مصاحبه با استارت‌آپ خوگر، فروشگاه اینترنتی حوزه مبلمان، لوازم دکوراتیو و طراحی داخلی

مصاحبه با استارت‌آپ خوگر، فروشگاه اینترنتی حوزه مبلمان، لوازم دکوراتیو و طراحی داخلی

«خوگر» با ایجاد شبکه‌ای سیستماتیک برای ارتباط میان ذی‌نفعان حوزه مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی بر بستر فن‌آوری روز، امکان ارتباط موثر و دوسویه میان عرضه‌کنندگان کالا و ارایه‌کنندگان خدمات را پدید آورد تا به‌آسانی با مخاطبان و مصرف‌کنندگان خود ارتباط برقرار کنند. پلتفرم جامع خوگر ترکیبی از یک فروشگاه بزرگ اینترنتی محصولات حوزه مبلمان است که عرضه‌کنندگان این محصولات می‌توانند با استفاده از امکانات آن محصولات خود را به بازار عرضه کنند و به فروش برسانند.

این پلتفرم دارای یک شبکه اجتماعی تخصصی که پروفایل و صفحات آن به‌وسیله مشارکت‌کنندگان ایجاد، مدیریت و به‌روزآوری می‌شود و یک بخش محتوایی به نام بخش مطالب که نقش رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی و انتقال دانش و تجربه را ایفا می‌کند است. در ادامه گفت‌و‌گوی «محمدرضا کاووسی» مدیر بازاریابی شرکت خوگر را با مرکز کسب‌و‌کارهای نوپا، درباره مشکلات این استارت‌آپ را می‌خوانید.

استارت‌آپ خوگر  چگونه فعالیت خود را آغاز کرد؟

نام شرکت ما از خو گرفتن می‌آید. دو سال پیش عده‌ای از متخصصین نرم‌افزاری دورهم جمع شدند تا برای نیازی که در بازار مبلمان وجود داشت، وب‌سایتی را طراحی کنند. این سایت یک فروشگاه آنلاین بود که مانند فروشگاه‌های آنلاین دیگر کار می‌کرد اما بعدها ایده‌های دیگری به آن اضافه شد و استراتژی ما تغییر کرد؛ چون ما از ابتدا می‌‌خواستیم یک پلتفرم ایجاد کنیم. شروع رسمی استارت‌آپ ما از سال ۹۳ بود.

‌استارت‌آپ‌ قبلی چه نامی داشت؟

همین نام را داشت اما دیدگاهش این‌گونه نبود. یعنی ما برای کارمان تغییر استراتژی دادیم. یک عده‌ای دورهم جمع شدند و از سال ۹۳ وب‌سایت فروش را شروع کردند اما به چالش‌هایی مانند تولید محتوا برای آن مبلمان، معرفی برند و نداشتن اطلاعات مشخص روی محصولات برندها برخوردیم. بنابر این مجبور شدیم به خاطر این چالش‌ها مسیرمان را تغییر بدهیم. هدفی که اکنون به سمت آن حرکت می‌کنیم، ایجاد یک پلتفرم جامع برای تمامی حوزه‌های مبلمان، دکوراسیون و طراحی داخلی است؛ به این صورت که ما تمامی برندهای تامین‌کننده مبلمان اداری و منزل را پوشش بدهیم، وارد سایت کنیم، ایندکس کنیم و بعد سراغ طراحان داخلی و صنعتی که ایده‌هایی برای اجرای این مبلمان و دکوراسیون در فضای مختلف اداری و تجاری و منزل دارند برویم.

وقتی این طراحان را پیدا کردیم، به دنبال خریداران نهایی می‌رویم. خریدار نهایی می‌تواند از پلتفرم ما استفاده کند، خودش به‌راحتی با هر طراحی که می‌خواهد ارتباط برقرار کند، طرح را بگیرد، از آن طرح هر مقداری از چیدمانِ دکوراسیون را که می‌‌تواند از سایت ما تامین کند یا اگر در خارج از سایت ماست خودش آن را تهیه کند. در واقع ما می‌خواهیم تسهیل‌کننده امور دکوراسیون مبلمان منزل و اداری باشیم.

چه مشکلاتی پیش پای شما بود؟

بزرگ‌ترین چالش ما تولید محتوا برای برندهایمان است. چون تولید محتوا هیچ‌وقت نمایه آنلاینی ندارد و به‌جز برای دو سه برند معروف، به همین دلیل ما مجبوریم خودمان از آن‌ها دیتا بگیریم. این رفت‌وآمد برای ما هزینه زیادی ایجاد می‌کند و نیاز است روی آن بیشتر کارکنیم. به ویژه عکس محصول، چون مبلمان، یک محصولِ قابل لمس است. تا وقتی تمام مبلمان از پارچه‌اش گرفته تا جنس و کیفیت دیده نشود، این اتفاق نمی‌افتد. ما تا دو ماه آینده قرار است یک نمایشگاه تجاری بگذاریم و می‌خواهیم روش فروشمان را به این صورت تغییر بدهیم که ما در آن‌جا ۵ اتاقک داشته باشیم و در هر اتاقک یک چیدمان انجام شود که آن چیدمان‌ها به فروش برسد. این راهی است که ما برای افرادی در نظر گرفتیم که برای خرید وسواس دارند و می‌خواهند حتما آن را از نزدیک ببینند.

