fa-IR
آفریقای جنوبی محیطی پویا برای کارآفرینی

آفریقای جنوبی محیطی پویا برای کارآفرینی

یک بازار بزرگ نوظهور در آفریقای جنوبی، آن را تبدیل به محیطی قوی برای کارآفرینی و مکانی پویا برای سرمایه‌گذاری کرده است. اگر برای انجام کسب‌وکار در آفریقای جنوبی برنامه دارید یا در حال کار کردن با یک شرکت آفریقایی هستید، مهم است که از آداب کسب‌وکار در این کشور آگاه باشید. اثرات متقابل کسب‌وکار همیشه با فروض و انتظارات ناگفته مملو هستند. آگاهی دقیق، می‌تواند بین یک جلسه کاری موفق و یک معامله بد تفاوت ایجاد کند. در اینجا لیستی از بایدها و نبایدها را برای انجام کسب‌وکار در آفریقای جنوبی آورده‌ایم:

 • آفریقای جنوبی‌ها اغلب به معامله با افرادی که قبلاً با آن‌ها ملاقاتی نداشته‌اند بی‌میل‌اند. در جست‌وجوی دستیابی به مقدمه‌ای برای یک رابطه دوطرفه به‌منظور شروع یک رابطه تجاری باشید.

• جلسه اول به‌جای گفت‌وگوی مستقیم در مورد کسب‌وکار، باید بیشتر به‌منظور دستیابی به شناخت دوطرفه باشد. اگر آفریقای جنوبی‌ها به شما به‌عنوان یک فرد اعتماد کنند، احتمال اینکه با خارجی‌ها وارد تجارت شوند بیشتر است.

• طی اواسط دسامبر تا اواسط ژانویه به‌علاوه هفته عید پاک، تقریباً همه‌چیز تعطیل می‌شود. مطمئن شوید که جلسات خود را خارج از این دوره‌ها برنامه‌ریزی می‌کنید.

• ساعات کاری در آفریقای جنوبی مشابه کشورهای غربی است و بیشتر تجار آفریقایی روزهای شنبه و یکشنبه کار نمی‌کنند.

• یافتن یک آدرس در آفریقای جنوبی، می‌تواند یک چالش باشد. اگر در حال رانندگی برای رسیدن به یک جلسه کاری هستید، مطمئن شوید که زمان زیادی برای یافتن مکان و پارک کردن خواهید داشت. توصیه می‌شود به‌جای رانندگی شخصی یک تاکسی بگیرید.

• بیشتر مردم آفریقای جنوبی انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند و انتظار نمی‌رود که مدارک و اسناد را به زبان‌های دیگر آفریقایی ترجمه کنید.

• هرگز صدای خود را بالا نبرید و همیشه از تن صدای آرام در هنگام مکالمه استفاده کنید؛ مانند هر جای دیگر، قطع سخنان یک فرد، بی‌احترامی تلقی می‌شود. زمانی که با یک خانم در فضای کسب‌وکار صحبت می‌کنید و نمی‌دانید که آن شخص ازدواج‌کرده یا نه، از لغت «دوشیزه» استفاده نکنید. این کار او را خواهد رنجاند.

• آفریقای جنوبی‌ها خیلی دوستانه رفتار می‌کنند. باعلاقه به شما دست می‌دهند و حتی دست شما را به نشانه دوستی در دست خود می‌فشارند.

• توصیه می‌شود زمانی که برای شام به خانه آن‌ها دعوت می‌شوید، برای شرکای خود یک هدیه کوچک مانند یک بسته شکلات یا چیزی شبیه این بخرید.

• بسیار مهم است که احترام خود را به بزرگ‌ترها نشان دهید؛ حتی اگر آن‌ها بخشی از شرکت نیستند. بزرگ‌ترها خردمند و شایسته احترام هستند؛ کسانی که به آن‌ها بی‌احترامی کنند، شرکای تجاری نامطلوب شناخته می‌شوند.

• حتماً در حین جلسات تماس چشمی با شریک خود داشته باشید و اغلب برای نشان دادن موافقت خود با فردی که با او مکالمه می‌کنید سرتان را تکان دهید. نشان دادن خود به‌عنوان یک شنونده خوب بسیار مهم است.

سلسله‌مراتب در آفریقای جنوبی
اقتصاد آفریقای جنوبی با شرکت‌های بزرگ با بخش کسب‌وکار کوچک و متوسط تقریباً توسعه‌نیافته احاطه شده است. درنتیجه ساختار سازمانی سنتی در آفریقای جنوبی هرمی شکل است. گرچه به دلیل روندهای مدیریت جهانی در ساختارهای گذشته این هرم در حال مسطح شدن است. تصمیم‌گیری غیرمتمرکز و مسئولیت بیشتر در سطوح سازمانی پایین‌تر نتیجه فرآیند جهانی‌سازی است. گروه‌ها در آفریقای جنوبی به‌جای ادغام شدن، تمایل به کنار هم بودن دارند. برای یک خارجی، عدم آگاهی از تأثیرات قوی آپارتاید که هنوز در جامعه آفریقای جنوبی باقی است، ممکن است اندکی تعجب‌آور باشد. علاوه بر این، یک جهت‌گیری قوی گروهی وجود دارد که به‌طور زیادی بین آفریقای جنوبی‌های سیاه‌پوست قوی است. آفریقای جنوبی دارای یک فرهنگ جمع‌گرا با اولویت بالا برای خانواده یا گروه است.

استراتژی
برنامه‌ریزی‌ها بر پایه کوتاه‌مدت (یک‌ساله) تا میان‌مدت (پنج‌ساله) صورت می‌گیرد. بااین‌حال، بسیاری از سازمان‌های بزرگ‌تر و پیشرو، برنامه‌های استراتژیک بلندمدت را توسعه داده‌اند و سرمایه‌گذاری‌ها برای ۱۰ سال یا بیشتر برنامه‌ریزی می‌شوند.

قرار ملاقات
قرار‌ملاقات‌ها در زندگی کاری مردم آفریقای جنوبی‌ ضروری هستند. صرف‌نظر از زمینه فرهنگی آن‌ها، بیشتر مردم آفریقای جنوبی به‌طور واضح رویارویی چهره به چهره را به تماس تلفنی یا ایمیلی ترجیح می‌دهند.

لباس پوشیدن
می‌توان گفت افراد سر کار عموماً محافظه‌کارانه لباس می‌پوشند. اگر افرادی را با لباس سنتی آفریقایی در سر کار یا طی جلسات کسب‌وکار دیدید تعجب نکنید. این امر به‌خصوص سر شام معمول است.

مذاکرات کسب‌وکار
توسعه اعتماد دوطرفه پیش از مذاکره ضروری است. آفریقای جنوبی‌ها برای توافق بر موقعیت برد-برد تلاش می‌کنند. البته ممکن است تاریخ ضرب‌الاجل بسیار جابه‌جا شود. مذاکرات را واقع‌گرایانه شروع کنید؛ آفریقای جنوبی‌ها چندان علاقه‌ای به چانه‌زنی بر سر قیمت‌ها ندارند. تصمیم‌گیری به رأس شرکت محول می‌شود و تصمیمات اغلب پس از مشاوره با افراد تحت امر گرفته می‌شود، بنابراین فرآیند تصمیم‌گیری آرام و طولانی است.