مشکل استارت‌آپ‌ها در جذب نیروی انسانی متخصص
دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مطرح کرد

مشکل استارت‌آپ‌ها در جذب نیروی انسانی متخصص

دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، دغدغه‌ها و مشکلات کسب‌وکارهای نوپای فضای مجازی در کشور را تشریح کرد.

فرشاد وکیل‌زاده با اشاره به جلسه هم‌اندیشی چند روز اخیر وزیر ارتباطات با استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای فضای مجازی تاکید کرد: دولت می‌تواند با حمایت‌های واقعی بستر را برای شکوفایی ایده‌های خلاق مهیا کند.

او خواستار حل مشکلات و دغدغه‌های کسب‌وکارهای مجازی و حمایت از آن‌ها از سوی دولت شد و گفت: استارت‌آپ‌ها بیش از کمک‌های مالی، نیازمند آماده‌سازی زیرساخت برای شروع فعالیت‌های خود هستند و آموزش یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که دولت با هدف حمایت از راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین باید به آن اهمیت دهد. این بخش با کمترین بار مالی برای دولت، بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با بیان این‌که جوانان قبل از راه‌اندازی یک استارت‌آپ، باید ابتدا با مفاهیم اولیه راه‌اندازی کسب‌وکار و امکان‌سنجی آن آشنا شوند و بدانند که محصول آن‌ها چه نیازی را در جامعه پاسخ خواهد داد، افزود: علاوه بر موضوع آموزش که می‌تواند جلوی راه‌اندازی تعداد زیادی از کسب‌وکارهای تکراری بدون ایده و خلاقیت را بگیرد، ایجاد منطقه آرامش برای تمرکز روی ایده از دیگر خواسته‌های استارت‌آپ‌های ایرانی است.

او با اشاره به مشکلات کسب‌وکارهای نوپای فضای مجازی برای پرداخت مالیات و عدم تعریف قانون معافیت مالیاتی برای آن‌ها، ادامه داد: در یک اقتصاد سالم و کارآمد، منبع اصلی درآمد دولت باید از محل مالیات‌ها باشد، اما مسئولان باید بپذیرند که کسب‌وکارهای نوآور در سال‌های آغازین خود نه تنها سودی نخواهند داشت بلکه به‌شدت نیازمند جذب نقدینگی برای توسعه هستند. دولت برای کسب درآمدهای مالیاتی از این حوزه باید سراغ فعالانی برود که سالانه ۱۰ها میلیارد تومان درآمد دارند و هیچ مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند.

وکیل‌زاده با بیان این‌که یکی از حلقه‌های مهم و حیاتی یک کسب‌وکار پس از خلق ایده و تولید محصول، عرضه آن در جامعه است گفت: متاسفانه هیچ‌کدام از مسئولان به این نکته توجهی ندارند. برای مثال حتی حمایت صداوسیما در پخش تبلیغات رایگان برای فعالان اقتصادی، شامل کسب‌وکارهای نوین نمی‌شود. این همان پاشنه آشیل نوآوری و خلاقیت است که استارت‌آپ‌ها صرفاً برای تبلیغات و بازاریابی محصولی خوب، نیازمند جذب سرمایه باشند.

دبیر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با انتقاد از اینکه هزینه یک کمپین تبلیغاتی برای یک دوره ۴۵ روزه در شهر تهران، در حدود ۵ میلیارد تومان است، یادآور شد: هیچ‌یک از استارت‌آپ‌های متکی بر خلاقیت و نوآوری، توان تامین این هزینه را ندارند.

او بیان کرد: از سوی دیگر سرمایه‌های خارجی وارد شده به اکوسیستم استارت‌آپی، هزینه تبلیغات و مارکتینگ در سال‌های اخیر را در برخی موارد تا ۱۰ برابر افزایش داده و خود مانعی برای ورود رقبای جدید به بازار شده است.

وکیل‌زاده با تاکید بر این‌که به‌رغم نرخ بالای بیکاری در کشور، کسب‌وکارها در جذب نیروی انسانی متخصص و با تجربه به‌شدت دچار مشکل هستند گفت: بسیاری از استارت‌آپ‌ها مجبورند خود نسبت به آموزش نیروی انسانی اقدام کنند که این امر موجب کندی رشد کسب‌وکارها شده است. این در حالی است که آموزش عالی، به‌رغم آگاهی از مشکل، سعی در اصلاح ساختارهای آموزشی کشور ندارد و برخلاف تمام دنیا رابطه بین دانشگاه، بازار و صنعت قطع است.

به گفته او راهکار حل مشکل بیکاری در کشور اصلاح سیستم آموزشی است و این در حالی است که ما سعی داریم با طرح‌های ناکارآمد مانند بنگاه‌های زود بازده، صرفاً دنبال درمان کوتاه‌مدت مشکلات باشیم.