مصاحبه با استارت‌آپ همپا، اپلیکیشنی برای برنامه‌ریزی سفر

مصاحبه با استارت‌آپ همپا، اپلیکیشنی برای برنامه‌ریزی سفر

همپا اپلیکیشنی است که از طریق آن می‌توانید مسیر سفرتان را جستجو کنید و به راننده‌های هم‌مسیرتان درخواست دهید تا راحت‌تر و ارزان‌تر به مقصدتان برسید. در ادامه با مصطفی قلی‌زاده، مدیر عامل این استارت‌آپ گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

لطفا «همپا» را برای ما معرفی کنید.

 همپا سامانه سفر با هم مسیرهای بین شهری است و به افراد کمک می‌‌کند سفرهای بین‌‌شهری خود را راحت و البته ارزان‌تر انجام دهند.

برای مثال اگر شخصی با ۳ صندلی خالی و با خودروی شخصی به اصفهان می‌‌رود، پس از ثبت سفرش در سامانه همپا، به دیگر افراد این امکان را می‌دهد، تا پس از درخواست هم‌سفری با وی تا اصفهان سفر کنند.

در این صورت از یک سو هزینه بنزین و استهلاک خودرو کاهش داده می‌شود و از سوی دیگر ، هم سفران نیز با هزینه‌‌ای کمتر از هزینه اتوبوس یا سایر وسایل حمل‌ونقل سفر می کنند.

چگونه این استارت‌آپ راه‌اندازی شد؟

«همپا» را از شهریور ۱۳۹۵ راه‌اندازی کردیم. کار با شتاب‌‌دهنده دانشگاه شریف از شهریور سال ۹۵ آغاز شد و پس از ۶ ماه موفق به جذب سرمایه شدیم. از زمان شکل‌گیری ایده این استارت‌آپ حدود ۲ سال می‌گذرد. گروه همپا، اپلیکیشن اندروید خود را اسفندماه همان سال به بازار عرضه کرد و اکنون در مسیرهای تهران، قم، کاشان و اصفهان فعالیت می‌کند. از اواخر مرداد ۹۶ همپا در مسیرهایی دیگر، نیز فعال شد و توانستیم اپلیکیشن IOS را نیز  راه‌اندازی کنیم. خوشبختانه تا کنون بیش از ۱۰ هزار دانلود داشتیم. رقمی که  به مرور زمان در حال افزایش است.

دغدغه‌های اصلی گروه همپا چیست؟

مؤسس اصلی همپا، سعید نعمت‌اللهی است. وی دغدغه کاهش ترافیک و آلودگی هوا را داشت. در نتیجه این دغدغه را به عنوان موضوعی جدی، در یک مجمع نوآوری ۱۰۰ نفره به اشتراک گذاشت. سپس این گروه شروع به ایده‌‌پردازی کردند.

در نهایت گروه به این نتیجه رسیدند که لازم است از تعداد خودروهای تک‌سرنشین کاسته شود. لذا به منظور کاهش خودروهای تک ‌‌سرنشین به استفاده از سیستم‌‌های هم‌سفری و هم‌مسیر شدن افراد با یکدیگر رسیدند.

سپس در گام بعدی برای به ثمر رساندن این ایده مشترک، نمونه‌‌های داخلی و خارجی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که نمونه‌‌های داخلی کارایی لازم را ندارند و نمی‌‌توانند پاسخگوی نیاز کاربر باشند.

سیستم شما چگونه امنیت مشتری را تامین می‌کند؟

سیستمی که سفر بین‌‌جاده‌‌ای در آن انجام می‌‌شود باید از لحاظ پیگیری کاملا قوی باشد. اگر سفری ساعت ۱۲ انجام شود، باید در اپلیکیشن نیز ساعت پایان هم‌سفری زده شود و اگر در آن مدت معین پایان هم‌سفری زده نشود، تیم پشتیبانی همپا این موضوع را از طرف مسافر والبته از طرف راننده پیگیری خواهد کرد.

افزون بر این‌ها، هر فرد یک پروفایل شخصی دارد. در این پروفایل مواردی متعدد و مهم مانند سابقه سفرهای کاربر، تعداد سفر انجام شده توسط کاربر، نظراتی که سایر کاربران در مورد او داشته‌اند، امتیازات رانندگی و امتیازات اجتماعی کاربر، پلاک و مدل ماشین کاربر  وجود دارد. 

