مصاحبه با استارت‌آپ کانال‌شاپ، پلتفرم ربات فروشگاه‌ساز تلگرامی

مصاحبه با استارت‌آپ کانال‌شاپ، پلتفرم ربات فروشگاه‌ساز تلگرامی

«کانال‌شاپ» پلتفرم رباتِ فروشگاه‌سازِ تلگرامی است که با امکانات فراوانی برای کسب‌وکار‌های مختلف بومی‌سازی شده‌ و در بستر تلگرام فعالیت می‌کند. این پلتفرم بنا دارد فروش اجناس در تلگرام را به حداکثر برساند. مرکز کسب‌و‌کارهای نوپا با علیرضا شایسته، موسس «کانال‌شاپ» درباره مشکلات این استارت‌آپ گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

چگونه ایده تاسیس این استارت‌آپ شکل گرفت؟

این ایده زمانی شروع شد که دیدیم افراد در ساختن سایت با مشکلاتی مواجه‌اند و از طرف دیگر مردم به خریدوفروش در فضای تلگرام عادت کرده‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این موارد را ساماندهی کنیم. این ساماندهی با کمک ربات‌های تلگرام قابل انجام است. ما سعی داریم غیر از ساماندهی بتوانیم مانع از پخش محصولات مشکل‌دار یا محتوای مورددار در این سیستم شویم و از این نظر سیستم را کنترل کنیم. علاوه بر این خدمات، برخی امکانات رایگان در اختیار کسب‌وکارها قرار دادیم تا آن‌ها بتوانند با این فضا آشنا شوند و در آینده قرار است سیستمِ همکاری در فروش داشته باشیم و امیدواریم از فروش محصولات داخلی حمایت کند تا تولیدکنندگان باقدرت که ادمین‌های، رسانه‌ای محسوب می‌شوند، بتوانند این اجناس را به فروش برسانند و کسب درآمد کنند.

«کانال‌شاپ» علاقه‌مند است واسطه‌ها را حذف کند تا تولیدکنندگان بتوانند سود ببرند و تولیدشان را بیشتر و درنتیجه شرکت‌هایشان را بزرگ‌تر کنند و اگر کسب‌وکار خانگی‌اند، بتوانند به شرکت تبدیل شوند.

چگونه انتقال وجه را صورت می‌دهید؟

انتقال وجه هیچ وابستگی‌ای به تلگرام ندارد. یک لینک پرداخت می‌دهیم. شخص از آن لینک پرداخت را انجام می‌دهد و نهایتا ما از طریق تلگرام فقط اطلاع‌رسانی می‌کنیم که پرداخت انجام شده است.

شما فروشنده‌ها را تایید می‌کنید؟

بله فروشنده‌ها تایید می‌شوند. آن‌ها کارت ملی خود را بارگذاری می‌کنند و بعد از بارگذاری کارت‌ ملی شماره کارتی را که با آن تسویه‌حساب می‌کنند را می‌گذارند و در مرحله بعدی قبل از تسویه‌حساب باید هویت آن‌ها تایید شود که ما با این‌ها تماس تلفنی می‌گیریم. 

نکته دیگر این است که برای خریدوفروشی که بین کاربران اتفاق می‌بافتد این امکان را در نظر گرفته‌ایم که اگر در میان پیام‌ها نکاتی مربوط به دزدی وجود داشته باشد یا اختلافی بین خریدار و فروشنده به وجود بیاید، سیستم سریع به ما اطلاع دهد که ‌جایی ممکن است کلاه‌برداری اتفاق افتاده باشد و ما خیلی سریع آناین را پیگیری می‌کنیم. «کانال‌شاپ» یکی از امنترین فضاهای فروش است که به‌صورت جمعی انجام می‌شود.

نظر شما درباره این‌که می‌گویند اطلاعات شخصیتان را از طریق تلگرام منتقل نکنید چیست؟

اطلاعات مالی و شخصی را داخل تلگرام جابجا نمی‌کنیم. اگر سرورهای تلگرام در داخل ایران باشند خیلی خوب است چون هزینه سرورهای ما کم میشود. خدا را شکر شتاب‌دهنده داریم که به ما سرور بدهد و امنیت هم بالاتر میرود اما در بحث پرداخت هیچ وابستگی‌ای به تلگرام نداریم. هیچ اطلاعات خاصی از شما درباره پرداخت گرفته نمیشود.

اگر تلگرام در ایران فیلتر شود؟

به‌هرحال یک نوع ارتباط در دنیا به نام ارتباط چت‌آپ به وجود آمده و اگر تلگرام فیلتر شود، اپلیکیشن بعدی هر چیزی که باشد حتما آن‌هم چت‌آپ دارد و این سیستم جلو میرود. کار کانالشاپ هم این‌طور است که اگر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تغییرات در آن اتفاق بیافتد این ظرفیت را دارد که روی هر پلتفرمی کار کند.

چگونه با مسایلی که برای استارت‌آپهایی حوزه مالی به وجود آمده کنار آمدید؟

سعی کردیم تا جایی که میتوانیم قبل از این‌که دنبال ما بیایند، خودمان را معرفی کنیم ولی ۱۵- ۱۶ سازمان مختلف وجود دارد که از همه این‌ها باید مجوز بگیریم و هرکدام از این‌ها را اگر نداشته باشیم، هر یک از آن‌ها به‌صورت مستقل میتوانند ما را فیلتر کنند.

