شناخت فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی
در نشستی با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی بررسی شد

شناخت فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی

یکی از راه‌های توسعه استارت‌آپ‌های حوزه انرژی در کشور انتقال تجربیات موفق داخلی و خارجی است در این راستا با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی نشستی با عنوان «فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی» برگزار شد.

نشست شبکه‌سازی و توسعه دانش حوزه انرژی با عنوان «فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی» با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برگزار شد تا شاهد انتقال تجربیات موفق در این زمینه باشیم. ایجاد ارتباط و آشنایی با فعالیت‌های موفق داخلی و خارجی و کمک به شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در حوزه انرژی از جمله اهدافی است که برگزاری این نشست‌ها دنبال می‌کند. در این نشست که با همکاری شتاب‌دهنده کسب‌وکارهای انرژی ققنوس و شرکت دانش‌بنیان ایرانیان سیستم برگزار شد، یکی از پژوهشگران ایرانی غیرمقیم به بیان تجربیات خود در خصوص راه‌اندازی استارت‌آپ ذخیره‌سازی انرژی پرداخت.

در آغاز این نشست درباره اهمیت ذخیره‌سازی انرژی توضیحاتی ارایه شد. فناوری ذخیره‌سازی انرژی طیف وسیع کاربردها (از منازل تا نیروگاه‌های بزرگ) را شامل می‌شود که هر یک برای رفع مشکل خود نیاز به فناوری خاصی دارد اما نکته مهم در طراحی ذخیره‌سازهای انرژی توجه به بحث اقتصاد انرژی است. قیمت متفاوت انرژی در ساعات مختلف روز، عدم دسترسی به انرژی در هر زمان و مکان و عدم دسترسی همیشگی به انرژی‌های تجدید پذیر اهمیت ذخیره‌سازی را نشان می‌دهد. برای ذخیره‌سازی انرژی از فناوری‌های مختلفی همچون چرخ طیار، پمپ آبی (تلمبه ذخیره‌ای)، باتری، ابرخازن و هیدورژن وجود دارد. هر یک از این فناوری‌ها بسته به کاربرد خود دارای مزایا و معایبی است اما برای ذخیره‌سازی انرژی باید به پارامترهایی همچون راندمان و هزینه ذخیره‌سازی توجه کرد.

بخش دوم این نشست درباره تجربه راه‌اندازی استارت‌آپ در حوزه انرژی بود که محقق و کارآفرین برجسته ایرانی تجارب خود را در خارج از کشور به اشتراک گذاشت.

به گفته این کارآفرین، راه‌اندازی استارت‌آپ در این زمینه به دلیل نیاز به فناوری جدید شاید در ابتدا سخت باشد اما با ایجاد محصول و هدف‌گذاری صحیح در بازار و برداشتن گام‌های درست می‌توان مسیر را پشت سر گذاشت. همچنین توجه به این نکته که در این مسیر باید مرحله به مرحله پیش رفت و از ساخت و طراحی نمونه‌های آزمایشگاهی و کوچک به هدف بزرگ رسید، ضروری است. استفاده از تجربه افراد که این مسیر را طی کرده‌اند نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ بنابراین اگر بخش‌های مشتری برای هر مرحله از توسعه محصول به‌درستی تعریف شود، گردش مالی ایجاد شده در شرکت، جذابیت لازم برای ورود سرمایه‌گذاران را ایجاد خواهد کرد. همچنین ایجاد و شکل‌گیری یک تیم در سال‌های نخست نیز مساله مهمی است. شاید در روزهای نخست به نیروی انسانی زیادی نیاز نباشد همچنان که استارت‌آپ ما همراهی من و یک دانشجو آغاز شد و سپس با پیشرفت کار در طول زمان افراد دیگری به ما پیوستند.

او در پایان به این نکته اشاره کرد که بخش اطلاعات و دیتا در حوزه بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی از حوزه‌های جذاب کسب‌وکار در دنیا بوده و در ایران نیز جای کار زیادی دارد.