۵ موج کسب‌وکاری که در سال ۲۰۱۸ خواهند درخشید

۵ موج کسب‌وکاری که در سال ۲۰۱۸ خواهند درخشید

سال ۲۰۱۷ به دلایل مختلف، سال باشکوهی بود و این عظمت شامل کسب‌و‌کارهای مختلف هم بوده است. بر اساس گزارش منتشرشده از Private Capital Access Index کسب‌وکارهای مختلف، سال ۲۰۱۷ را باابهت و وقار پشت سر گذاشتند، زیرا در سه‌ماهه آخر این سال شاهد افزایش کلی درآمد کسب‌وکارهای مختلف به میزان ۶ درصد در قیاس با سال ۲۰۱۶ هستیم.

در ادامه گزارش PCA آمده است که ۸۴ درصد صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط دیدگاهی خوش‌بینانه نسبت به فضای کسب‌و‌کار در سال ۲۰۱۸ دارند. آن‌ها انتظار دارند که وضعیت کسب‌و‌کارشان در این سال بهتر شود. به‌طورکلی سال ۲۰۱۷ سال خوبی برای کسب‌وکارهای مختلف بود و این روند انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ تداوم پیدا کند. در ذیل پنج حوزه کسب‌وکاری برشمرده شده است که انتظار می‌رود در سال جاری موفقیت بسیاری را رقم بزنند.

 

۱-هوش مصنوعی

مدت‌هاست که اخبار مختلفی در خصوص هوش مصنوعی منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد تأثیر این حوزه روی کسب‌وکارهای مختلف روزبه‌روز بیشتر شود. نتیجه مطالعات PwC نشان داد که ۷۲ درصد از مدیران کسب‌وکارهای مختلف، هوش مصنوعی را یک مزیت بسیار مهم در حوزه کسب‌وکار می‌دانند.

این تحقیق همچنین نشان داد که مدیران نگاه مثبتی به هوش مصنوعی دارند و معتقدند هوش مصنوعی می‌تواند به آنان کمک کند تا برخی از فعالیت‌های معمول را به‌راحتی انجام دهند؛ ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به کاغذبازی‌های معمول اشاره کرد که هوش مصنوعی می‌تواند تا ۸۲ درصد این کار را انجام دهد. همچنین هوش مصنوعی قادر خواهد بود ۷۹ درصد برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهد.

شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، اسپاتفای، مایکروسافت، آی.بی.ام و غول‌های بزرگ دیگر، از مدت‌ها پیش وارد بازی بزرگ هوش مصنوعی شده‌اند. هوش مصنوعی غنای خاصی به فعالیت‌های بشر می‌دهد و او را از انجام کارهای تکراری و خسته‌کننده می‌رهاند.

 

۲-تعاملات شبکه اجتماعی زنده

شبکه‌های اجتماعی همانند هوش مصنوعی، حوزه‌ای است که مدت‌هاست اهمیت آن مطرح‌شده است. به مدت یک دهه است که مقوله شبکه‌های اجتماعی مطرح‌شده و طی این مدت چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با مشتریان تغییر کرده است. بر اساس اطلاعات Statista، تعداد افرادی که در سطح جهانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهند کرد روزبه‌روز افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این عدد به رقم ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون نفر برسد که در آن زمان یک‌سوم جمعیت کره زمین خواهد بود.

در خصوص شبکه‌های اجتماعی، باید تأکید کنیم که داشتن چندین حساب کاربری برای تعامل با مشتریان کافی نیست. بهترین روش، ایجاد گروه‌های مختلف و امکان داشتن تعاملات لایو یا زنده بین اعضا گروه است. چنین تعاملاتی منجر به شکل‌گیری وفاداری بلندمدت در مشتریان می‌شود.

از سوی دیگر باید به اهمیت محتوای بصری تأکید کنیم. HubSpot معتقد است محتوای تولیدشده درصورتی‌که بصری باشد تا ۴۰ برابر امکان اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد. برای اینکه فالوئرهای خود را درگیر کنید، تا می‌توانید محتوای بصری تولید کنید. ضرورتی هم ندارد که محتوای بصری شما محتوایی جدی باشد، زیرا هدف اصلی تولید محتوا به‌منظور درگیر کردن مشتریان و فالوئرها با برند شماست.

