تقویت حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان
رییس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد

تقویت حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بر لزوم بهبود کیفیت و ارتقای بهره‌وری و راندمان تولید نان‌های داخلی و تقویت حضور استارت‌آپ‌ها در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان تاکید کرد.

کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، یکشنبه، ۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان در محل هتل پارسیان آزادی تهران، افزود: صنعت غذایی کشور با گردش مالی بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریالی نقش پررنگی در اقتصاد کشور دارد.

زرگران افزود: آرد و نان علاوه بر اهمیت استراتژیک، در باورها و اعتقادات مردم به‌عنوان کالای مقدس برای آحاد جامعه و دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو برگزاری این نمایشگاه از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است.

او با اشاره به وجود زیرساخت‌های متعدد در صنعت آرد و نان کشور از جمله هنرستان، آکادمی و دانشگاه آرد و نان افزود: انتظار اتحادیه‌های مختلف این حوزه آن است که بتوان با حضور و مدیریت شرکت نمایشگاهی «مسه اشتوتگارت» آلمان هرچه بیشتر به ارتقای کمی و کیفی نمایشگاه آرد و نان در کشور پرداخت تا تاثیر آن را در بهبود کسب‌وکار و فضای اقتصادی کشور شاهد باشیم.

زرگران ادامه داد: با وجود بیش از ۷۰ هزار واحد نانوایی سنتی، بخش اعظم بازار نان داخل سنتی است و باید بتوانیم همین نان‌ها را با بهره‌وری بالاتر، بهبود کیفیت و با استفاده از ماشین‌آلات مدرن روز تولید کنیم.

او همچنین با اشاره به توسعه استارت‌آپ‌ها در چند سال گذشته در کشور و عدم فعالیت پر رنگ آن‌ها در حوزه آرد و نان، ابراز امیدواری کرد دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آرد و نان تهران محل مناسبی برای معرفی و توسعه این استارت‌آپ‌ها باشد.

استفاده از ظرفیت نمایشگاه برای نفوذ در بازارهای منطقه

در ادامه، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: حجم سالیانه گردش مالی صنعت آرد و نان کشور بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است و حضور شرکت نمایشگاهی حرفه‌ای همچون «مسه اشتوتگارت» آلمان و همکاری با آن‌ها می‌تواند به نفع این تجارت بزرگ باشد.

سید محمدرضا مرتضوی تاکید کرد: باید بستری در کشور فراهم کرد تا بزرگان صنایع آرد و نان جهان برای حضور در بازار جذاب و پر پتانسیل کشورمان به ایران سفر کنند و از این طریق بتوانیم از حداکثر توانمندی آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

او با اشاره به وجود حدود ۹۰ هزار واحد نانوایی در کشور، بازار موجود آرد و نان داخل را نیازمند بهبود شیوه‌های تولید، تغییر سیستم‌ها، استفاده از ابزارهای مدرن و تجهیزات نوین فروشگاهی برشمرد و ابراز امیدواری کرد با پتانسیل این نمایشگاه بتوان سهم و نقش بیشتری در بازار کشورهای همسایه و اطراف داشته باشیم.

مرتضوی با اشاره به مصرف سالیانه ۲۰ میلیون تُن آرد در کشور و تولید داخلی ۱۱ میلیون تنی، یادآور شد: در حالی که بهترین کارخانه‌های آرد و ماکارونی منطقه در کشورمان وجود دارد، باید بتوانیم استفاده بهتری از بازار کشورهای همسایه داشته باشیم.

او همچنین به سهم حدود ۱۲ درصدی ایران در بازار بزرگ عراق اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی شده تا سهم‌مان در این بازار به ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد. ایران در زمینه صنعت ماشین‌سازی نان‌های تخت از تجربه ارزشمندی در جهان برخوردار است و می‌تواند ماشین‌آلات با استانداردهای بین‌المللی تولید کند، حتی در زمینه ساخت ماشین‌آلات نان حجیم نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

او تصریح کرد: رقیب اصلی ایران در منطقه، کشور ترکیه است که در سال‌های گذشته با حرفه‌ای گری در بازاریابی توانسته در بازارهای اطراف به‌خوبی نفوذ کند.

همچنین رییس هیات مدیره انجمن نان‌های سنتی ایران در این نشست گفت: نمایشگاه بین‌المللی آرد و نان تهران موسوم به آیبکس (Ibex) در ۱۱ دوره گذشته با فراز و نشیب‌های فروانی به‌ویژه متاثر از تحریم‌ها روبه‌رو شد اما با استفاده از ظرفیت این نمایشگاه می‌توان به رشد و توسعه صنعت آرد و نان کشور امیدوار بود.

مهدی خان‌محمدی با اشاره به این‌که نگاه کلی ما به نمایشگاه‌ها همواره یک‌طرفه بوده و به‌طور مثال انتظار داریم خارجی‌ها فناوری و ماشین‌آلات به کشورمان بیاورند، تصریح کرد: در نمایشگاه آینده به دنبال ارایه دانش، فناوری و ماشین‌آلات خود در کشورهای همسایه و اطراف و جمعیت بیش از ۴۰۰ میلیون نفری آن‌ها هستیم.

در این نشست، «اولریخ کرومر» ـ Krumer ـ رییس هیات مدیره شرکت مسه اشتوتگارت از آمادگی کامل این شرکت برای ورود به بازار ایران همراه با همه شرکای بین‌المللی خود خبر داد.

همچنین، «برنارد مولر» ـ Muller ـ نایب رییس هیات مدیره شرکت مسه اشتوتگارت بیان کرد: انتظار داریم با حضور در ایران، به‌تدریج در بازار کشورهای مشابه ایران نیز نفوذ کرده و به تولید، اشتغال‌زایی و صادرات بپردازیم.

دوازدهمین «نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان» یکم تا چهارم آذرماه سال ۹۷ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.