۵ ترس که باید قبل از شروع کسب‌وکارتان بر آن‌ها چیره شوید

کارآفرینی زمینی غیرقابل‌اعتماد است. از زمان آغاز فعالیت خود در مرحله رشد با ریسک‌های بزرگی روبه‌رو می‌شوید، حتی زمانی که به ثبات رسیده باشید و کار شتاب گرفته باشد. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک فرد صاحب کسب‌وکار موفق باشید باید برای این ریسک‌ها آماده‌باشید و از ترس‌های خود به‌عنوان یک نیروی محرک استفاده کنید.

درعین‌حال که هر کارآفرین و هر کسب‌وکار منحصربه‌فرد باشد، بازهم پنج ترس رایج وجود دارد که هر کارآفرینی باید قبل از شروع به کار با آن روبه‌رو شود:

۱. از دست دادن سرمایه

سرمایه یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی است که یک کارآفرین با آن سروکار دارد. شروع کردن یک کسب‌وکار نیازمند سرمایه بالایی است که یا معمولاً از پس‌انداز کارآفرین فراهم می‌شود و یا اینکه سرمایه‌گذاری آن را تأمین می‌کند. اگر نتوانید به جریان درآمدی مناسبی تا زمانی که سرمایه اولیه تمام می‌شود برسید درخطر از دست دادن تمام سرمایه زندگی خود هستید. حال‌آنکه تحمل ناراحتی یک سرمایه‌گذار بسیار آسان‌تر از نابود شدن تمام سرمایه زندگی شماست!

اگر از دست دادن سرمایه شخصی چیزی است که شمارا از حرکت روبه‌جلو بازمی‌دارد بهتر است به دنبال نحوه دیگری از تأمین سرمایه باشید. تأمین سرمایه‌های اندک از تعداد افراد زیادی و یا گرفتن کمک‌های مالی از دولت برای شروع کسب‌وکارتان می‌تواند راه‌حل شما باشد. درهرصورت اگر شما به مدل کسب‌وکارتان اعتقاد نداشته باشید نمی‌توانید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده و یک کارآفرین باشید.

۲. به اندازه کافی خوب نیستم

ترس از اینکه شما و یا محصولاتتان به‌اندازه کافی خوب نباشید که به‌عنوان یک کارآفرین و یا محصولات که بتوان بر اساس آن‌یک کسب‌وکار راه‌اندازی کرد شناخته شود. این ترس که به‌اندازه کافی خوب نباشم می‌تواند تضعیف‌کننده کارآفرینان باشد.

به یاد داشته باشید یک مفهوم ساده وجود دارد که برای تمامی شرکت‌ها کاربرد دارد: راه‌اندازی با حداقل محصول قابل‌اعتماد. محصول شما نمی‌تواند در اولین راه‌اندازی عالی و یا بهترین باشد. محصول شما فقط باید قابل‌قبول باشد. از این به بعد شما زمان کافی دارید تا محصول را گسترش و بهبود بخشید. هیچ محصولی در تولید اولیه بهترین و عالی نبوده است. به یاد داشته باشید که بعضی از شرکت‌های بزرگ دنیا احتمالاً باکیفیت محصولی شبیه محصول شما آغاز به کارکرده‌اند.

به‌عنوان یک کارآفرین کافی است شما هم حداقل محصول قابل‌قبول را تولید کنید. لازم نیست همه تصمیمات شما درست باشد و بازهم لازم نیست که شما بهترین رهبر باشید. شما کافی است قابل‌قبول باشید تا زمانی که بتوانید رشد کنید و خودکارتان و محصولتان را گسترش دهید.

۳. شکست خوردن

احساس شکست بعضی مواقع می‌تواند از همه ما قوی‌تر باشد. شکست‌های کوچکی مثل عدم موفقیت در بازاریابی ایمیلی و یا شکست‌های بزرگ‌تری همانند از بین رفتن تمام شرکت. ترس از شکست شمارا عقب نگه می‌دارد، اما شما نباید اجازه دهید ترس از شکست مانع گرفتن تصمیم مناسب و به‌موقع شود. اگر شما به ترس از شکست اجازه ورود دهید شکست پایان راه شما خواهد بود و اگرنه شکست تنها نقاط توقف گذرا در طی کردن یک‌راه بلند برای رسیدن به هدف نهایی است.

مهم‌تر از همه اینکه شکست‌ها فرصت‌های یادگیری هستند. هر شکستی که تجربه می‌کنید درسی به شما خواهد داد که می‌توانید در زندگی و یا کسب‌وکار خود به کار برید.

۴. ضعف نشان دادن

زندگی کارآفرینی انتخاب نمی‌شود چون ساده است. این زندگی انتخاب می‌شود چون در راه خودش چالش‌های زیادی با موفقیت‌های مختلف دارد. اگر شما کارآفرینی را انتخاب کرده‌اید که ساده و خیلی زود به موفقیت و پول دستیابید یا اشتباه کرده‌اید و یا به ما دروغ گفته‌اند. کارآفرینی با موانع استرس‌ها و کار سخت درهم‌آمیخته است.

اما روی دیگر کارآفرینی کنترل است. امکان دارد که شما در زمان‌های مختلف احساس ضعف کنید، اما این احساس ضعف رابطه مستقیمی باقدرت شما برای تغییر دارد. اگر با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو شده‌اید می‌توانید مشاور مالی بگیرید. اگر نتیجه دلخواه از کارمندتان نمی‌گیرید می‌تواند از او بخواهید شرکت را ترک کند و به دنبال کارمند بهتری بگردید.

در کارآفرینی شما با حجم زیادی از کار روبه‌رو خواهید شد که قبل از آن تجربه نکرده‌اید، اما یادتان باشد شما کنترل کامل زندگی خود را در دست دارد.

۵. ناشناخته بودن آینده و راه

ناشناخته بودن غیرقابل‌توصیف است و مشکل است که بتوانید برای آن آماده‌باشید. زمانی که شما یک کسب‌وکار را آغاز می‌کنید کمی پول و شاید یک منتور و یا شریک در کنار شما باشد، شما نمی‌دانید در سال اول چه اتفاق‌هایی برای شما خواهد افتاد. برای بسیاری این حالت هیجان‌انگیز است ولی برای برخی وحشتناک.

کارآفرینی یک شغل نیست. یک سبک زندگی است. شما انتخاب می‌کنید که در این راه قدم بردارید چون شما یک ریسک‌پذیر هستید. شما پر از شوق و شورید، سخت کار می‌کنید و به ایده خود ایمان‌دارید. این چهار ویژگی به‌اندازه کافی قوی هستند که بتوانید هر مانعی بر سر راهتان را رفع کنید.

بنابراین ترس‌ها را کنار بگذارید و به خود ایمان بیاورید.

کارآفرینی برای ترسوها نیست، کارآفرینی برای افرادی است که به‌اندازه کافی و قوی هستند تا درس‌های خود یاد بگیرند و کار بسازند. به‌جای فرار از ترس‌هایتان آن‌ها را در آغوش بگیرید و از آن‌ها به‌عنوان انگیزه برای یادگیری بیشتر در مورد کسب‌وکارتان و جلوگیری از شکست‌ها استفاده کنید.