 

۳-یادگیری اجتماعی عمیق‌تر

یادگیری اجتماعی، فرایندی است که در آن یادگیری از طریق تعاملات اجتماعی صورت خواهد گرفت. حجم بالایی از فرایند یادگیری در انسان از طریق تعاملات اجتماعی شکل می‌گیرد. به‌طور مثال در روابط اجتماعی سؤالاتی پرسیده می‌شود یا در همین تعاملات، دانش افراد به اشتراک گذاشته می‌شود و از این طریق فرایند یادگیری از طریق تعاملات اجتماعی صورت می‌پذیرد. به همین دلیل است که شاهد شکل‌گیری انفجاری عظیم در این حوزه هستیم. نتایج تحقیق به‌عمل‌آمده توسط Brandon Hall Group نشان داد که ۷۳ درصد سازمان‌ها قصد دارند تمرکز خود را روی فراگیری اجتماعی ارتقا دهند.

ازجمله مهم‌ترین راهکارها برای ارتقا فرایند یادگیری اجتماعی می‌توان به نشست‌های حضوری اشاره کرد. همچنین می‌توان به تشکیل تیم‌ها برای حل مشکلات اشاره کرد که این امر از طریق نرم‌افزارهای اجتماعی و دایرکتوری‌ها صورت می‌پذیرد. برگزاری کنفرانس‌ها و وبینارها از بهترین روش‌های تقویت یادگیری اجتماعی هستند. یادگیری اجتماعی نوعی آموزش ارگانیک است که شرکت‌های بسیاری قصد دارند در سال ۲۰۱۸ روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

 

۴-تجارب تعاملی شخصی‌سازی‌شده

تولید محتوای هدفمند شخصی‌سازی‌شده، بهترین و مستقیم‌ترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان است. امروز مشتریان دیگر مشتریان ساده سابق نیستند بلکه بشدت پیچیده شده‌اند. آن‌ها قبل از اینکه مبادرت به خرید کنند دست به تحقیقات مختلف می‌زنند و شرکت‌های مختلف را مورد بازبینی قرار می‌دهند و این کار را از طریق وب‌سایت‌ها و بازبینی‌های آنلاین یا از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند.

مشتریان پیش از خرید یک محصول، درباره آن تحقیق می‌کنند و این تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعاتی صورت می‌گیرد که از منابع مختلف جمع‌آوری کرده‌اند. در چنین فضایی، افراد به دنبال برندهایی هستند که برای مشتریان ارزش قائل شوند. آنچه هسته اصلی شخصی‌سازی را شکل می‌دهد این است که انتظار اصلی مشتری را بشناسید، آنچه مشتری از شما انتظار دارد این است که پیش از ارائه تبلیغات، شناخت درستی از خودش و نیازهایش داشته باشید. باید با مشتریان خود ارتباطی هدفمند و شخصی برقرار کنید. با این کار مشتریان را درگیر کرده و امکان cognitive overhead را در آن‌ها کاهش می‌دهیم، این واژه بدان معناست که تلاش مغز برای فهم منطقی ازآنچه می‌بیند را کاهش داده و مغز به‌راحتی پذیرای آن موضوع خواهد بود.

 

۵-بلاک چین

فناوری بلاک چین قرار نیست صحنه را خالی کند، بلکه فناوری است که می‌خواهد بماند و توسعه پیدا کند. این فناوری، پشتیبان اصلی پول‌های رمزگذاری شده مانند بیت کوین است و کسب‌وکارهای مختلف از بزرگ تا کوچک و متوسط، این فناوری را پذیرفته‌اند.

پس از ورود شبکه‌های اجتماعی، مدت زیادی طول کشید تا کسب‌وکارهای مختلف از این ابزار برای ارتقا کسب‌وکار خود و انتقال پیامشان استفاده کنند. بسیاری از کسب‌وکارها در ابتدا شبکه‌های اجتماعی را نپذیرفتند، اما درنهایت مجبور به پذیرش این ابزار شدند. گویا همین اتفاق در خصوص بلاک چین هم خواهد افتاد، زیرا شرکت‌های مختلف درنهایت مجبور خواهند شد تا این فناوری را بپذیرند. درنتیجه کسب‌وکارهای مختلف درصدد هستند تا در خصوص تأثیر این فناوری روی فعالیتشان بیشتر بدانند.