نکته این است که باید ارتباطی بین این‌ها وجود داشته باشد که اگر یک سازمان مجوزی به ما داد، این مجوز را باید تمام ۱۵ ارگان قبول داشته باشند؛ نه این‌که مثلا ما از وزارت صنعت و معدن مجوز بگیریم ولی پلیس‌فتا ما را فیلتر کند. بستن سایت بدون اطلاع و بدون پیگیری‌ها اصل نگرانی ماست. همیشه از صبح که بیدار می‌شوم به این اتفاق فکر میکنم ‌که آیا سایت من باز میشود یا نه؟ راهکار ما در این زمینه بیشتر فرار است. ما سعی کردیم درگیر نشویم و امنیت خریدوفروش را در سیستممان بالا ببریم تا مشکلِ کمتری پیش بیاید. متاسفانه سایتهایی که پرداختهای خُرد را انجام میدادند از لینکهای یک سایت دیگر که محتواهای مشکلدار ارایه می‌داد استفاده کردند و دچار مشکل شدند. ما به این فکر کردیم که چطور می‌توانیم جلوی آن را بگیریم و سیستمی را برای این کار داشته باشیم. این تنها کاری است که توانستیم انجام بدهیم ولی وقتی‌که سیستم نباشد و به ما کمکی نکند این اتفاق میافتد.

چه پیشنهادی دارید؟

ارتباطِ بین این ۱۵، ۱۶ نهاد ایجاد شود و ما با یک نفر طرف باشیم و بتوانیم مشکلی که آن‌طرف به ما میگوید را برطرف کنیم و پیشروها پیشروهای درستی باشند؛ مثلا با بچهها صحبت کردند و گفتند که اگر ما بخواهیم وارد پنل شما شویم باید دو دکمه را بزنیم. این را درست کنید و به یک دکمه تبدیل کنید. این موضوعی است که واقعا برای ما نگرانکننده است. این‌که فردا بگویند سیستمتان را این‌گونه پیاده نکردید و باید این‌گونه پیاده کنید. اگر مسایل را به ما بگویند تا بتوانیم نگرانیها را برطرف کنیم، پاسخگو باشیم و مشکلات را پیگیری کنیم، روند پاسخگویی هم از طرف آن سازمان و هم از طرف ما ساده‌تر میشود.

به نظر شما نیاز است که قانون مشخصی در این مورد نوشته شود؟

بحث حقوقی در این زمینه کمک می‌کند. در حال حاضر ما ضرر بیقانونی را می‌دهیم. چون قانونی وجود ندارد، هرکسی برای خودش میتواند یک بخش‌نامه صادر کند و طبق آن بخش‌نامه با ما برخورد کند. خیلی خوشحال میشویم که مجموعه قوانینی در نظر گرفته شود. پارسال که با خانم اسکویی صحبت می‌کردیم قرار بود این قوانین تصویب شود اما بعد قوانینی آمد که اصلا برای ما غیرقابل ‌باور بود. حتی خود بانک هم برای درگاهش چنین کاری نمیکند. بعد انتظار داشتند ما به‌عنوان یک استارت‌آپ کارهایی مانند ارسال یک بسته پستی با هزینه ۱۰‌هزارتومان را انجام دهیم. آیا ما به‌عنوان استارت‌آپ که با ماهی ۲ میلیون تومان آن را سر پا نگه داشته‌ایم، میتوانیم چنین کاری با چنین هزینهای برای صد کاربر انجام دهیم؟ نه؛ یعنی در این زمینه به قانون و تلطیف کردن قانون نیاز داریم.

به‌هرحال هر وقت مشکلی برای ما پیش‌آمده سعی کردیم هوشمندانهترین و بهترین راه‌حل را برای آن بیابیم. راه‌حلی که هم هزینهای برای ما نداشته باشد و هم از مشکلات بعد جلوگیری کند. توانستیم خودمان این مشکل را درست کنیم، چقدر خوب میشود سازمان‌ها تعامل واقعی با ما داشته باشند؛ نه اینکه ما انجمن فینتک را تشکیل بدهیم و بعد از آنجا ما را پیدا کنند و ما را فیلتر کنند. این واقعا راهِ اشتباهی است که ما را از این سیستم دور می‌کند. امیدواریم این ارتباط بین نهادها ایجاد شود و استارت‌آپ‌ها نگرانی‌های خود را منتقل کنند و به امید خدا این مشکل حل شود.

ما خیلی پیگیر این مساله هستیم اما چون هیچوقت دولتی نبودیم، کسی پاسخگوی ما نبود. حتی بعضی از ما شرکت هم نیستیم که به خاطر این پیگیری کنیم و به خاطر جوابگو نبودن آن‌ها الان به تنگنا افتادیم.

تا الان شده متنی بنویسید و به مسئولان و نمایندگان برسانید؟

ما جرات این کار را نداریم. علتش این است که اگر نام ما بر سر زبان‌ها بیفتد، ما را فیلتر می‌کنند. شاید بعدها بدون نام شرکت این کار را انجام بدهیم. آن زمان این موضوع امکان‌پذیر است که ما نگرانیِ آن سازمان‌هایی که قصد دارند ما را فیلتر کنند بدانیم. یکی از نگرانی‌های سیستم این است که شما در حال کمک به ارتقای اکوسیستم تلگرام هستید. هر نهادی یک نظری می‌دهد از آن‌طرف سازمان کسب‌وکار می‌گوید خیلی خوب است شما دارید کسب‌وکار ایجاد می‌کنید اما از آن‌طرف وزارت صنعت و معدن می‌گوید نه خرید فقط باید از سایت انجام شود. بالاخره منِ استارت‌آپ الان باید چه کنم؟ ابتدا اختلافات داخلی حل کنید و بعد اگر مشکلی وجود داشت به ما اطلاع بدهید تا آن را حل کنیم. من این ایده‌ها را داشتم و مباحث امنیت کار مالی را هم پذیرفته‌ام و تا وقتی نگرانی‌ها را ندانم، کاری نمی‌توانم بکنم.