کارگاه «محتوا پادشاه است» برگزار شد

کارگاه «محتوا پادشاه است» برگزار شد

کارگاه «محتوا پادشاه است» روز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل کارگاه‌های توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا استان اردبیل برگزار شد. در این کارگاه ۲ ساعته، علی خاقانی اصل، مدرس دانشگاه و فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ، توضیحاتی در خصوص مفهوم تولید محتوا، انواع محتوای دیجیتالی، روش‌های تولید محتوا و محتوای سبز داد و با تفسیر پلتفرم‌های تولید محتوا، روش‌هایی در مورد بازاریابی محتوا ارایه کرد.

خاقانی در ابتدای صحبت‌های خود، به ارایه تعریفی از تولید محتوا پرداخت و گفت: تولید محتوا فرایندی است که به تولید متن، تصویر، ویدیو، صوت و سایر خدمات مرتبط با اطلاعات به‌منظور انتقال مفاهیم به مخاطب می‌انجامد. وی اشاره کرد که محتوا نباید کپی باشد و باید حاوی مطالب علمی، فنی صحیح و معتبر باشد و از این‌ها به‌عنوان اصول اساسی تولید محتوا یاد کرد.

او در ادامه به ارایه آماری از تولید محتوا در زمینه‌های مختلف پرداخت و گفت ارایه محتوا در بازاریابی بیشترین درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

خاقانی، روش‌های تولید محتوا را به صورت «تامین محتوا از طریق کاربران user- generated content ، شرکت‌های تولیدکننده محتوا، استفاده از نیروهای داخل سازمان» عنوان کرد.

همچنین این موارد را « متن( پیام، مقاله)، لینک، عکس (تصویر، اینفوگرافیک)، صوت (صدا، پادکست)، ویدئو (تیزر، موشن گرافیک)» انواع محتوای دیجیتالی خواند. خاقانی گفت در بین این موارد، ویدئو فراگیرتر است و همچنین اشاره کرد که یکی از موارد دیگر می‌تواند برانگیخته ساختن تنفر باشد که امروزه در حال ایجاد است.

خاقانی در توضیح مناسب بودن محتوا گفت مخاطبان به‌طور متوسط فقط ۲۰درصد از تبلیغاتی که در وب‌سایت‌ها انجام می‌شود را می‌خوانند. ۴۰درصد آن‌ها محتوای بصری را به متن ترجیح می‌دهند، اما ۸۰ درصد چیزی را که می‌بینند در خاطرشان می‌ماند.

خاقانی گفت پلتفرم‌‌های انتشار محتوا  شامل «وب‌سایت، بلاگ، ایمیل، سایت‌های اشتراک‌گذاری صوت، سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو، شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، اپلیکیشن‌های موبایل، پوستر، بروشور، تراکت و...» است.

همچنین خاقانی گفت: به فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و به دست آوردن مشتریان جدید می‌شود، بازاریابی محتوا می‌گویند. وی بر لزوم تحقیق درباره تولید محتوا، گرفتن بازخورد از مخاطب، انتخاب هدف، تحلیل و تجزیه تاکید کرد و از همه خواست تا اگر می‌خواهند کسب‌وکار موفقی داشته باشند، حتماً محتوایی غنی و پربار ارایه کنند.

در پایان به مدت ۱۵ دقیقه به پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان پرداخته شد و جلسه با پذیرایی به پایان رسید.