۳ راهکار پیشگیری از ایجاد اختلاف میان موسسان استارت‌آپ‌ها

۳ راهکار پیشگیری از ایجاد اختلاف میان موسسان استارت‌آپ‌ها

در ابتدا همه‌موارد خوب به نظر می‌‌رسد، تعدادی جوان دورهم جمع می‌شوند تا یک ایده را به‌تدریج به یک کسب‌و‌کار موفق تبدیل کنند و با آن دنیا را تغییر دهند. هدف، معرفی و ارائه موردی نوآورانه است که پول به دنبال خواهد آورد. اما همیشه این‌طور نخواهد بود، چون در موارد زیادی پیش‌آمده است که میان موسسان یا شرکایی که یک کسب‌و‌کار را راه‌اندازی کرده‌اند مشاجره و اختلاف پیش می‌آید.

 

چرا اختلافات پیش میآیند؟

اختلاف میان شرکا و مؤسسان یک استارت‌آپ زمانی رخ می‌دهد که به‌تدریج موفقیتی به‌ دست می‌آید یا به‌طور مثال امکان کسب درآمدهای کلان ممکن می‌شود. زمانی که چنین اتفاقی می‌افتد اختلاف در دیدگاه‌ها عمیق‌تر می‌شود و طرفین و شرکا هر یک راهبردی متفاوت برای پیشرفت کارها ارائه می‌دهند که منجر به ایجاد اختلافات می‌شود.

یکی از علت‌های مهم ایجاد اختلاف میان مؤسسان یک استارت‌آپ این است که هر یک از آن‌ها زندگی متفاوتی دارند و بر این اساس اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. برای مثال یکی از شرکا ممکن است به فکر بازنشستگی باشد و دیگری به دلیل شرایط سنی متفاوت، درصدد توسعه کارها باشد. اختلافات ناشی از چنین شرایطی می‌تواند به شرکت ضربه بزند.

 

کاهش ریسکها

 

۱-سند راهبردی

به‌منظور کاهش مخاطرات ناشی از ایجاد اختلاف میان مؤسسان یک استارت‌آپ، باید توجه داشت که وجود یک سند راهبردی بسیار مهم است؛ سندی که آینده و اهداف شرکت را تعیین ‌کند و شرکا روی آن توافق دارند.

 

۲-توافقنامه سهامداران

به‌منظور کاهش ریسک ایجاد اختلاف میان شرکای یک استارت‌آپ یا مخاطرات ناشی از خروج بعضی از موسسان از استارت‌آپ، مؤسسان باید بر سر یک «توافق‌نامه سهامداران» به توافق برسند. توافق‌نامه سهامداران، رابطه بین موسسان و سهامداران یک شرکت را تنظیم می‌کند. این توافق‌نامه دربرگیرنده اصول مربوط به موضوعات مهمی مانند مدیریت شرکت(برای مثال مشخص کردن اعضای هیات‌مدیره) و تصمیمات مهم گرفته‌شده در شرکت (مانند جمع‌آوری سرمایه در آینده، خرید نیازمندی‌های شرکت و استخدام و اخراج پرسنل کاری) است.

فرایند تصمیم‌گیری هم باید به‌دقت موردبررسی قرار بگیرد و در مورد آن تصمیم‌گیری شود. به‌طور مثال باید مشخص شود که آیا تصمیمات مهم را هیات سهامداران اتخاذ می‌کنند یا رأی اکثریت در این خصوص تأثیرگذار است. شیوه‌های مختلف تصمیم‌گیری باید با ساختارهای مختلف و دقیقی تعریف شوند و نقشی که هر یک از اعضا در این ساختار دارند به‌روشنی مشخص شود.

تجربه نشان داده است که مشخص کردن افراد تصمیم‌ساز از همان ابتدای فعالیت، نقش مهمی در کاهش اختلافات دارد. همچنین امکان تصمیم‌گیری توسط یک فرد بسیار مؤثرتر و کم‌تنش‌تر از تصمیم‌گیری با دو یا سه فرد بااقتدار مساوی است. همچنین باید در این توافق‌نامه به‌روشنی مشخص شود که در صورت تشدید اختلافات باید به چه راه‌حلی متوسل شد. درنهایت هم اگر اختلافات حل نشد تنها راه باقیمانده مراجعه به دادگاه خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای توافق‌نامه سهامداران این است که در آن سناریوهای مختلف خروج سهامداران و مؤسسین به‌خوبی مشخص‌شده است و همین شفافیت مانع از شکل‌گیری اختلافات در زمان خروج یکی از شرکا و سهامداران خواهد شد، زیرا در توافق‌نامه بر سر چگونگی برخورد با سهام سهامداران خارج‌شده توافق شده است.

 

۳-موافقتنامه استخدام

داشتن یک موافقت‌نامه در خصوص استخدام پرسنل کلیدی شرکت می‌تواند مانع از شکل‌گیری اختلافات میان موسسان شرکت شود. بعضی از موسسان یا سهامداران یک شرکت دارای وظایفی هستند که باید انجام دهند. درواقع آن‌ها به استخدام شرکت درآمده‌اند و همه‌چیز باید در این خصوص شفاف باشد. توافق‌نامه استخدامی باید به‌طور روشن نقش هر یک از موسسان (که جز نیروهای استخدامی هم محسوب می‌شوند) را مشخص و تعیین کند.

این کار مانع از ایجاد اختلافات میان موسسان می‌شود که در موارد بسیاری علت اختلاف آن‌ها مشخص نبودن وظایف محوله است. درصورتی‌که نقش یکی از شرکا تغییر کند یا یکی از موسسان تصمیم بگیرد از شرکت خارج شود می‌توان توافق استخدام را به‌روز کرد تا با شرایط جدید تطابق پیدا کند.

درنهایت باید توجه داشت که شرکا و موسسان یک استارت‌آپ باید از همان ابتدا بدانند که بروز اختلافات موضوعی طبیعی است و نباید در خصوص آن جبهه بگیرند. هدف ما از طرح موارد بالا تنها کاهش امکان ایجاد اختلاف میان شرکا است. با چنین راهکارهایی می‌توانید از شکل‌گیری اختلافات و هدر رفتن زمان و هزینه برای رفع آن‌ها پیشگیری کنید.