بلکه به دنبال کسب مهارت و کارآفرینی باشند و این تغییر نگرش نیازمند همت مدیران استانی و شهرستانی است تا توسعه پایدار در کشور به وجود آید.
وی اظهار کرد: طبق گزارش یونسکو ۴۸ درصد از کارفرمایان در آسیا و اقیانوسیه به دنبال نیروی کار ماهر هستند که در کشورشان وجود ندارد و یکی از استاندارهایی که مطرح می‌شود این است که به ازای هر یک کارشناس، چهار تکنسین و ۱۲ نیروی کار ماهر نیاز است که در حال حاضر در ایران ۱۲ کارشناس در هر دستگاهی وجود دارد، اما برای پیدا کردن یک نیروی کار ماهر اغلب با مشکل مواجه می‌شویم. امروزه نیاز اصلی کشور تربیت دانش‌آموزان کارآفرین است و در این راستا باید حتی یک مهارت به همه دانش‌آموزان متوسطه نظری نیز آموزش داده شود.
مدیرکل کار و دانش وزارت آموزش‌وپرورش در پایان تصریح کرد: سال گذشته بر اساس اولویت‌ها ۱۰۰ درصد اعتباری که برای هنرستان‌ها ابلاغ‌شده بود، تخصیص پیدا کرد و امسال تاکنون با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد اعتبار به استان‌ها تخصیص پیدا کرد.