در کنار همه این ها برای افزایش سطح امنیت، کارت هویت افراد احراز هویت می‌شود. کارت هویت می‌تواند شامل گواهینامه یا کارت ملی شخص باشد که در دو مرحله آپلود می‌شود. در مرحله نخست تصویر کارت به تنهایی و در مرحله دوم تصویر کارت در کنار صورت ارسال می‌شود. شخصی که یک‌بار تراکنش بانکی انجام دهد به یک حساب بانکی متصل می‌‌شود که ذخیره شده و آن حساب بانکی با تمامی اطلاعات شخص، موجود و قابل‌ پیگیری است.

چه چالش‌ها و فرصت‌هایی پیش روی همپاست؟

مجوزهای لازم یا اخذ شده‌اند یا در حال دریافت آن هستیم و تا کنون چالشی در مورد مجوز نداشتیم. تنها موضوعات چالش‌برانگیز این‌ها بود که ؛ اولا ،مسافر و راننده با زمان و مکان شروع سفر موافق باشند.دوما این که ، افراد چگونه می‌‌خواهند به یکدیگر اعتماد کنند.

به همین منظور طرح پروفایل افراد پایه‌‌ریزی شد تا بستری مناسب برای اعتمادسازی فراهم باشد و فضای اشتراکی نیز در جامعه شکل بگیرد تا بهتر بتوانیم از منابع‌‌ موجود استفاده کنیم. در مورد همپا خوشبختانه مشکل دیگری نداریم.

چه انتظاری از دولت دارید؟

مساله فرهنگ‌سازی درمورد همپا و سایر فعالیت‌های مشابه با فعالیت همپا  حائز اهمیت بسیاری است. البته فرهنگ‌سازی در این زمینه هزینه زیادی می‌طلبد.

 بنابراین، اگر دولت موفق شود از رسانه‌‌هایی که در زمینه فرهنگِ اشتراک‌‌گذاری فعالیت می‌کنند حمایت کند، کمک بزرگی به ما می‌شود. سابقه به اشتراک‌گذاری در ایران بیش از اروپا است. زمانی که ماشین‌‌های سواری کرایه از روستا به شهر می‌‌آمدند، کارپولینگ در حال اجرا بود. ما در کشور تاکسیِ خطی داریم که در هیچ نقطه‌ای از جهان وجود نداشته. به عبارتی دقیق‌تر، فرهنگ کار اشتراکی در ما وجود دارد اما نیاز است این فرهنگ تقویت شود تا بتوانیم از منابعِ اقتصاد اشتراکی بهره‌‌مندیِ بیشتری داشته باشیم. به نظر می‌رسد دولت امکان کمک به پایه‌‌ریزی این فرهنگ به لحاظ فرهنگی، تبلیغات و رسانه را دارد.

تاکنون چه تبلیغاتی برای «همپا» انجام داده‌اید؟

سعی کردیم تبلیغاتمان بر اساس مکان باشد. به این مفهوم که در حال حاضر در مسیرهای مرکزی تا اصفهان فعال شدیم. بودجه تبلیغاتی ما محدود بود و به همین دلیل بر روی برخی از مسیرهای خاص متمرکز می‌شویم. اگر بودجه ما افزایش پیدا کند، در نتیجه امکان گسترش فعالیتمان به دیگر شهرها فراهم می‌شود.

افزون بر این‌ها، با تبلیغات و یاری رسانه‌‌ها می‌‌توانیم با همدیگر هم‌سفر باشیم. برای مثال زمانی که کمپین تبلیغاتی شهرداری تهران که بیلبورد «تک‌‌سرنشین نباشیم» را در فضای شهری نصب‌کرده بود، یک حرکت فرهنگی صحیح را به راه انداخت.

در حال پیگیری بحث رسانه‌‌های مجازی نیز هستیم. بیش از 2 ماه است که این رسانه‌ها را فعال و سعی در هر چه بیشتر مطرح کردن شبکه‌‌های اجتماعی خود داریم.

قطعا رسانه‌‌های کوچک‌تری مانند رسانه‌های استارت‌آپی و همچنین جامعه‌‌های کارآفرین که مایل به حمایت از ایده‌‌های نوپا هستند هم می‌‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

از برنامه‌های آینده خود بگویید

برنامه ما این است که در تمامی ‌مسیرها سامانه خود را فعال کنیم. در حال حاضر در مسیرهای مرکزی ایران، شمالی و غربی را هم پوشش هستیم.