چالش بعدی ما، زمان ارسال است. زمان ارسال ما بالاست. ارسال مبلمان در سریع‌ترین زمان ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد. با این حال تصمیم گرفتیم ارسال‌مان را بهتر کنیم و با این هدف ارسال تهران را رایگان کردیم. ارسال شهرستان هم در کمپین‌هایمان رایگان است. قرار است محصولاتی که ارسال می‌کنیم (مخصوصا به شهرستان) را بیمه کنیم. در تهران هم حتما قبل از ارسال تمام محصولات بررسی می‌شوند. یعنی محصول از طرف تامین‌کننده به دفتر ما می‌رسد. مسئولان فنی تمام محصول را کنترل می‌کنند و اگر مشکلی نداشته باشد، دوباره بسته‌بندی مخصوص حمل بار را انجام می‌دهیم و توسط تیپاکس که مجموعه همکار ماست به نقاط مختلف ارسال می‌کنیم.

با این روش هزینه بالاتر نمی‌رود؟

به هر حال اگر همین‌الان بخواهید از بازار سنتی خرید کنید، باید هزینه چندین برابر بپردازید اما برای ما هزینه تهران کاملا رایگان است حتی اگر محصول به دست مشتری برسد و خراب باشد، اگر بخواهد آن را برگرداند بازهم حمل و برگشت آن رایگان است. در این موارد باید محصول را دوباره کنترل و بررسی کنیم.

ما بخش فروش داریم و بخش محتوای سایت داریم که مطالب تولید می‌کنند و یک وبلاگ‌ داریم که با ۴ نویسنده در حوزه دکوراسیون و مبلمان کار می‌کند.  در بخش فروش ۵ فروشنده داریم. بخش پشتیبانی داریم. بخش ارسال داریم و در سال جدید تقریبا ۲۵ نفر شده‌ایم. دفترمان هم در حسن‌آباد است. طراحی خاصی هم برای آن ایجاد کردیم و دیدن آن آزاد است.

در حال حاضر چه تعدادی در سایت شما عضو شده‌اند؟

اکنون بیشتر از ۵ هزار محصول، نزدیک ۱۱۵ تامین‌کننده و نزدیک به ۴ هزار عضو داریم. تعداد متخصصان ما نزدیک ۱۰۰ طراح هستند. بعد از نمایشگاه هافکس که ۱۰ مرداد است، کارهای جدیدی مانند یک سیستم وی‌آر، واقعیت مجازی که از طریق آن طراحان می‌توانند خودشان یک محیط را دیزاین کنند می‌آوریم. قصد داریم باشگاه طراحان را راه‌اندازی کنیم. در همان شروع‌مان در حسن‌آباد می‌خواهیم چند کارگاه برای طراحان و علاقه‌مندان به دکوراسیون و طراحی داخلی برگزار کنیم و حتی قصد داریم برای تامین‌کنندگان نیز در زمینه تولید محتوا کارگاه برگزار کنیم که بتوانند راحت‌تر با ما همکاری داشته باشند.

در حال حاضر در شهرهای دیگر هم کار می‌کنید؟

فقط ارسال داریم اما نمایندگی و حضور فیزیکی نداریم.

‌با تولیدکنندگان شهرهای دیگر چطور همکاری می‌کنید؟

با تامین‌کنندگان شهرستان می‌توانیم قرارداد ببندیم و با آن‌ها همکاری داشته باشیم اما برخی برندها مانند نیلپر که معروف و مورداحترام مردم‌اند، بیشتر در تهران استقرار دارند.

برای کارگا‌ه‌های مبلمانی که در شهرستان فعالیت جدی دارند چه برنامه‌ای دارید؟

اصل تمرکز ما بر نمایشگاه «هافکس» است. آن‌جا یک غرفه ۳۰۰ متری داریم و یک‌بخش هم مربوط به طراحان و تامین‌کنندگان است. تامین‌کنندگانی که فعلا کار می‌کنند چون ما خودمان از سمت حوزه مبلمان وارد شدیم به ما اعتماد دارند و با ما همکاری می‌کنند. افراد دیگر شاید ما را نمی‌شناسند و تا امروز آگاهی از برند ما خیلی زیاد نبود. اگر بشناسند، می‌توانند بیایند باهم صحبت کنیم، محصولاتشان را روی وب‌سایت‌مان بگذاریم و در مورد تخفیف‌ها و ارسال صحبت کنیم. ما ظرفیت کار با همه تامین‌کنندگان را داریم و مشکلی در این زمینه نداریم.

‌شما نخستین استارت‌آپ در حوزه مبلمان هستید؟

ما اولین هستیم و تا امسال هم رقیب نداشتیم اما در برخی موردهای شبیه در شبکه‌های اجتماعی دو رقیب پیدا کردیم. فعلا از نظر تامین‌کننده و قِدمت کارمان خیلی جلوتر از آن‌ها هستیم.

