6 راهکار برای توسعه تفکر نوآورانه در سازمان

 

اسکار وایلد نمایش‌نامه نویس و شاعر ایرلندی:" ایده‌ای که خطرناک نیست را نمی‌توان اصلا ایده نامید."

شکی نیست که به منظور حفظ بهره‌وری، هر سازمان می‌بایست از یک نظم و روتین خاص پیروی کند، اما این بدان معنا نیست که مسیر خلاقیت و نو آوری بسته شود. پیتر دراکر می‌گوید: "بیزنس فقط دو عامل بنیادین دارد، بازاریابی و نوآوری". باید به یاد داشت که در نهایت نوآوری چیزی جز خلاقیت نیست، لذا تقویت این بخش برای هر سازمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

هر سازمانی نیازمند نوعی انعطاف و چالاکی به منظور حفظ بقای خود است و نوآوری این امر را تسهیل می‌بخشد. سوال کلیدی اینجاست که با توجه به اهمیت نوآوری در حفظ بقای هر سازمان، چگونه می‌توان نوآوری را در یک سازمان ارتقا داد؟

شش روش مهم برای ارتقا خلاقیت و نوآوری در هر سازمان پیشنهاد می‌شود:

1 ایجاد محیط کاری خلاقانه و باز

بدین منظور برخی از شرکتها برای کارکنان خود میان وعده‌های غذایی در نظر می‌گیرند، به آنان زمان مناسب برای سرگرمی و بازی می‌دهند و برای آنان در طول ساعات کار مرخصی‌های کوچک برای انجام فعالیت‌های دلخواه در نظر می‌گیرند. شاید در یک سازمان آنقدر اختیار عمل وجود نداشته باشد، اما دست کم می‌توان تعاملات بیشتر، دیدگاه‌های مثبت و محیط کم استرس کاری را ایجاد کرد. همه این شرایط، انعطاف ذهنی بیشتر و افکار آزادتری ایجاد کرده که به نوآوری سود بخش منتهی می‌شود.

2 به تیم خود انگیزه دهید

با دادن پاداش و امتیازات مخصوص و پرداخت‌های اضافی همواره می توان به تیم انگیزه داد، بسیاری از کارکنان با دیدن نتیجه تلاشهایشان بشدت برای ادامه تلاش و نوآوری تقویت شده و انگیزه پیدا می‌کنند.

3 تنوع را تشویق کنید

نوآوری در سازمان نیازمند طیفی از شیوه‌های کاری، پروسه‌های فکری متفاوت و دیدگاه‌های مختلف است تا مانع از شکل‌گیری افکار یکپارچه شود. در یک تیم‌کاری یک شکل و یک‌فکر و یکپارچه، یافتن راه‌حل‌های جدید ممکن نیست. نوآوری در زمینه‌هایی رشد می‌کند که از لحاظ تنوع بشدت بارور باشد و در صدد یافتن راههایی جهت تشویق تعامل و تبادل افکار و ایده‌ها باشد. راه‌های مسدود انبارهای اطلاعات را در میان اعضای تیم باید شکافت تا بتوانند ایده‌ها را به راحتی تبادل کنند.

4 ابزارهای خلاقیت را فراهم کنید

خلاقیت و نوآوری نیازمند ابزارهایی است؛ بطور مثال یک نجار را در نظر بگیرید که برای انجام وظایف خود نیازمند چکش، اره، دریل، متر و... می‌باشد. برای افراد خلاق در میحط کار نیز باید رایانه، نرم‌افزار، آموزش و پرورش بعنوان ابزارهای مورد نیاز تدارک دیده شوند.

5 تیم نوآور ایجاد کنید

تیمی را در داخل سازمان شکل دهید که اعضا آن دارای شیوه‌های کاری، تجربیات و مهارت‌های متفاوت باشند که هدف اولیه آنها همکاری نوآورانه باشد. طوفانهای ذهنی این تیم می‌تواند نوآوری درون سازمانی را متحول کند.

6 تنبیه نکنید

از ملزومات نوآوری واقعی، ریسک شکست است. شکست بخشی از نگرش خلاقانه است زیرا خلاقیت همواره بیشتر با شکست عجین است تا با موفقیت. اگر تیم‌کاری مطمئن باشد در صورت اقدام خلاقانه و شکست در آن جریمه و تنبیه خواهد شد هرگز به فعالیتهای نوآورانه روی نخواهد آورد. خلاقیت باید با حاشیه امن برای فرد خلاق و نوآور همراه باشد.

اگر سازمانی، نوآوری را در رأس کارهای خود قرار ندهد روزی فرا می‌رسد که رقبای نوآور، سازمان را از گود خارج می‌کنند. یا باید بزرگ شد و یا از رده خارج گردید، اجازه بدهید تیم‌کاری، دیوانه‌وار نوآور باشند و یا سازمان باید به خاطر داشته باشد که همواره امکان ظهور ایده‌های جدید و شیوه‌های تولید جدی و بازار یابی جدی توسط دیگر سازمان‌ها وجود دارد.