بازاریابی ایده‌های استارت‌آپی با رویدادی نوآورانه در حوزه انرژی

بازاریابی ایده‌های استارت‌آپی با رویدادی نوآورانه در حوزه انرژی

رویداد «نوآوری در حوزه انرژی» با مشارکت و همکاری ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز ۱۷ تا ۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ برگزار می‌شود. این رویدادی مساله‌محور است که بر اساس مسائل و درک عمیق موجود در فرصت‌های انرژی ایران و منطقه طراحی شده است.

در این رویداد نوآوری بر اساس مدل پرش به شناسایی، ارایه راه حل، نمونه‌سازی و بازاریابی ایده استارت‌آپی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک پرداخته می‌شود. مدل پرش بر اساس بررسی مدل‌های موجود در ایران و با توجه به ساختار و سطح بلوغ اکوسیستم ایران طراحی و اجرا می‌شود و تا کنون ۷ رویداد پرش به صورت مساله‌محور در حوزه‌های تخصصی برگزار شده است.

در این مدل با تکیه بر اصل مشتری‌محوری و همدلی با مشتری ابزار‌های لازم برای شناخت و درک عمیق از مشتری در قالب کارگاه‌های عملی به شرکت‌کنندگان آموزش داده و سپس از آنها خواسته می‌شود تا بر اساس چالش‌های واقعی مشاهده‌شده و با استفاده از ابزار‌های طراحی‌شده در شتاب‌دهنده پرش به ارایه راه‌حل‌های نوآورانه در حوزه مورد نظر بپردازند.

البته تفاوت اساسی رویداد پرش با رویداد‌های استارت‌آپی مشابه، کاربردی بودن خروجی‌ها و عملیاتی بودن کامل محصولاتی است که روند صحیح اعتبار سنجی و ایجاد را طی کرده‌اند. در این رویداد فرآیند طراحی، ساخت و آزمون راه حل‌های نوآورانه برای چالش‌های صنعتی و تبدیل این راه‌حل‌ها به یک مدل کسب‌و‌کار اعتبارسنجی‌شده به رقابت گذاشته می‌شود. تیم‌هایی مورد پذیرش قرار خواهند گرفت که هم در قالب تعریف شرکت‌های غزال و هم در جهت رفع چالش‌های صنعتی و در راستای برنامه هدف‌گیری‌شده گروه شتاب‌دهنده‌های صنعتی قرار گیرند.

مراحل اجرایی رویداد نوآوری
رویداد نوآوری به مدت سه روز برگزار می‌شود که در این زمان به تجاری سازی راه‌حل‌های نوآورانه شرکت‌کنندگان و آمادگی آنان برای رویارویی با سرمایه‌گذاران واقعی کمک می‌کند. در این رویداد شرکت‌کنندگان با صاحبان اصلی چالش‌های صنعتی مصاحبه‌های عمیق برای شناسایی و تعریف دقیق مساله برگزار می‌کنند. پس از طراحی نقشه نیاز مشتری بازخورد اولیه مخاطبان خود را نسبت به صحت این نقشه دریافت می‌کنند. با تایید‌شدن نقشه، راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌ها ارایه می‌شود و با هدایت منتور‌ها (مربی‌ها) راه حل ها به سمت یک طرح اولیه مفهومی جهت‌دهی می‌شوند.

در نهایت راهکارهای برتر و عملیاتی که دارای اولویت بالاتری هستند انتخاب و فرآیند تشکیل تیم‌ها اجرا می‌شود. در ادامه تیم‌ها ضمن تمرین کار گروهی، بر روی نهایی‌سازی و ساخت نمونه اولیه واقعی از راه‌حل پیشنهادی خود تمرکز می‌کنند. در گام بعدی این رویداد، کارگاه بازاریابی و مذاکره سرمایه‌گذاری برگزار خواهد شد. در این کارگاه تیم‌ها یاد می‌گیرند که چطور با کمترین هزینه محصولات اولیه خود را بازاریابی کرده و به سرمایه‌گذار عرضه کنند. در هر بخش از این رویداد پس از کارگاه آموزشی، در یک فضای کار اشتراکی تیم‌ها، با کمک منتور‌ها (مربی‌ها) حاضر، به فعالیت تیمی می‌پردازند. در انتها و در مراسم اختتامیه، تیم‌ها با ارایه نتیحه فعالیت‌های خود و میزان تطابق آن با خواست صاحب چالش اصلی، مورد بررسی قرار خواهند گرفت و به تیم‌های برتر، سرمایه دوره پیش‌شتاب‌دهی و فرصت حضور در دوره ۶ هفته‌ای پیش‌شتابدهی اعطا خواهد شد.

مدل برگزاری رویداد بر مبنای تیم‌سازی، شناسایی تجربه مشتری‌، شناسایی نیاز و ایجاد نظام نوآوری برای ارایه راه حل مساله و ارایه تکنیک‌های SMP و ENV برای طراحی نمونه اولیه و بازار‌یابی کارآفرینانه پارتیزانی در قالب کارگاه و آموزش‌های عملی و آموزش‌های میدانی است.

رویداد نوآوری در حوزه انرژی با مشارکت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و در حاشیه نخستین همایش بین المللی دانشگاه سبز ۱۷ تا ۱۹ بهمن‌ماه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.