‌از سوی صنف مبلمان حمایت می‌شوید؟

بله ما در صنف ثبت‌شده‌ایم و یک نماد هم باید به‌زودی طراحی شود که در حال انجام است و خود صنف هم از کار ما آگاه است و حمایت می‌کند.

‌شما در مورد مجوزها دچار مشکل شدید؟

خیر. تا امروز مشکلی نداشتیم که بخواهند ما را فیلتر کنند. ما نماد الکترونیک داریم و چون پرداخت هم داریم، مجوزهایی که تا امروز لازم بوده را گرفته‌ایم اما هنوز خودمان را به حوزه‌های آی‌تی معرفی نکردیم.

‌پیشنهادی برای مسئولان دارید؟

پیشنهاد خاصی ندارم و حمایت‌ها هم تا الان خوب بود. همین‌که غرفه خوبی به ما دادند از آن‌ها تشکر می‌کنیم. یکی از مشکلاتی که ما داریم، ضعف قانونی فروشگاه‌های اینترنتی است. مثلا فروشگاه‌های اینترنتی باید نماد داشته باشند اما هیچ تبلیغی درباره آن انجام نمی‌شود. اگر تبلیغ نشود، کسی به‌عنوان جواز به آن نگاه نمی‌کند و به آن اعتماد کافی نمی‌کنند. در بحث مالی مشکلات زیادی وجود دارد، سیستم‌های اینترنتی باید به‌صورت‌ سنتی بخش‌های مالی و دارایی را اداره کنند و با این‌که شما سیستمی هستید که مدرن فکر می‌کنید، مدرن کار می‌کنید و قرار است برخی کارها را تسهیل کنید اما باید به سیستم سنتی برگردید و خیلی کارهای اضافه را انجام بدهید. هنوز هم این مسائل گنگ است. یعنی هنوز از نظر قانون‌گذار، شرکت‌های اینترنتی و کسانی که کارهای مالی شرکت را انجام می‌دهند، هیچ‌چیز واضح و مبرهن وجود ندارد. هنوز  هیچ قانونی برای آن تصویب نشده است.

این ضعف بزرگی است و همه شرکت‌ها با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این موضوع خیلی مهم است و هیچ‌کسی هم به غیر از دولت و مجلس نمی‌تواند آن را درست کند و تا زمانی که این را کار را نکنند قانونی نمی‌شود.

مساله حقوقی چطور؟

یکی از بحث‌های ما مسائل حقوقی است. وقتی شما در حوزه اینترنتی کار می‌کنید و کار دیزاین مارکتینگ انجام می‌دهید باید با نهاد دولتی و اتحادیه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد صحبت کنید. همچنین باید از سمت سازمان فناوری مجوز بگیرید اما هیچ‌کس نمی‌داند از کجا باید این کار را پیگیری کند و شما بدونِ هیچ‌کدام از آن‌ها شروع به کار می‌کنید بعد به سراغ نماد می‌روید. خیلی خوب است که این سازمان‌های مردم‌نهاد باهم در ارتباط باشند و ما با یک سازمان در ارتباط باشیم یعنی ما بتوانیم از اتحادیه خودمان باهم در ارتباط باشیم و همه زیر نظر آن اتحادیه باشند و اتحادیه‌ها با سازمان‌های بخش فناوری در ارتباط باشند.

شما زیرمجموعه صنف مبلمان هستید؟

خیر. زیرمجموعه نیستیم اما همیشه باید به نمایشگاه‌ها برویم و با صنف مبلمان صحبت کنیم

یک صنف آی‌سی‌تی هم در حال شکل‌گیری است، فکر نمی‌کنید دچار مشکل شوید؟

بله. خیلی خوب است اگر هر صنفی و هر اتحادیه‌ای یک مجموعه آی‌تی داشته باشد که کسب‌وکارها فقط با زیرمجموعه صنف خودشان در ارتباط باشند و لازم نباشد از چند جا مجوز بگیرند و با آن‌ها در تماس باشند؛ مثلا من در نمایشگاه نزدیک ۶، ۷ استارت‌آپ نان دیدم. بهتر است اتحادیه هم یک بخش آی‌تی داشته باشد که کسب‌وکارهای اینترنتی خودش را پوشش بدهد تا بتوانند فعالیت کنند. خیلی خوب است این‌ها منظم شود، هرکسی که می‌خواهد اینترنتی کار کند یک مجوز از زیرمجموعه صنف خودش داشته باشد که بتواند لایسنس و مجوزهای لازم را کسب کند.

شما دانش‌بنیان نشدید؟

هنوز خیر. اما قصد داریم و در حال رایزنی هستیم که دانش‌بنیان شویم. بخشی که مشخص نیست این است که یک فروشگاه مانند ما که در دنیا کار می‌کند چگونه باید مالیات بدهد؟ اکنون خیلی از فروشگاه‌ها مشغول به کار هستند در حالی که در قرارداد یک صورت دیگری است و در عمل یک صورت دیگر و چندگانگی وجود دارد، اگر بشود این را سازمان‌دهی کرد خیلی اتفاق خوبی است.