۳ راهکار عمده برای تقویت همدلی در محل کار

۳ راهکار عمده برای تقویت همدلی در محل کار

یکی از مهم‌ترین پارامترهای تأثیرگذار در پیمودن پله‌های ترقی به‌یقین، همدلی خواهد بود. بسیاری تصور می‌کنند برای موفقیت در هر کاری باید تنها دانش فنی مربوط به آن کار را داشته باشند، اما چنین دیدگاهی درست نیست. علاوه بر دانش فنی می‌بایست مهارت‌های شخصی را نیز به‌منظور رسیدن به اهدافتان کسب کنید. تصور کنید مدیری دارای دانش بالایی در حوزه کسب‌وکار خود بوده و مسلط به‌تمامی رموز و دانش مربوط به حوزه کاری خود باشد، اما از سوی دیگر نتواند رابطه مناسبی با گروه خود برقرار کند و به‌اصطلاح با تیم کاری خود کنار نمی‌آید.

این مقاله فرض را بر این می‌گذارد که یکی از ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر یا یک همکار موفق، دارا بودن فاکتوری به نام همدلی یا Empathy است. بر همین اساس سه راهکار عمده به‌منظور تقویت حس همدلی ارائه می‌شود که در ذیل به‌تفصیل به آن‌ها اشاره‌شده است:

 

۱- به دیگران گوش فرا دهید

سعی کنید مهارت گوش دادن دقیق به صحبت‌های دیگران را در خود تقویت کنید. سعی نکنید تنها برای رفع تکلیف به حرف‌های دیگران گوش دهید، بلکه مهارت گوش دادن با ذهن و قلبی باز را در خود تقویت کنید. تنها با گوش دادن همدلانه است که می‌توانید پیامی که در گفته‌های طرف مقابلتان هست را به‌طور کامل دریافت نمایید. در زمان گوش دادن سعی کنید پیامی که از طریق زبان بدن طرف مقابل یا در تُن صدایش وجود دارد را تشخیص دهید.

سعی کنید احساسی که طرف مقابل می‌خواهد به شما منتقل کند را دریافت نمایید. ببینید چه چیزی برای طرف مقابل مهم است. از قالب ذهنی خود خارج شوید و برای لحظاتی خود را جای طرف مقابل قرار دهید و سعی کنید دنیا را از زاویه دید او ببینید. گوش دادن به این طریق بدان معنا نخواهد بود که هر آنچه از دهان طرف مقابلتان خارج می‌شود را قبول کرده یا تائید می‌نمایید، بلکه تنها هدف این است که از زاویه دید او مسائل را ببینید و به همدلی با طرف مقابل برسید.

 

۲-با دیگران خوش‌رفتار باشید

سعی کنید با دیگران همان‌گونه رفتار کنید که انتظار دارید دیگران با شما چنین رفتاری داشته باشند. با همه مهربان باشید و به آن‌ها لبخند بزنید و به یاد داشته باشید که رفتار مناسب و مهربان در هر رابطه‌ای به برنده شدن شما در آن رابطه منتهی خواهد شد.

جالب است بدانید که بازتاب خوش‌رفتاری با دیگران به خود شما بازمی‌گردد و باعث می‌‌شود تا دیگران نیز با شما خوش‌رفتار باشند. در این صورت می‌توانید رفتاری سالم با همکاران یا تیم کاری خود داشته باشید.

به‌طور مثال اگر قصد دارید برای روز تولد یکی از همکارانتان هدیه تولد بخرید، سعی کنید سلیقه و علاقه طرف مقابل را در خرید هدیه مدنظر داشته باشید و تنها به سلیقه و علایق خود نگاه نکنید. اینکه طرف مقابل با دریافت هدیه شما چه حسی خواهد داشت مهم است. سعی کنید هدیه‌ای را خریداری کنید که او را خوشحال می‌کند نه شما را.

 

۳-خود را جای طرف مقابل قرار دهید

به‌ یاد داشته باشید که قبل از آنکه بخواهید کسی را نقد کنید سعی نمایید برای لحظاتی خود را به‌جای او قرار دهید؛ ببینید چه دلایلی باعث شده است تا طرف مقابل شما دست‌به‌کاری بزند که موردنظر و میل شما نیست. این اقدام را انجام دهید و بعد تصمیم بگیرید که چه رفتاری با او داشته باشید.

یک مثال بارز در این زمینه می‌تواند مصاحبه‌ها باشد. اگر با فردی مصاحبه می‌کنید سعی نمایید خود را به‌جای او قرار دهید. برای لحظاتی خود را در زمان انجام اولین مصاحبه‌تان به یادآورید که به‌یقین دارای اضطراب و نگرانی بوده و تا حد زیاد هیجان‌زده بوده‌اید. در این صورت اگر مصاحبه‌شونده دچار استرس شده باشد برای شما امری طبیعی بوده و از آن به‌عنوان یک احساس عادی یاد خواهید کرد. با چنین تجربه‌ای شما می‌توانید به مصاحبه‌شونده کمک کنید تا استرس خود را کاهش دهد.

به‌طور مثال، می‌توانید ابتدای مصاحبه را با پرسیدن سؤالات ساده آغاز کنید. به‌عنوان نمونه در ابتدای مصاحبه می‌توانید از مصاحبه‌شونده بخواهید تا کمی در خصوص زندگی خود برایتان بگوید و در ادامه و به‌تدریج وارد مراحل سخت‌تر مصاحبه شده و پرسیدن سؤالات فنی را آغاز کنید.